Ритейл у цифрах: історичний рекорд обсягу доходу та топ-20 «незламних» мереж
А який сегмент ринку ще досі не оговтався
На нещодавній конференції RAU EXPO 2024 гравці ринку презентували два дослідження трансформації роздрібної торгівлі під час великої війни й розповіли про тренди цього року. Mind вибрав найцікавіші цифри та факти.
Майже 1,54 трлн грн
Такого рекордного обсягу доходу досяг ринок роздрібної торгівлі у 2023 році. 2022 року виторг становив 1,16 трлн грн, 2021-го – 1,44 трлн грн.

«Маємо історичний рекорд: на 100 млрд грн більше, ніж до повномасштабного вторгнення. Однак варто враховувати, що на зростання мала вплив і інфляція. Особливо у 2022 році. Втім у 2023-му інфляція була приблизно 5%, а приріст роздрібної торгівлі – 30%. Тобто не лише цей фактор збільшив обороти. Такий успіх має певні глибокі економічні причини», – пояснює доктор економічних наук, фінансовий аналітик YouControl Роман Корнилюк.
Та наводить ключові чинники.
Перший – макрофінансова стійкість, якої вдалося досягнути Мінфіну та Нацбанку завдяки роботі з міжнародними донорами. «Це створило певну передумову для того, щоб населення (попри всі проблеми та воєнні шоки) було більш впевнене в ціновій стабільності протягом минулого року.
Другий чинник – велику роль відіграли фіскальні стимули, тобто публічні видатки, які мали своїм джерелом насамперед зростання рівня зібраних податків, а також допомогу від союзників. Ці кошти вливалися в економіку та зрештою опинялися на споживчому ринку», – уточнює Корнилюк.
Третій чинник – вплив імпорту, обсяг якого також збільшився через певну курсову стабільність. «Перехід на керовану гнучкість в управлінні валютним курсом стримував девальваційні шоки. Якби ці шоки були – імпорт би зростав набагато повільніше або навпаки падав, оскільки був би дорожчим. Окрім цих трьох зовнішніх причин спрацював і внутрішній фактор антикрихкості ритейлу: компанії перебудовували бізнес-моделі, адаптувалися до викликів війни, незважаючи на порушення логістичних ланцюгів, закриття великої частини мереж на прифронтових та окупованих територіях тощо», – пояснює Корнилюк.
Топ-7 сегментів ритейлу за обсягом доходу
На ринку роздрібної торгівлі продовжує домінувати продуктовий ритейл. 2023 року компанії – члени Асоціації ритейлерів України (RAU) з цієї ніші згенерували майже третину всього обсягу індустрії (491,5 млрд грн). На другому місці – АЗС із виручкою 203 млрд грн. Мережі будівельних матеріалів посіли третю «сходинку» (73,8 млрд грн).
Під час війни меншим попитом почали користуватися техніка й електроніка (68,2 млрд грн), non-food (63,4 млрд грн), ліки (41 млрд грн), одяг і взуття (16,8 млрд грн).

793,4 млрд грн
Або 52% від загального обсягу доходу згенерували топ-20 мереж: АТБ, «Сільпо», «Епіцентр», ОККО, МХП тощо.

Цікаво, що рейтинг компаній за обсягом виручки «трохи» відрізняється від топ-20 ритейлерів за сумою сплачених податків.

19 448
Стільки об’єктів – магазинів, аптек, АЗК тощо – 100 компаній-членів RAU працювало в Україні станом на кінець квітня 2024 року.
«Попри те, що росія кошмарить нас кожен день, за два роки великої війни ринок ритейлу відновився: кількість магазинів, що працюють, станом на кінець 2023 року становила 104% від довоєнного рівня. За минулий рік відкрито 1987 магазинів, за перші чотири місяці 2024-го – ще 720. Якщо аналізувати тренди, то цього року в п'ятірку регіонів за кількістю відкриття нових об’єктів увійшли Київська, Дніпропетровська, Львівська, Вінницька та Одеська області із сумарною часткою понад 55%», – розповідає керівниця відділу аналітики Асоціації ритейлерів України Яна Єрмакова.
Втім ці ж регіони – у лідерах за кількістю закритих магазинів. Усього за перші чотири місяці 2024 року перестали працювати 233 об’єкти.

У топ-3 за кількістю відкритих магазинів увійшли аптечні мережі (+280 об’єктів за перші чотири місяці 2024 року), non-food ритейл (+203) і продуктовий ритейл (+109).



А за кількістю закритих магазинів домінують non-food ритейл (-61), продуктові мережі (-59) та магазини техніки й електроніки (-38).

Єдиний сегмент ринку, що повністю не відновився, – ювелірні мережі. Кількість магазинів становить майже 95% від довоєнного рівня. Найбільший приріст – у Київській області.

Паритет за кількістю відкритих і закритих магазинів – у сегменті будівельних матеріалів. Нагадаємо: у березні російські терористи зруйнували «Епіцентр» у Харкові, а також у Херсоні (це вже був другий херсонський гіпермаркет цієї мережі, знищений під час повномасштабного вторгнення).

Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].