У постачаннях російської флагманської нафти Urals із західних російських портів в Азію з використанням підсанкційних танкерів державної судноплавної компанії «Совкомфлот» виявлено наступну ланку логістичного ланцюга. Сукупність фактів дедалі більше переконує, що ці постачання покладаються на мережу доправлення іранської нафти до Китаю.
У квітні – червні три російські танкери-суецмакси, що перебувають у санкційному списку Управління контролю над іноземними активами (OFAC) Міністерства фінансів США за порушення режиму цінової стелі, вперше після багатомісячного простою розпочали перевезення російського сорту Urals із Новоросійська в Азію. Нещодавно Mind проаналізував, яку роль можуть виконувати підсанкційні танкери на азійському напрямку постачань і якими можуть бути наслідки цих логістично-торговельних операцій.
Першим на маршрут вийшов суецмакс SCF Primorye (прапор – рф) дедвейтом 158 000 тонн, який наприкінці рейсу здійснив приховану рейдову перевалку вантажу на суецмакс Ocean Hermana (прапор – Панама) дедвейтом 159 000 тонн у водах поблизу індонезійського архіпелагу Ріау. Перевантажувальна операція відбулася на початку червня. Після цього подальші переміщення Ocean Hermana опинилися у фокусі уваги галузевої спільноти, яка сподівалася відстежити, зокрема альтернативними способами, яким зрештою буде кінцевий пункт призначення вантажу.
Про що свідчить нова логістична ланка? Як з’ясувалося цього тижня, Ocean Hermana здійснив рейдову перевалку свого вантажу іншому судну – великотоннажному танкеру (VLCC) Stellar Oracle (прапор – Гаяна) дедвейтом 306 000 тонн. Першим перевантажувальну операцію виявив галузевий сервіс TankerTrackers.com, що спеціалізується на виявленні танкерів – порушників санкцій на основі супутникового моніторингу. Цей факт згодом підтвердило агентство Bloomberg, користуючись зображеннями супутникового проєкту Copernicus.
Супутникове зображення рейдової операції танкерів Ocean Hermana та Stellar Oracle. Джерело: bloomberg.com
TankerTrackers.com припускає, що Stellar Oracle може доставити вантаж до Китаю. «Ця серія перевантажень зрештою призведе лише до збільшення витрат на ведення бізнесу «в темряві», – зауважив сервіс 24 червня, коли ідентифікував рейдову операцію.
Танкер Ocean Hermana має багаторічну історію порушення санкцій, однак досі перебуває поза санкційним списком OFAC. Натомість Stellar Oracle знаходиться під санкціями OFAC із листопада 2022 року (внесений до санкційного списку під назвою Young Yong).
Цей великотоннажник було покарано за причетність до міжнародної мережі контрабанди іранської нафти. «Особи, які керують цією мережею, використовують підставні компанії та шахрайські тактики, зокрема фальсифікацію документів, щоб приховати походження іранської нафти, продавати її на міжнародному ринку й ухилятися від санкцій, – коментував відповідне рішення OFAC заступник міністра фінансів США з питань тероризму та фінансової розвідки Браян Нельсон. – Учасники ринку мають бути пильними щодо спроб «Хезболли» та Корпусу вартових Ісламської революції отримати дохід від контрабанди нафти».
Нещодавно TankerTrackers.com повідомив, що цього року візуально зафіксував 221 випадок рейдової перевалки нафти поблизу архіпелагу Ріау – кількість операцій зросла більш ніж удвічі проти попереднього року через значне збільшення експорту нафти з Ірану. Практично всі вантажі іранської нафти зрештою опинялися в Китаї.
Приналежність Ocean Hermana та Stellar Oracle до «темного» флоту підтверджується віком танкерів: перший побудований 20 років тому, другий – 23 роки тому. Як свідчить база даних Equasis, протягом останнього року зонами оперування обох суден був один регіон – Південно-Східна Азія, зокрема Сингапурська та Малаккська протоки й Південнокитайське море, що потенційно охоплює шляхи постачання іранської сировини до Китаю. Тепер з’ясувалося, що обидва танкери беруть участь у перевезенні російської нафти.
Куди прямують інші вантажі Urals? Тим часом другий підсанкційний суецмакс «Совкомфлоту» Bratsk дедвейтом 156 000 тонн дістався Південно-Східної Азії. Його останньою відомою локацією були західні води Суматри. Після 13 червня у судна пропав сигнал автоматичної ідентифікації AIS. Bloomberg припускає, що далі судно могло йти Зондською протокою між Суматрою та Явою до архіпелагу Ріау, щоб оминути Малаккську протоку, де потрібно активувати AIS.
Третій підсанкційний суецмакс «Совкомфлоту» Belgorod дедвейтом 156 000 тонн востаннє було ідентифіковано біля південних берегів Індії 24 червня.
Bratsk і Belgorod завантажилися та вирушили з Новоросійська відповідно 23 травня та 7 червня. Обидва судна на початку рейсів вказували кінцевим пунктом Сингапур, однак згодом змінили місця призначення.
Великотоннажний танкер Rolin (прапор – В’єтнам) дедвейтом майже 310 000 тонн, який на початку червня забрав балтійські вантажі Urals у трьох афрамаксів поблизу берегів Марокко, наближається до півдня Африки. Судно вказує пунктом призначення Сингапур.