Марокко замість Греції: учасники торгівлі російською нафтою шукають нові логістичні рішення для обходу санкцій
Це відбувається після блокування найбільшої рейдової перевалки в Європі

Лаконська затока на півдні Греції донедавна була найбільшим в Європі місцем обходу санкцій учасниками торгівлі російською нафтою та нафтопродуктами. Проте серія навчань грецьких ВМС заблокувала комерційне судноплавство у цьому морському районі. Поки навчання тривають, греки досягають локальної мети – витіснити рейдові операції подалі від берегів країни. Однак що буде далі і що означає поява нового місця перевантаження російської нафти із танкера на танкер поблизу берегів Марокко, розбирався Mind?
Військово-морські сили (ВМС) Греції цього тижня відновили навчання у районі Лаконської затоки, намагаючись унеможливити використання акваторій поблизу південного узбережжя країни для рейдової перевалки російської нафти та нафтопродуктів.
Як свідчить повідомлення Гідрографічної служби ВМС Греції, нові навчання триватимуть із 4 червня до 15 липня. Таким чином, країна втретє оголосила маневри, що означає заборону комерційного судноплавства у відповідних акваторіях. Останні навчання стали найдовшими і триватимуть рівно шість тижнів.

Спочатку грецькі ВМС проводили маневри з 1 до 19 травня. Вдруге навчання оголосили з 20 травня до 3 червня. Таким чином, враховуючи новий термін навчань, район рейдової перевалки в Лаконській затоці буде заблокованим майже безперервно протягом 76 днів.
Оголошення другого терміну навчань передбачало розширення зони навчань акваторією південніше Лаконської затоки. Саме туди перемістилися танкери та продовжили перевалку вантажів із судна на судно після першого оголошення обмежень 1 травня.
Примітною особливістю стало те, що після завершення терміну кожних попередніх навчань до району Лаконської затоки поверталися танкери, щоб відновити рейдові операції, однак були змушені залишати відповідні акваторії кожного разу після оголошення наступних маневрів.
Куди перемістилася частина рейдових операцій? Тим часом морські трекери фіксують появу в Середземному морі нової локації перевантаження російської нафти із судна на судно. Рейдові операції здійснюються поблизу міста Надор на східному узбережжі Марокко. Неподалік також розташований іспанський автономний анклав Мелілья, портове місто на марокканському узбережжі.
Особливості цієї активності фіксують дані, зібрані Bloomberg. Встановлено, що останніми днями у вказаному районі великотоннажний танкер (VLCC) Rolin (прапор – В’єтнам) дедвейтом майже 310 тис. тонн приймав вантаж нафти із меншого танкера класу афрамакс Serendi (прапор – Панама) дедвейтом понад 106 000 тонн.
До місця цієї активності також підійшли два танкери подібного класу – AMZ дедвейтом 113 000 тонн і Sea Fidelity дедвейтом 115 000 тонн (прапори обох суден – Острови Кука). Всі три афрамакси минулого місяця завантажили партії російського флагманського сорту Urals у російському балтійському порту Приморськ.
Що означає поява нового району рейдової перевалки? Ця активність, у тому числі – вибір локації, подібна до операцій, які здійснювалися поблизу іншого іспанського анклаву на узбережжі Марокко – Сеути у 2022-2023 роках. Тоді у рейдовому перевантаженні так само були задіяні танкери VLCC і афрамакси. Останні виконували роль «човникових» танкерів, що доправляли нафту Urals із російських балтійських портів Приморськ та Усть-Луга. Після перекачування вантажів великотоннажні танкери вирушали навколо Африки до Китаю.
Рейдова локація поблизу Сеути активно використовувалася до квітня 2023 року, після чого Іспанії вдалося зупинити операції. Як зазначали тоді західні медіа, владі країни вдалося переконати місцевий бізнес припинити заборонену діяльність, пов’язану з російською нафтою. Йшлося, зокрема, про заборону надавати сервісне обслуговування для рейдових операцій навіть у міжнародних водах.
Отже, нова рейдова активність поблизу Марокко може пояснюватися відновленням старої логістичної схеми доправлення нафти Urals із балтійського експортного регіону росії в Азію. Нині вигода цього маршруту підсилена можливістю оминати зону воєнних ризиків у Червоному морі.

Чому важливий Середземноморський регіон? Після закриття району біля Сеути рейдова локація в Лаконській затоці остаточно закріпила за собою роль основного центру перевантаження російської нафти із судна на судно в Європі, якої вона набула після запровадження санкцій і масштабної переорієнтації російського нафтового експорту. Серед інших подібних місць протягом двох останніх років періодично виникала активність поблизу Мальти або Сицилії.
Загалом роль Середземного моря в експортній логістиці російської нафти та нафтопродуктів важко переоцінити. Звідси відкриваються стратегічно важливі шляхи постачань, передусім – в Азію. Фактично увесь цей регіон став величезним хабом, через який різними маніпулятивними способами диспетчеризуються російські морські потоки сировини та палива, окрім прямих постачань покупцям.
Рейдова перевалка у Середземноморському регіоні стала ключовою ланкою, що вигідно поєднує торговельну та логістичну функції. Передусім вона дозволяє уникати західних санкцій – маскувати походження вантажу й обходити режим цінової стелі. Крім того – оптимізує логістичні схеми доставки. Менші танкери-афрамакси передають вантажі більшим танкерам класу суецмакс або VLCC, які вирушають до пункту призначення. Саме великі танкери вигідніше використовувати на довгих маршрутах.
Якими можуть бути наслідки блокування Лаконської затоки? Мільйони тонн російського експорту нафти та нафтопродуктів проходять через рейдові перевалки по всьому світу. Лише у водах Європи протягом року після впровадження відповідних санкцій 5 грудня 2022 року зафіксовано 822 випадки рейдової перевалки російської нафти обсягом приблизно 20 млн тонн, підрахував Центр досліджень енергетики та чистого повітря (Centre for Research on Energy and Clean Air). Ці цифри фактично демонструють масштаб обходу цінової стелі.
У Лаконській затоці донедавна здійснювалася перевалка російської нафти, яка доправлялася з балтійських і чорноморських російських портів. Переважна більшість цих вантажів, зрештою, потрапляла до Індії та Китаю.
Більш повна картина наслідків блокування Лаконської затоки стане зрозумілою дещо пізніше. Однак поява нової рейдової перевалки біля берегів Марокко може свідчити про пошук учасниками забороненої торгівлі альтернативних логістичних рішень доправлення нафти Urals до Азії, зокрема до Китаю.
Тим часом логістика до Індії проходить певну трансформацію протягом останніх місяців. Одна зі змін сформувалася у березні-квітні. Тоді стало відомо, що частина вантажів Urals потрапляє до країни через іншу рейдову перевалку – поблизу оманського порту Сохар, куди заходять танкери із чорноморських портів росії. Можливо, новий транзитний пункт здатний почасти нівелювати значення заблокованої Лаконської затоки у постачаннях до Індії.
Натомість свіжі моніторинги морського експорту російської нафти вказують, що більшість рейдових операцій досі здійснюються саме у Середземному морі попри блокування основної локації у Лаконській затоці.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].