Безбар’єрність у банкінгу. Як «Ощад» підлаштовується під нові умови та виклики

Що означає спеціальна модель обслуговування, заснована на рівності всіх клієнтів

Фото: фб-сторінка Ощадбанку

Ощадбанк – один із найбільших державних банків, який уже десять років має власну стратегію інклюзивності. Менш ніж рік тому, у жовтні 2023 року, банк оголосив про старт програми «Моя безбар’єрність». Вона продовжує розвиток попередніх інклюзивних ініціатив банку та є відповіддю на виклики, які ставить перед банками час. Про основні новації та напрацювання в цій галузі йшлося, зокрема, під час конференції RAU EXPO 2024. Mind занотував найцікавіше.

Що таке інклюзія у фінансовій системі України?

Фінансова інклюзія має багато складових. Коли говорять про неї, насамперед мають на увазі забезпечення рівного доступу до фінансових послуг усіх груп клієнтів: людей з інвалідністю, ветеранів / ветеранок, молодих мам, мешканців віддалених населених пунктів, міст та сіл, розташованих поблизу лінії фронту чи кордону з країною-агресором. Важливою частиною фінансової інклюзії є підвищення фінансової грамотності громадян.

Проєкт «Моя безбар’єрність» став логічним продовженням попередніх зусиль Ощадбанку з поступового перетворення власної мережі відділень на безбар’єрне середовище. Головна ідея полягала в тому, щоб у рамках програми значною мірою підвищити якість послуг для людей з інвалідністю та ветеранів. Окрім полегшення фізичної доступності банківських відділень, проєкт базується на принципах рівного ставлення працівників до всіх груп клієнтів, людяного сервісу, комфорту під час перебування у відділенні та при дистанційному зверненні.

Зміни, що відбулися в банку в рамках безбар'єрності

На додачу до 25 суперінклюзивних установ, у яких уже є занижені каси, тримачі для милиць, широкі проходи тощо, за власним проєктом (дві з яких, на жаль, знаходяться на ТОТ), банк продовжує збільшувати частку мережі, яка повністю відповідає державним вимогам інклюзивності. Станом на зараз таких відділень в «Ощаді» понад 50%.  

Ще однією складовою програми є спеціальна модель обслуговування, задля якої було прийнято рішення виокремити, крім звичних категорій клієнтів (преміум, пенсіонерів, підлітків тощо), людей з інвалідністю та ветеранів. Для них в «Ощаді» розробляються окремі сервісні моделі. Вони насамперед передбачають наявність відповідних висококваліфікованих працівників, залучених до масштабної навчальної програми «Інклюзивно привітні». В її рамках співробітники відділень опановують навички спілкування з клієнтами з інвалідністю та ветеранами / ветеранками з бойовим досвідом.

Очне навчання вже пройшли понад 600 співробітників із 21 обласного управління та топменеджмент банку. Загалом навчання мають пройти 900 співробітників мережі Ощадбанку, що визначені відповідальними за інклюзивне обслуговування у відділеннях. У тій чи іншій формі до навчання залучено всіх співробітників банку.

Ще один напрям програми «Моя безбар’єрність» – поліпшення ІТ-сервісів. Попри повномасштабну війну Ощадбанк продовжує розвиватись, у тому числі в напрямі диджиталізації. Нещодавно в переліку послуг банку з’явився онбординг – приєднання нових клієнтів онлайн. Ця опція є особливо актуальною сьогодні, в умовах війни, коли багато українців із різних причин не можуть відвідати відділення банку для відкриття рахунку. Вимушені емігранти, захисники України, мешканці тимчасово окупованих територій – ці люди тепер матимуть змогу отримувати сервіси банку, навіть якщо до того вони не були його клієнтами. Реалії війни спонукають «Ощад» дедалі більше розвивати цей напрям.

Соціальні ініціативи Ощадбанку у 2024 році

У першому півріччі 2024 року банк продовжив політику соціально відповідального бізнесу та реалізував численні соціальні проєкти. Зокрема, Ощадбанк і VISA провели благодійну акцію «Подаруйте укриття дітям», мета якої – зробити очне навчання в українських школах більш безпечним. Для участі в акції потрібно було оплачувати покупки картками Visa від «Ощаду» на суму від 50 грн. З кожної трансакції 1 гривня спрямовувалася на побудову бомбосховищ у навчальних закладах.

Загалом впродовж акції було зібрано 3 млн грн і реалізовано два проєкти з облаштування безпечних укриттів у Сумській області для учнів Шосткинського навчально-виховного комплексу – загальноосвітньої школи І–ІІІ ступенів №6 і дошкільного навчального закладу та Снігурівського ліцею №3 на Миколаївщині.

Ще один важливий проєкт – «Мій голос відбудовує». За час його проведення Ощадбанк і партнери зібрали 10 млн грн на відбудову розбомбленої агресором гімназії у Великій Костромці на Дніпропетровщині. Представниці України на Євробаченні alyona alyona & Jerry Heil стали амбасадорками цієї благодійної акції. Збір відбувався через платформу UNITED24. Visa та Ощадбанк подвоювали всі донати, що здійснювалися їхніми картками. Благодійна кампанія тривала впродовж місяця – з 25 квітня до 25 травня.

Допомога ветеранам / ветеранкам у їхній реабілітації та поверненні до мирного життя належить до стратегічних пріоритетів Ощадбанку – тут діє комплексна програма допомоги ветеранам, аналогів якої немає в інших банках.

Ця програма складається з декількох компонентів: спеціальної моделі обслуговування, допомоги державі в реалізації ветеранського напряму «єРоботи», власної програми реінтеграції ветеранів, які повертаються на свої робочі місця. Наразі до офісів та відділень «Ощаду» з війни повернулися 47 співробітників.

Банк бере активну участь у партнерських проєктах у галузі безбар’єрності та інклюзивності. Нещодавно Ощадбанк надав благодійну допомогу в сумі 10 млн грн Superhumans Center – центру з протезування, реконструктивної хірургії, реабілітації та психологічної підтримки постраждалих від війни. Кошти буде спрямовано на створення центрального стерилізаційного відділення для профілактики інфекцій при наданні медичної допомоги та на посилення спроможності центру в наданні послуг із протезування та реабілітації. Підтримка Superhumans Center – ще один крок у реалізації інклюзивної програми «Ощаду» «Моя безбар'єрність».

Раніше банк спільно з MasterCard профінансував створення в Superhumans Center двох палат, а до цього спільно з Visa долучився до проєкту зі створення мобільного реабілітаційного модуля в Овручі на Житомирщині, реалізованого БФ «Майнді». Цей модуль розроблено як соціальну франшизу, що пропонує рішення для реабілітації захисників та захисниць України в невеликих населених пунктах. Перелік подібних ініціатив Ощадбанку постійно розширюється.

Значну увагу Ощадбанк приділяє економічній реінтеграції ветеранів / ветеранок у суспільство. Так, «Ощад» є ексклюзивним банківським партнером ветеранського напряму державної грантової програми «єРобота». Учасниками цієї програми стали понад 600 ветеранів / ветеранок та членів їхніх родин, які отримали чи найближчим часом отримають 280 млн грн безповоротної фінансової допомоги на відкриття або розвиток власної справи.

Окремий компонент – перший в Україні спеціальний банківський ветеранський продукт «Бізнес 4.5.0». За даними опитування Українського ветеранського фонду, 63% з тих, хто захищає зараз Україну, після демобілізації хотіли б відкрити власну справу. Щоб допомогти ветеранам здійснити цю мрію, Ощадбанк і запровадив цей продукт.

У його рамках отримати кредит в «Ощаді» може ветеран / ветеранка або член родини (дружина / чоловік, діти, батьки), а також підприємство, у якому більш ніж 30% персоналу є учасниками бойових дій. Зокрема, за допомогою такого кредиту ветеран навіть без досвіду підприємницької діяльності може придбати франшизу, яка довела свою життєстійкість. Програма також передбачає пільговий пакет розрахунково-касового обслуговування, консультації та навчання.

В Ощадбанку активно діє волонтерський рух. Щоб підтримати колег-військових і цивільних, які потребують допомоги, було створено телеграм-канал, де акумулюються запити з можливістю перерахування пожертв на різні потреби. Банк підтримує ініціативу працівників, долучається фінансовими й організаційними ресурсами, допомагає з логістикою.

Цифрова безбар'єрність і банківські послуги – що їх пов'язує?

Цифрова безбар’єрність для банків полягає в наданні фінансових послуг дистанційно. Це дає можливість отримувати послуги всім громадянам незалежно від їх фізичного стану, місця проживання, статусу тощо. 

Роль Ощадбанку, враховуючи його найбільшу мережу та забезпечення соціальних виплат, завжди була особливо важливою. З початку повномасштабного вторгнення Ощадбанк як установа критичної інфраструктури перш за все сконцентрував зусилля на забезпеченні стабільної і безперебійної роботи на всіх рівнях – це робота відділень, банкоматів, терміналів, а також дистанційних послуг через мобільний застосунок, чат-бот і контакт-центр.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS