Цього тижня японські автогіганти Honda і Nissan оголосили про початок офіційних переговорів про створення єдиного холдингу. Приєднатися до цієї групи планує і Mitsubishi, менший партнер Nissan. Узгодити всі деталі злиття сторони планують до червня 2025 року, а завершити юридичне оформлення угоди – у 2026-му.
Японські компанії, особливо Honda, фокусували сили на розвитку гібридних бензоелектричних автомобілів, які мають попит зараз, але можуть стати неактуальними за п'ять років. Їх уже витісняють із ринків американська Tesla, китайські BYD, Nio та XPeng, які вгадали тренди та розробили ефективні батареї для «чистих» електромобілів і програмне забезпечення для автономного водіння.
Китайський автопром у 2007–2023 роках отримав від держави $230 млрд субсидій на розробку електромобілів, що 2023 року зменшило на 10% витрати на виробництва одного автомобіля.
Сполучені Штати завдяки держпідтримці суттєво просунулися в розробці штучного інтелекту, і американська Tesla обіцяє вже в першій половині 2025 року запустити в Каліфорнії та Техасі роботаксі, здатне пересуватися без людини за кермом. Експерти коментують це зі скепсисом, але зазначають, що, коли епоха автономних машин справді почнеться, події в індустрії розвиватимуться стрімко.
Об'єднавши ресурси й технології, Honda та Nissan сподіваються стати «джагернаутом», здатним наздогнати тренди електрифікації й автономізації та витримати агресивну конкуренцію з Китаєм, який торік перевершив Японію й став найбільшим у світі експортером машин.
«Підйом китайських автовиробників дуже сильно змінює автомобільну індустрію. До 2030 року ми маємо створити потенціал для боротьби з ними. Інакше нас поб'ють», – заявив на пресконференції в Токіо голова Honda Тосіхіро Мібе.
Компанії Honda і Nissan мають приблизно рівні обсяги виробництв – понад 3 млн автомобілів на рік у кожної. Але акції Nissan коштують вчетверо дешевше – менш ніж $10 млрд проти приблизно $40 млрд у Honda.
Nissan третій квартал 2024 року пропрацювала зі збитком у 9,3 млрд єн ($60,1 млн). У зв'язку з цим у листопаді компанія оголосила, що скоротить 9000 робочих місць, на 20% знизить свої виробничі потужності та продасть 10% із 34% акцій Mitsubishi, що належать їй.
Якщо Honda, Nissan і Mitsubishi успішно об'єднаються, то увійдуть до трійки найбільших автовиробників світу. Їхній спільний обсяг продажів перевищує 8 млн автомобілів на рік. Більше лише в японської Toyota й німецького Volkswagen, які 2023 року реалізували 10,3 млн і 9,2 млн автомобілів відповідно.
Honda, Nissan і Mitsubishi повідомили на пресконференції, що їхні загальні доходи від продажів становитимуть 30 трлн єн ($190 млрд) на рік, а прибуток перевищить 3 трлн єн ($19 млрд). Це в півтора раза вище за сумарний торішній прибуток цих компаній.
Місце | Компанія | Продажі автомобілів у 2023 році, од. |
1 | Toyota (Японія) | 10 307 395 |
2 | Volkswagen (Німеччина) | 9 239 575 |
3 | Hyundai (Корея) | 7 302 451 |
4 | Stellantis (Італія, США, Франція) | 6 392 600 |
5 | General Motors (США) | 6 188 476 |
6 | SAIC (Китай) | 5 020 000 |
7 | Ford (США) | 4 413 545 |
8 | Honda (Японія) | 4 188 039 |
9 | Nissan (Японія) | 3 374 271 |
10 | Suzuki (Японія) | 3 225 359 |
11 | BYD (Китай) | 3 024 417 |
12 | BMW (Німеччина) | 2 565 332 |
Колишній глава альянсу Nissan-Renault-Mitsubishi Карлос Гон, який втік 2019 року до Лівану, розкритикував оголошену угоду. За його словами, синергію між японськими автовиробниками знайти важко, оскільки вони конкурують на тих самих ринках і виробляють схожі моделі машин. Тому об'єднання Honda та Nissan є не прагматичним кроком, а «жестом відчаю» під тиском Міністерства економіки, торгівлі та промисловості Японії.
За твердженням Карлоса Гона, влада Японії змусила Honda рятувати компанію Nissan, керівництво якої кілька місяців «у режимі паніки» шукало зовнішню підтримку. Анонсоване злиття він назвав «замаскованим поглинанням» і «урізанням витрат», що диспропорційно нашкодить Nissan, співробітників якої буде звільнено, а заводи закрито.
«Мені дуже сумно бачити, що після того, як я 19 років очолював Nissan, ця компанія стане жертвою урізання. У неї з Honda тотальне дублювання планів, технологій і виробництв. Це означає, що синергія може бути досягнута тільки шляхом скорочення витрат, і ми точно знаємо, на кого ляже основний тягар урізання. Це буде молодший партнер, це буде Nissan», – припустив Карлос Гон.
З ним не погоджується автоексперт Димитрій Анастакіс, професор канадської Школи менеджменту Ротмана. Він підтверджує, що обидві японські компанії виробляють широкий асортимент однакових транспортних засобів. Але вони мають чим посилити один одного. У Nissan є готовий електрокар Nissan Laef, але немає грошей на його поліпшення, а Honda має фінансову стабільність.
«Nissan і Honda роблять і мотоцикли, і всюдиходи, і газонокосарки, і роботів. Вони виробляють усі види транспорту, як і більшість японських компаній. Але вони окремо не можуть рухатися швидко в секторі електромобілів… Електромобілі коштують дорого, бо це новітня технологія. Ви можете витратити мільярди, мільярди та мільярди доларів, перш ніж продасте перший автомобіль», – пише Димитрій Анастакіс.
За його словами, у Канаді Tesla Model 3 та Tesla Model Y – два електромобілі, що мають найбільший попит, – коштують близько $55 000 і $63 000 відповідно, а Nissan Leaf можна купити за $41 000. Для більшості канадців це недозволена розкіш. Але, оскільки автогіганти об'єднують технології та ресурси задля розробки електромобілів, вони дешевшають і найближчим часом стануть доступним товаром. У Канаді та США, де були запроваджені загороджувальні мита на електромобілі з Китаю, об'єднані Honda та Nissan мають гарні шанси стати постачальником найдоступнішого електрокара та зібрати з ринку хороший урожай прибутків.