Друге цього року засідання Комітету з відкритого ринку (FOMC) ФРС США, як і перше, не призвело до зміни ставок. Разом з тим суттєвого коригування зазнала політика з управління балансом, а також – економічні прогнози.
Останні були переважно знижені, попри оптимістичні коментарі голови ФРС Джерома Пауелла. Фондовий ринок також відреагував позитивно – S&P 500 додав більше одного відсотка, NASDAQ – майже півтора.
Однак стабільність у ставках не має вводити в оману. Mind традиційно по гарячих слідах проаналізував результати засідання та можливий подальший розвиток подій в економіці. Головне питання: чи можливі рецесія та початок затяжного спаду ринків уже цього року?
Імовірність пом’якшення монетарної політики через ставки оцінювалася ринком напередодні засідання в мізерний 1% як за ф'ючерсами на Чиказькій біржі (CME) так і на сайті прогнозів Polymarket.
Джерело: СМЕ Group
Джерело: Polymarket
Актуальні дані сюрпризів не принесли – діапазон цільової ставки за федеральними фондами (Federal Funds Target Range) залишився в межах 4,25–4,50%.
Джерело: FRED
Отже, цикл зниження можна вважати завершеним – уже йдеться не про паузу, а про повноцінну його зупинку. За тими ж ф'ючерсами на CME, ймовірність пониження ставки на наступному засіданні (7 травня) зараз оцінюється лише у 20,5%. Куди більше шансів у червні – уже 60,1%. При чому є 12,6% ймовірності того, що діапазон ставки буде знижено відразу на 0,5 в. п. Певно, так буде відіграно сценарій різких негативних подій в економіці, який може бути пов’язаний із політикою Дональда Трампа.
Джером Пауелл почав свій виступ із короткого переліку економічних передумов:
Коментуючи інфляцію Пауелл торкнувся гарячої теми – митних тарифів. Він наголосив, що як споживачі, так і бізнес, за даними опитувань, пов'язують свої цінові хвилювання саме з тарифами. Разом з тим члени FOMC лише незначно підвищили свої цінові прогнози – до 2,7% (з 2,5%) цього року та до 2,2% (з 2,1%) у 2026-му. Подальші ж перспективи (темпи інфляції з 2027 року) залишили без змін – 2%.
Відповідаючи на запитання журналістів очільник ФРС назвав інфляцію тимчасовою, перехідною (transitory). Цікаво, що саме це слово він використав 2021 року, напередодні того, як ціни почали стрімке зростання, досягши історичних 9% річних. Тоді «transitory» швидко випало з лексикону, зіткнувшись із реальністю. А як буде зараз? У лютому Mind писав про можливі наслідки конфронтації по лінії Трамп – ФРС, у тому числі пов’язані з ризиками інфляції.
Зараз ситуація має такий вигляд, що члени FOMC вирішили не робити різких кроків і дочекатися наступного місяця – 2 квітня адміністрація Трампа надасть кожній країні-партнеру пропозиції щодо нових тарифних ставок.
Важливою частиною засідання було затвердження Summary of Economic Projections – прогноз ключових економічних показників. Він публікується не після кожного засідання, а лише чотири рази на рік – у березні, червні, вересні та грудні та закладає основи для дій ФРС.
Найважливіші метрики оновленого економічного прогнозу в порівнянні з попереднім
Показник | Дата прогнозів | Медіана прогнозів, дані у % | |||
2025 | 2026 | 2027 | Довгостроково | ||
Темп росту реального ВВП | березень 2025 | 1,7 | 1,8 | 1,8 | 1,8 |
грудень 2024 | 2,1 | 2,0 | 1,9 | 1,8 | |
динаміка | -0,4 | -0,2 | -0,1 | 0,0 | |
Рівень безробіття | березень 2025 | 4,4 | 4,3 | 4,3 | 4,2 |
грудень 2024 | 4,3 | 4,3 | 4,3 | 4,2 | |
динаміка | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Інфляція (РСЕ) | березень 2025 | 2,7 | 2,2 | 2,0 | 2,0 |
грудень 2024 | 2,5 | 2,1 | 2,0 | 2,0 | |
динаміка | 0,2 | 0,1 | 0,0 | 0,0 | |
Інфляція (базовий РСЕ) | березень 2025 | 2,8 | 2,2 | 2,0 | - |
грудень 2024 | 2,5 | 2,2 | 2,0 | - | |
динаміка | 0,3 | 0,0 | 0,0 | - | |
Ставка за федеральними фондами | березень 2025 | 3,9 | 3,4 | 3,1 | 3,0 |
грудень 2024 | 3,9 | 3,4 | 3,1 | 3,0 | |
динаміка | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Повний текст прогнозів доступний за посиланням. У його формуванні беруть участь 19 осіб – члени ради ФРС і президенти Федеральних резервних банків, кожен має один голос.
Джером Пауелл неодноразово наголосив, що подальші кроки ФРС залежатимуть від реальних економічних даних, а не опитувань. Тож зупинимося на показниках, за якими стежитимуть найбільше.
На всіх графіках подана інформація щодо кількості членів, які голосували за той чи інший рівень показника:
1. ВВП. На першому графіку зображено порівняння оцінок темпу росту ВВП поточного року. Всі, крім одного учасника, очікують темп росту нижче 2%, тоді як ще у грудні переважна більшість бачила його на рівнях 2–2,3%. Якщо ці частки відсотків можуть здатися незначними, переведемо їх у грошовий вимір. 0,4% втраченого приросту становить $116 млрд – саме на стільки зміщено вниз медіану прогнозу (з 2,1 до 1,7%).
Як підсумкова величина у прогнозі використовується медіана, а не просте середнє арифметичне. Медіана є більш доцільним параметром, оскільки показує «типове» значення, ігноруючи крайні високі й крайні низькі значення. Так, найвище значення, яке дав один з учасників (2,4–2,5% приросту ВВП) не вплине на медіану так, як це було б при розрахунку простого середнього.
2. Безробіття. На другому графіку прогнози з безробіття. Тут уже березневі колонки тяжіють до правого краю, тоді як пунктир грудневого прогнозу давав нижчу оцінку – переважно 4,3% проти нинішніх 4,4%. Це незначна зміна, що погоджується із загальною оцінкою сили ринку праці від ФРС.
3. Інфляція. Продовжимо інфляцією, де зсув прогнозів є найвідчутнішим. У березні вже ніхто не бачить її ні на близьких до цільового рівня 2,1–2,2%, ні на 2,3-2,4%. Медіанний прогноз становив 2,7%. Як у цих умовах розраховувати на зниження ставки – велике запитання.
4. Ставка. Підтверджують останній сумнів безпосередні прогнози по ставці. Якщо в грудні були учасники, що очікували її нижчою за 3,5%, то зараз уже четверо бачать її фактично на рівні поточного цільового діапазону, тобто не передбачають зниження взагалі. Разом з тим медіана залишилася на старому рівні – 3,9%, що свідчить про вичікувальну позицію членів ФРС.
Загальний висновок за всіма прогнозами такий: ФРС бачить підвищення ризиків короткочасних флуктуацій в економіці, не змінюючи довгострокові прогнози – всі без виключення показники після 2027 року залишилися без змін. Це є послідовним, адже, згадаймо, що в грудні, на тлі оптимістичної макростатистики, було зроблено приблизно те саме – переглянуті показники найближчих років і залишені без змін longrun-очікування. Це свідчить про впевненість ФРС у змозі слідувати за довгостроковими цілями попри тиск адміністрації Трампа.
Як ми писали в дослідженні діяльності центральних банків, вони мають широкий набір інструментів, далеко не обмежуючись встановленням ставок. Закумулювавши на балансі трильйони доларів активів, ФРС, будучи найбільшим світовим ЦБ (а точніше, системою з 12 регіональних банків) може ефективно впливати на фінансові ринки продаючи чи купуючи цінні папери.
Під час боротьби з наслідками пандемії COVID-19 ФРС щедро скуповував активи (переважно державні облігації) і довів свій баланс майже до $9 трлн. Така політика давала змогу уряду фінансувати витрати, маючи стабільний попит на бонди. На ринок при цьому потрапляла ліквідність, яка, за задумом, мала стимулювати економічну активність, але заразом спровокувала бум на ризиковані активи.
Надалі було ухвалено рішення зменшувати баланс ФРС (Quantitative tightening). За цим механізмом в разі погашення цінних паперів ФРС не реінвестує в подібні для їхньої заміни. Тож отримані гроші від погашення уже не повертаються в обіг. Ця операція має зворотний монетарний вплив – частина ліквідності, яка могла б стимулювати економічну активність або потрапити на спекулятивні ринки, не доходить на ринок.
На сьогодні сума активів на балансі ФРС становить більше ніж $6,7 трлн. Темп скорочення активів при цьому був:
Вчора ж було ухвалено рішення уповільнити швидкість скорочення балансу за державними облігаціями з $25 млрд до $5 млрд на місяць. Тобто якщо раніше з фінансової системи «зникало» $25 млрд щомісяця, то, починаючи з квітня, буде тільки $5 млрд. Разом з іпотечними паперами, де змін не відбулось, скорочення балансу становитиме $40 млрд на місяць проти $60 млрд, які були до цього.
Це вже друге скорочення обсягу Quantitative tightening за останній рік. Розпочавши програму в червні 2022 року з $47,5 млрд і посиливши у вересні до $95 млрд, ФРС зуміли відійти від рекордних показників активів балансу, що ми бачили на графіку вище.
Разом з тим це не можна назвати стимулювальним кроком у прямому сенсі, адже баланс все ще скорочується, просто не таким великим темпом. Отже, чекати великого ентузіазму на ринках ризикових активів ми б не стали.
Загальна тональність риторики Джерома Пауелла сходить на те, що митні тарифи матимуть вплив, але його масштаб можна буде виміряти пізніше. Він наголосив, що ФРС розмежовуватиме тарифні й нетарифні чинники інфляції, і реагуватиме відповідно. Однак дізнатися про це напевно можна тільки за кілька місяців.
Інвесторам, які чекають «подарунків» від ФРС у вигляді зниження ставок, варто розуміти, що в умовах підвищеної інфляції такі дії можуть відбутися лише як реакція на значні негативні події. Однак якщо економіка наближатиметься до рецесії, потенціал зростання фінансових показників компаній буде суттєво скориговано й жодне пониження ставок не зможе підтримати поточний рівень цін на активи. Раніше ми вже писали, що високі оцінки за показниками ціна / прибуток є радше авансом на майбутнє. Якщо ж попереду буде «туман», ринку буде важко уникнути продовження падіння.
Але зараз варто почекати 2 квітня, коли має з’ясуватися ситуація з тарифами. Сам Дональд Трамп цього разу не реагував миттєво на результати засідання ФРС, як це було в січні. Проте пізніше все ж дав коментар:
Джерело: Truth Social
Він цікаво обіграв інфляційне «transitory» Пауелла своїм «transition», але уже відносно проникнення тарифів. Якщо для Пауелла інфляція тимчасова (перехідна), то для Трампа тарифи, судячи з тональності посту, «проникають в економіку» всерйоз і надовго.
Вочевидь не випадково використано й слово «ease», що корелює з минулими діями ФРС по пом’якшенню (quantitative easing). Здається, Трамп тут кепкує над помилковістю політики пом’якшення від Пауелла, застосованої ним у 2021 році – коли інфляція вийшла з-під контролю.
Але схоже, що Пауелл зробив висновки та робитиме все, щоб контролювати ціни. Дані polymerket підтверджують передбачуваність дій ФРС: ймовірність того, що ставка знизиться лише 1 або 2 рази до кінця року зросла.