Фінансова трансформація Гайсинської громади: як стратегічні рішення змінили бюджет і освіту

Попри складний початок, громада на Вінниччині спромоглась стати прикладом ефективного управління фінансами

За кілька років Гайсинська громада змогла залучити понад 7 млн грн додаткового ресурсу – завдяки рішенню оптимізувати освітню мережу, переглянути земельні договори та впорядкувати облік. Ці кроки громада впроваджувала за експертної підтримки «U-LEAD з Європою».

Фінансова трансформація Гайсинської громади: як стратегічні рішення змінили бюджет і освіту

Коли у 2020 році Гайсинська громада на Вінниччині отримала новий адміністративний статус, їй дісталося чимало: і повноваження, і ресурси, і, як часто буває, «спадок» у вигляді застарілих підходів до управління. Після об’єднання міської та 16 сільських рад до складу громади увійшло 42 населені пункти та місто Гайсин. Із січня 2021 року громада розпочала свою діяльність уже в новому статусі.

«Коли громада утворилася, проблем і труднощів було безліч. Насамперед – це налагодження співпраці між приєднаними селами. Часто були конфлікти, незгода з об’єднанням, невизначеність у повноваженнях, відсутність довіри. Ну і найгостріше – брак фінансового ресурсу», – розповідає Інна Пастух, начальниця фінансового управління Гайсинської міської ради.

До новоутвореної громади «перейшли у спадок» також і нерозв’язані інфраструктурні проблеми: недобудовані водогони, розбиті дороги, відсутнє вуличне освітлення, необлаштовані кладовища. А ще – розгалужена мережа установ, нові кадрові виклики й потреба в повному перегляді бюджетних пріоритетів.

Як громада залучила додаткові ресурси

Попри складний старт, Гайсинська громада за кілька років показала приклад ефективного управління фінансами. Ключову роль відіграли як внутрішні управлінські рішення, так і зовнішні обставини. Завдяки базовому аналізу та підтримці U-LEAD, у громаді сформували план дій щодо збільшення дохідної частини бюджету.

«У 2021 році ми не мали достатньо фінансового ресурсу навіть для базових потреб. Але вже у 2022–2023 роках ситуація кардинально змінилася. Завдяки зростанню бази оподаткування – насамперед ПДФО та місцевим податкам, – ми змогли залучити понад 398 млн грн. Крім того, громада стала лідером в області за обсягом допомоги ЗСУ – 299,3 млн грн субвенцій», – зазначає Інна Пастух.

Фінансова трансформація Гайсинської громади: як стратегічні рішення змінили бюджет і освіту

Творча нарада експертів U-LEAD з керівниками структурних підрозділів виконавчих органів громади

Ресурси громади були також спрямовані на:

Освітня реформа: як громада долала спротив і шукала баланс

Реформа освітньої мережі – одна з найчутливіших тем для будь-якої громади. У Гайсині вона не стала винятком.

«Оптимізація мережі закладів освіти нерідко викликає певний спротив, обурення, занепокоєння та протести, і Гайсинська міська рада не є виключенням. Мешканці громади висловлювали своє невдоволення через закриття шкіл та садочків, організовували протести та зверталися до місцевої влади з вимогою призупинити процес оптимізації, аргументуючи «немає школи – немає села». Це зрозуміло: нікому не хочеться виходити із зони комфорту. Тим більше, Гайсинська громада розпочала процес змін у мережі закладів освіти в умовах воєнного стану. Найскладнішим було довести батькам, що всі зміни, які ми пропонуємо, будуть на краще для їхніх дітей», – згадує Інна Пастух.

У громаді було проведено аналіз освітньої мережі, враховано наповнюваність, якість освітніх послуг, фінансові показники. Відповідно до результатів моніторингу був затверджений План формування мережі. Частина шкіл – ліквідована після тривалого обговорення. Було закуплено чотири шкільні автобуси, налагоджено маршрути підвозу дітей, працевлаштовано вчителів.

«Вони пройшли непростий шлях – це і несприйняття громадою змін, і потреба в ефективній комунікації з батьками. Але Гайсинська громада змогла пояснити мешканцям цілі реформи й реалізувати рішення поступово», – зазначає Інна Святна.

Зекономлені кошти спрямували на покращення матеріально-технічної бази шкіл, куди перевели учнів. Наразі процес триває – громада готується до подальшої оптимізації закладів із низькою наповнюваністю у 2025–2026 роках.

Централізований бухгалтерський облік – як запровадити фінансову автономію

Освітня мережа Гайсинської громади потребувала модернізації та зміни підходів до бухгалтерського обліку. Попередня система не забезпечувала облік господарських операцій у закладах освіти, а сам облік вівся з порушенням або у невідповідності до чинного законодавства. Щоб виправити ситуацію, громада запровадила фінансову автономію шкіл і створила окрему комунальну установу для ведення обліку.

«До реформи школи та садочки не мали власних бухгалтерів, або перебували у трудових відносинах зі сторонніми структурами, фактично порушувалося законодавство та трудові права працівників. За підтримки регіонального офісу U-LEAD громада налагодила бухгалтерський облік у закладах. Це відповідає законодавству, дозволяє зберегти пільговий стаж учителям і забезпечує належний облік майна», – пояснює Інна Святна, радниця з місцевих фінансів та управління регіонального офісу U-LEAD у Вінницькій області.

Фінансова трансформація Гайсинської громади: як стратегічні рішення змінили бюджет і освіту

Ліцей №7 міста Гайсин

«Фінансова автономія дозволила керівникам закладів самостійно формувати структуру, кошторис, штатний розпис, укладати угоди, здійснювати закупівлі, оплачувати працю, підвищувати кваліфікацію персоналу та залучати позабюджетні кошти. Це підвищило прозорість, ефективність і підзвітність», – підкреслює Інна Пастух.

Однак новий підхід виявив і виклики: бракує кадрів, через що одному працівнику доводиться обслуговувати кілька установ, часто із перевантаженням. Тож пошук варіантів оптимізації роботи не припиняється.

U-LEAD: підтримка змін на кожному етапі

У Гайсинській громаді наголошують: без експертного супроводу U-LEAD багато рішень були б або відкладені, або реалізовані менш якісно.

«Команда U-LEAD на Вінниччині – це справжні партнери. Ми постійно звертаємося до них за консультаціями. Вони проводили онлайн-сесії, приїздили в громаду, допомагали у переході до автономії закладів. Без них ці процеси тривали б значно довше», – підкреслює Інна Пастух.

Фінансова трансформація Гайсинської громади: як стратегічні рішення змінили бюджет і освіту

«Ми дуже тісно працювали з Гайсином – і онлайн, і під час виїздів. Це приклад, як громада не чекає, поки хтось вирішить за неї, а бере відповідальність і при цьому відкрито співпрацює з експертами», – додає Інна Святна.

«Я раджу колегам переймати досвід інших громад та користуватися підтримкою U-LEAD з Європою, в усіх процесах, які відбуваються у Ваших громадах», – резюмує Інна Пастух.

Ця історія – про трансформацію, яка відбувається завдяки рішучості самої громади та підтримці професійної спільноти. Гайсин став прикладом, як наводити лад – водночас з повагою до людей і відповідальністю за майбутнє.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS