19 квітня стартує Київський міжнародний фестиваль короткометражних фільмів (KISFF). Цього року він відбудеться вже ушосте. За п'ять днів (фестиваль триватиме до 23 квітня) на чотирьох локаціях (у фестивальному центрі – кінотеатрі «Україна», а також у кінотеатрі «Ліра», Будинку кіно та Маріїнському парку) відвідувачі заходу зможуть побачити три сотні стрічок, які представляють понад півсотні країн світу.
Ті, кому просто дивитися – недостатньо, матимуть змогу поспілкуватися з гостями KISFF – чотирма десятками представників світової кіноіндустрії. «Серед наших гостей немає суперзірок, – говорить організатор KISFF Кирило Марікуца. – Наші іноземні гості відомі у вузьких колах. Це визнані у світі професіонали своєї справи: представники фестивалів «короткого метру» з Канади і Європи; кінематографісти, чиї картини потрапляють до шорт-листа «Оскара», учасники і переможці фестивалів у Каннах, Венеції, Берліні, Локарно, Роттердамі. Приміром, цього року в нас буде фестивальний директор одного із найстаріших кінофестивалів «короткого метра» у світі, що проводиться у фінському місті Тампере».
Напередодні відкриття шостого KISFF Кирило Марікуца розповів Mind про зарубіжні зразки, на які орієнтується, про глядачів, для яких проводить захід, і про те, чи потрібно організаторам фестивалю короткометражок думати про їхню комерційну сторону.
– До вас приїздить багато представників зарубіжних фестивалів. Чи орієнтуєтеся на них, коли готуєтеся до KISFF?
– Так, орієнтуємося, але не копіюємо, а запозичуємо. Наприклад, запозичили формат Sound & Vision, який передбачає, що музиканти грають на сцені живу музику, а у цей час на екрані демонструється фільм. Це доволі популярна практика у Німеччині. А от наш проект «100 фільмів за 100 хвилин» з успіхом демонструвався у Польщі, Болгарії; у травні він буде представлений у Відні.
– А хто ходить на фестиваль? Як виглядає портрет глядача KISFF?
– Стрижень аудиторії – люди віком 17–35 років. Студенти, а також причетні до кроскультурних бізнес-напрямків: реклама, відеовиробництво, журналістика та в цілому навколотворчі професії. Водночас у нас є дитяча програма, ретроспективні покази, що привертають увагу інших глядацьких категорій.
– Скільки зазвичай продається квитків?
– У фестивалю змішана система. Є абонементи і є квитки, орієнтовно розраховуємо на те, що загальні збори складуть не менше 300 000 гривень, це сума без вирахування податків і розподілу з партнерами. Минулого року було продано близько 6000 квитків на окремі покази. Загальна аудиторія фестивалю була близько 13 000–15 000 осіб.
– Який у KISFF бюджет?
– Бюджет складає близько 500 000–600 000 гривень. Але він не фіналізований, бо продаж квитків може рости, а може – скорочуватися, ми залежимо від цього напряму. Інколи траплялося так, що ми не вкладалися у бюджет і були вимушені вкладати власні кошти.
– Чи має фестиваль заробляти?
– Фестиваль може заробляти, але не повинен. Скоріше це погано, коли фестиваль заробляє, отже, у нього щось не так. Якщо ми беремо класичний фестиваль – то це інституція, яка має бути дотаційною. Зі збільшенням бюджету йде не збільшення чистого прибутку, а поліпшення організаційної та програмної частини, комфорту відвідувачів, інфраструктурних рішень. Мова йде не про профіт, а про кошти, які використаються на покращення фестивалю, на покриття витрат на авіаквитки для гостей, на запрошення більшої кількості експертів, які діляться з аудиторією своїм досвідом і корисною інформацією.
Класична модель фінансування кінофестивалів така: 30% – партнери та спонсори, 30% – державне фінансування, 30% – фінансування з міського/регіонального бюджету, 10% – квитки. В Україні ця модель не працює, і KISFF – не виняток. Тому витратна частина прямо пропорційна можливості залучити партнерів, кількості проданих квитків і державній підтримці.
Наш фестиваль – не бізнес абсолютно, і ми говоримо не про самоокупність, а швидше про потрапляння в бюджет. Нас підтримують посольства, культурні інституції, комерційні та некомерційні організації, фонди і держава. Решта коштів надходить від того, що можна назвати бізнес-складовою: продаж квитків, рекламні можливості фестивалю як майданчика реалізації сувенірної продукції. Із залученими партнерами і спонсорами ми часто співпрацюємо за принципом бартеру: наприклад, готель пропонує гарну знижку на номери для наших гостей-кінематографістів, а ми в обмін даємо можливість готелю комунікувати з нашою аудиторією. Це значно полегшує нам життя.
Наші пріоритети – це якість проведення KISFF, тобто якість кіно і кількість іноземних гостей. Тому ми свідомо йдемо шляхом поліпшення саме фестивалю, а не фінансового стану організатора. Як наслідок, у загальному бюджеті відсутні витрати на операційну діяльність протягом року. Це неправильно, тому що фестиваль має бути інституцією, здатною покривати базові потреби організаційної структури під час його підготовки і проведення.
– Чи можна побачити фестивальні фільми на екранах у позафестивальний час? Чи прокатуєте короткометражки протягом року?
– Прокату стрічок KISFF, як такого, не існує, як і майже решти іншого фестивального кіно, окрім арт-мейнстріму. Так, виходить якась кількість добірок короткого метра протягом року, але до їхнього прокату KISFF не має жодного відношення. Формат нашого фестивалю передбачає одноразові покази.
Ми представляємо вибрані роботи з фестивалю в українських кінотеатрах у різних містах, але це додатково узгоджується з авторами. Юридично ми не можемо давати фільми третім особам. Ми не дистриб’ютори, тому не можемо працювати за класичною схемою, передаючи право демонстрації фільмів кінотеатрам. Щоб показувати більше фільмів у інших українських містах, потрібно витратити набагато більше фінансів та часу, а з точки зору самоокупності прокату це буде самогубством, адже на покази у Вінниці, наприклад, за тиждень може прийти всього-на-всього 10 глядачів.
Почнемо гратися з дистрибуцією цього року, але це не можна назвати повноцінним прокатом. Якщо говорити про гроші, то прибуток від дистрибуції «короткого метра» в Україні складає менше 1% частки ринку.
– Як щодо показів за кордоном?
– Ми показуємо український «короткий метр» за кордоном, коли є така можливість, тому що популяризувати українське треба – на європейських фестивалях і подібних заходах. Позитивні події відбуваються, але чи будуть вони системними – це питання. Наприклад, цього року український стенд з’явився на фестивалі у Клермон-Феррані (другий у Франції після Каннського за кількістю глядачів), але чи буде він там наступного року – поки що невідомо.
– Чи хотіли б зняти власну короткометражку?
– Ні. Гарний фільм зробити дуже важко. Це вимагає величезних зусиль, часу і сил. Як сказав Годар: «Якщо ви хочете розповісти світу історію, напишіть книгу або картину, але в жодному разі не знімайте фільм».
– Добре, що не всі режисери дослухаються до цієї поради. Які фільми подобаються вам?
– Не можу виокремити якісь певні стрічки. Я люблю незалежне американське кіно 1960-х, італійський неореалізм, французьку нову хвилю, румунську нову хвилю, угорське кіно. Коли ти дивишся стрічку, вона поповнює твій кінобагаж, займає якусь з поличок. Не треба себе обмежувати: навіть якщо не розумієш авангард, треба пробувати. Поки не спробуєш, не зрозумієш, якщо не тепер, то із часом.
– Що треба подивитися на фестивалі обов'язково?
– Рекомендую подивитися міжнародну і українську конкурсні програми. А далі вже витратити час на вивчення програми на нашому сайті, відкрити каталог, почитати інформацію про режисерів, синопсиси до фільмів і визначитися зі стрічками, які можуть зацікавити. Обрати за тематикою, за настроєм, або ходити на все, на що матимете час.