«Арабська весна» аукціоністів: став відомим покупець «Спасителя Світу» Леонардо да Вінчі

Найдорожча картина планети, що зображає християнського бога, виставлятиметься в столиці ОАЕ. Чому це не так уже й несподівано?

6 грудня філія Лувру в Абу-Дабі оголосила в соцмережах, що «Спаситель Світу» Леонардо да Вінчі прямує до них. У своєму Твіттері інформацію про те, що Лувр Абу-Дабі стане новим домом «Спасителя», підтвердив і аукціон Christie's, де 15 листопада ця картина була продана за рекордні $450,3 млн. Одночасно з цим американська газета New York Times опублікувала журналістське розслідування, в якому назвала ім'я покупця найдорожчої картини в світі: саудівський принц Бадер бін Абдулла бін Мохаммед бін Фархан Аль Сауд.

«Арабська весна» аукціоністів: став відомим покупець «Спасителя Світу» Леонардо да Вінчі
Леонардо да Вінчі, «Спаситель Світу»
Фото: wikimedia.org

Який такий принц? Це дуже незвичайний покупець. Він маловідомий як принц і зовсім не був відомий раніше як людина, що цікавиться колекціонуванням предметів мистецтва. Але Бадер – близький друг принца – спадкоємця престолу Мухаммеда бен Салмана. Того самого, який очолив антикорупційний комітет Саудівської Аравії напередодні арешту 11 принців і десятків чиновників. Ці арешти, почасти звані переворотом, сталися всього за 10 днів до покупки картини да Вінчі.

Більш того, з документів, що опинилися в розпорядженні New York Times, випливає, що принц Бадер в якості учасника торгів зареєструвався в останню мить. Швидше за все, темною конячкою він виявився і для Christie's (аукціонний дім як і раніше ухиляється від коментарів з приводу покупця картини). Висловлюються припущення, що картину Бадер купив як агент, а її справжній власник – Мухаммед бен Салман.

Також New York Times повідомляє, що принц Бадер придбав картину да Вінчі в розстрочку: безпрецедентну суму розбили на шість частин, останню він повинен виплатити 14 травня 2018 року. Джерелом походження своїх грошей в документах принц назвав нерухомість.

Навіщо арабам Христос? Напевно за цією угодою і її мотивами стоїть безліч палацових і бухгалтерських таємниць, але те, що «Спаситель Світу» вирушив на Схід, зовсім не сюрприз. Уже з маркетингової кампанії, яку Christie's розгорнув напередодні продажу шедевра, було зрозуміло, що організатори торгів ціляться в арабських або китайських колекціонерів: саме вони зараз найбільш активні на арт-ринку.

Але на торги творами старих майстрів арабські і китайські поціновувачі живопису заглядають нечасто. Там зараз справжнісінький застій. Наприклад, буквально вчора, 6 грудня, торги старих майстрів провів аукціон Sothbey's: був представлений 51 лот, загальна виручка склала 25 млн фунтів стерлінгів (близько $33 млн), за портрет пензля Тиціана там просили $2 млн – покупця не знайшлося. Для порівняння: при продажу «Спасителя Світу» тільки комісійні Christie's склали $50 млн.

Арабські і китайські колекціонери цікавляться сучасним мистецтвом, де зовсім інші цінники: навіть за серійні роботи Енді Уорхола на старті просять десятки мільйонів. Тому Christie's виставив картину да Вінчі не серед «ровесників», а на торгах післявоєнним і сучасним мистецтвом, в якості спеціального лота. Це дало привід для жартів: «Чому картина да Вінчі продається серед сучасного мистецтва?» – «Тому що велика її частина написана в останні 50 років».

Нехай говорять. Головне – результат: покупець із Саудівської Аравії проігнорував дотепи, які натякають на те, що на цій дошці занадто мало да Вінчі і занадто багато роботи реставраторів.

З урахуванням «прописки» потенційних покупців картина не просувалася як ікона, як зображення християнського бога. Акцент робився зовсім на інших, світських речах: це чоловічий варіант «Джоконди», останнє полотно геніального да Вінчі, яке залишається в приватних руках.

І все-таки релігійний аспект не так просто посунути на задній план. В ісламі Ісус – один з пророків, а зображення пророків – святотатство для мусульман. Що ж робити «Спасителю Світу» чи то у приватній колекції, чи то в музеї Абу-Дабі? Чи не стане це скандалом?

Не повинно. Справа в тому, що філія Лувру в Абу-Дабі, яку було відкрито місяць тому, позиціонує себе як універсальний музей, що розповідає історію всього людства і всіх релігій через твори мистецтва. Наприклад, однією з перлин колекції музею є картина Джованні Белліні «Мадонна з немовлям Ісусом» – вона фігурувала у всіх рекламних матеріалах музею.

Крім того, в арабському Луврі «Спаситель Світу» зустрінеться з іншим шедевром да Вінчі – «Прекрасна Ферроньєра»: ця картина із зібрання Паризького Лувру експонується в Абу-Дабі на правах оренди.

«Арабська весна» аукціоністів: став відомим покупець «Спасителя Світу» Леонардо да Вінчі
Леонардо да Вінчі, «Прекрасна Ферроньєра»
Фото: wikimedia.org

Чому з'явився цей музей? Ідея створення філії Лувра в Абу-Дабі виникла ще 10 років тому. Грандіозну споруду площею 97 000 кв. м з внутрішніми водними каналами і ажурним стелею-куполом побудували з нуля. Музей зможе носити ім'я Лувру протягом 30 років. За непідтвердженими відомостями, тільки за це право сплачено півмільярда доларів (майже вартість «Спасителя Світу»). І ще стільки ж – за консультації і оренду картин (їх надаватиме не лише Лувр, а й 13 найбільших французьких музеїв).

Хто купує, що купують? Покупців з Близького Сходу в день продажу картини да Вінчі чекали тому, що в останні роки багато дорогих шедеврів купувалися саме для арабського Лувру. Експозиція музею складається приблизно з 600 творів. Половина з них надходитиме від французьких музеїв-донорів (і ця частина експозиції буде змінюватися чотири рази на рік), а решта 300 – з власного зібрання. Для Лувру Абу-Дабі вже придбано картини Поля Гогена, Едуара Мане, Піта Мондріана, Рене Магрітта.

Але не лише покупці з ОАЕ ведуть полювання на першокласні шедеври. Бажаними гостями на аукціонах є колекціонери з Катару. У 2016 році журнал Art+Auction на перше місце в сотні найвпливовіших людей арт-світу поставив Шейху Аль-Маясса бінт Хамад бін Халіфа аль-Тані, дочку еміра Катару. Вона очолює головне музейне відомство країни, яке вважається покупцем низки картин зі списку найдорожчих: наприклад, «Гравці в карти» Сезанна і «Коли весілля?» Поля Гогена, кожна оцінюється в $250 млн. Також є підстави вважати, що «Алжирських жінок» Пабло Пікассо за $179 млн купив екс-прем'єр-міністр Катару Хамад бен Джасім бін Джабер Аль Тані.

Одним з найяскравіших рекламних матеріалів, які аукціон Christie's підготував до продажу «Спасителя Світу» Леонардо да Вінчі, був відеоролик: прихована камера зняла обличчя людей, які дивляться на картину – перед аукціоном її виставили для всіх бажаючих.

Серед тих, хто німіє перед шедевром, промайнув і Леонардо ді Капріо – актор і колекціонер живопису, який отримав своє ім'я на честь да Вінчі. І, можливо, нинішній Лонардо зіграє найближчим часом в кіно свого тезку (Уолтер Айзексон, який написав колись книгу про Стіва Джобса, вже склав біографію да Вінчі, а студія Paramount викупила права на екранізацію і запропонувала головну роль ді Капріо). Теоретично покупцем «Спасителя Світу» міг стати і ді Капріо – хто знає, можливо, він і був серед тих чотирьох, хто торгувався по телефону? Але все-таки ставку продавці робили безумовно не на голлівудських колекціонерів.

8 грудня Лувр Абу-Дабі повідомив, що покупцем картини «Спаситель Світу» є Департамент культури і туризму Абу-Дабі, і вона куплена спеціально для музею. Цю інформацію підтвердив і аукціон Christie's. Згідно з документами, які опинилися в розпорядженні Reuters, саудівський принц Бадер бін Абдулла аль Сауд був уповноважений купити картину від імені міністерства культури столиці ОАЕ.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS