Барокова вишуканість у «Мистецькому Арсеналі»

Чим дивують поціновувачів сучасні музичні театри

Виступ інструменталістів у "Мистецькому Арсеналі"
Фото: Костянтин Гомон

У сучасному музичному театрі переплелося безліч стилів і епох, представлених на європейських музичних сценах. Від барокових партитур Монтеверді, Перселла і Генделя до написаних пару місяців тому новинок наших сучасників-європейців. Наприклад, опери «Уроки любові та жорстокості» Джорджа Бенджаміна та камерної партитури «Тереза» Філіпа Майнца за романом Еміля Золя, які весною 2019-го йтимуть у Гамбурзі.

В Україні ж 12 жовтня на сцені «Мистецького Арсеналу» відбувся виступ молодих українських виконавців барокової музики. Виконувалися твори німецько-англійського композитора Георга Фрідріха Генделя. Заходу передував дводенний майстер-клас відомої далеко за межами України сопрано Ольги Пасічник.

Барокова вишуканість у «Мистецькому Арсеналі»
Ольга Пасічник
Фото: Костянтин Гомон

На сором вітчизняних культурних інституцій, у наших державних оперних театрах навмисно і ретельно уникають барочного репертуару, Моцарта, Вагнера, сучасних партитур. А постановку опери або балету, що не приївся до нудоти, західного або українського автора можна вважати не просто сенсацією, а справжнім дивом.

Але винятки часом трапляються. Минулого сезону у Львові під схвальні відгуки критики були поставлені опери «Цвіт папороті» Євгена Станковича і «Дон Жуан» Моцарта. Яскравою подією музичного життя Одеси стала постановка балету «Долі» композитора Юлії Гомельської та балетмейстера Сергія Кона.

У країні вже зроблені й перші спроби ініціювати щось цікаве за межами державних сцен. У Києві рік тому молода організація Open Opera Ukraine випустила «Дидону і Енея» Генрі Перселла. Постановка стала справжньою подією для поціновувачів, враховуючи жалюгідний стан репертуарної політики державних музичних театрів у столиці. У провінції ситуація дещо краща. «Місія проекту – формувати нову культуру споживання музичного інтелектуального продукту через здійснення сучасних оперних постановок, розвиток аудиторії та професіоналізації молодих талантів», – кажуть в Open Opera Ukraine. На підтвердження – ще одна барокова партитура: «Ацис і Галатея» Генделя, постановка якої проходить за підтримки Українського культурного фонду.

В «Арсеналі» молоді українські вокалісти винесли на суд слухачів вісім арій з «Ациса і Галатеї», постановка якої намічена агентством Open Opera Ukraine на весну наступного року. Загалом виконали 12 номерів: крім фрагментів «Ациса і Галатеї» у програмі була й інша музика придворного композитора англійського короля.

Барокова вишуканість у «Мистецькому Арсеналі»
Виконавці вокальних партій у «Мистецькому Арсеналі»
Фото: Костянтин Гомон

Варто відзначити гідне звучання інструментального супроводу і власне інструментальних номерів. У концерті були використані п'ять інструментів: два клавесина – Наталя Фоменко і Ольга Шадрина-Личак; дві скрипки – Артемій Куцан і Кирило Шарапов, і віолончель Ігоря Пацовського. За мінімуму репетицій – два-три дні – музиканти показали відмінну зіграність і прекрасну барочну манеру.

Арії з опер «Ацис і Галатея», «Аріодант» і кантати «Il delirio amoroso» співали сопрано Мар'яна Боднар, Дар'я Новицька, Олена Арбузова, Ганна Твердова, Катерина Левицька, тенори Дмитро Алтухов, Сергій Колесник, баси Євген Дундук, Ігор Воронка і Євген Рахманін. Молодим вокалістам є ще над чим працювати. Але до прем'єри є час.

Найбільше присутнім запам'яталася Ганна Твердова. І хоча бароковою її манеру співу назвати складно, виступ залишив дуже приємне враження. Співачці властива хороша вокальна і сценічна культура. У грудні минулого року Ганна стала лауреатом першої премії у Львові на Першому Всеукраїнському конкурсі імені Василя Сліпака.

Після виступу Mind поспілкувався з виконавицею.

Барокова вишуканість у «Мистецькому Арсеналі»
Ганна Твердова
Фото: Костянтин Гомон

 Пані Ганно, розкажіть про себе.

– Я народилася в Криму, навчалася в музичному училищі в Сімферополі, два роки в Дніпропетровській консерваторії ім. М. Глінки, потім у Києві, в музичній академії. Закінчила в класі Олександра Миколайовича Дяченка магістратуру і нещодавно поступила до асистентури.

 Ваш спів не відповідав прийнятій в наших театрах італійсько-російські манері вокалу. Як ви досягли подібного благородного стилю?

– Спасибі моєму педагогу, який дуже багато вкладає в студентів. І у нас у класі прекрасний концертмейстер Наталя Королько. Ми співаємо в будь-якому стилі, чи то італійська опера ХІХ століття, бароко, чи щось ще. І звичайно, хоча було мало часу, заняття з Ольгою Ігорівною дали нам багато.

 Ви ще брали майстер-класи?

– Так, це були барокові навички в класі Марії Кир років зо три тому в нашій академії (аргентинська співачка, виконує барокову музику, вчилася і живе в Швейцарії. – Авт). Нещодавно цікавий досвід я отримала на конкурсі в Латвії, де мені присудили другу премію. Він проходив у Вентспілсі, а потім відбувся Гала-концерт в Ризькій опері. На конкурсі Сліпака мене помітила Оксана Линів, і я брала участь у проекті LvivMozArt.

 Які ваші плани на майбутнє? Ви хочете зв'язати себе з бароковим співом?

– Для мене це новий досвід, сьогодні я співала чоловічу партію, це цікаво.

 Що ви думаєте про оперний репертуар?

– Мені здається, можна додати до репертуару оперу Гаетано Доніцетті «Дон Паскуале», більше партій з опер Россіні.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS