Верховній Раді пропонують затвердити низку законопроектів (7320, 7319, 7318, 7317), спрямованих на підвищення безпеки руху автомобільними шляхами та, зокрема, ввести аудит безпеки доріг.
Як повідомляється на веб-сайті парламенту, зміни ініціювала у листопаді група з 25 парламентарів, зокрема, з фракцій БПП та «Народний фронт».
Запланованими змінами до закону про автодороги передбачається імплементація європейських правил попередження дорожньо-транспортних пригод (директива 2008/96/ЄС) – Великобританія першою запровадила такий аудит майже 30 років тому. Пропонується застосовувати його в Україні, як на етапі проектування, так і під час експлуатації шляхів або організації руху.
Згідно з пояснювальною запискою до законопроекту, вартість проведення такого аудиту становить приблизно 5–10% від витрат на проектування, або менше ніж 5% від витрат на будівництво. Проте, за даними авторів документу, у разі запровадження відповідних процедур відношення зисків до витрат в Австрії склало 50 до 1, а у Данії 17 до 1.
«Оскільки витрати на проектування складають приблизно 5–6% від загальної вартості проекту, то наступні вигоди (зиски) від безпечного руху (зменшення кількості ДТП із тяжкими наслідками) значно перевищують витрати на ці заходи», – зазначається у записці.
Крім того, однією з основних умов фінансування проектів щодо покращення стану автодоріг, що реалізуються в рамках кредитних угод між Україною та МФО, є обов’язкова процедура аудиту їх безпеки.
Згідно з законопроектом, аудит безпеки автомобільних доріг в Україні може бути добровільним чи обов'язковим: обов’язковим він має бути на міжнародних автомобільних дорогах та на дорогах, які суміщаються за напрямками з міжнародними та національними транспортними коридорами.
Автори змін також указують, що, за даними Всесвітньої організації охорони здоров’я, Україна займає п’яте місце по кількості загиблих в ДТП після Малайзії, Аргентини, Греції та Камбоджі. Ризик травмування або загибелі людей на українських дорогах у 5–6 разів вищий, ніж у розвинених європейських країнах.
Крім того, за підрахунками Світового банку, соціально-економічні втрати України від дорожньо-транспортного травматизму оцінюються в $4,5 млрд. Тільки на автомобільних дорогах щорічно гине близько 2500 осіб та біля 10 000 отримують тілесні ушкодження.
Реалізація проекту не потребує додаткового фінансування: замовниками аудиту можуть стати балансоутримувачі автомобільних доріг, а також інші фізичні або юридичні особи за рахунок власних коштів.