«Енергоатом» просить АМКУ припинити застосування НКРЕКП формули «Роттердам+»

На думку «Енергоатому» використання формули призводить до нечесної конкуренції на користь генеруючих компаній ТЕС

Фото: Shutterstock

Антимонопольний комітет України (АМКУ) 21 грудня 2018 року отримав заяву Державного підприємства «Національна атомна енергогенеруюча компанія «Енергоатом» про можливе порушення законодавства про захист економічної конкуренції в діях Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), у частині розрахунку прогнозної ціни продажу електроенергії з використанням формули «Роттердам+».

Про це йдеться у повідомленні на сайті АМКУ.

«ДП НАЕК «Енергоатом» просить Комітет прийняти рішення про припинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції  шляхом зобов’язання НКРЕКП скасувати пункт 3.1. Постанови НКРЕКП від 3 березня 2016 року № 289 «Про затвердження Порядку формування прогнозованої оптової ринкової ціни електричної енергії» в частині розрахунку прогнозної ціни продажу електроенергії з використанням у формулі показників індикативної ціни вугілля та ціни його транспортування. Адже цей пункт Постанови НКРЕКП, на думку заявника, призвів до перерозподілу коштів оптового ринку електроенергії на користь генеруючих компаній ТЕС за рахунок відповідного зниження тарифу на електричну енергію АЕС», – пояснюють у АМКУ.

З метою отримання інформації, яка б підтверджувала або спростовувала викладені в заяві обставини, Комітет направив вимоги про надання інформації, зокрема, до Міністерства енергетики та вугільної промисловості України, НКРЕКП, ДП «НАЕК «Енергоатом» та Державного підприємства «Східний гірничо-збагачувальний комбінат».

Нагадаємо: у серпні 2018 року НКРЕКП прийняла рішення про скасування зазначеної постанови №289 «Про затвердження порядку формування прогнозованої оптової ціни електричної енергії», більш відомого під назвою «Роттердам+». При цьому ціна електроенергії, що відпускається ТЕС і іншими виробниками, буде регулюватися виключно ринковим попитом і пропозицією.

Проте зазначене рішення регулятора має набрати чинності лише з 1 липня 2019 року, коли в Україні має запрацювати новий ринок електроенергії.

Раніше, наприкінці квітня 2016 року НКРЕКП  почала застосування нового порядку формування прогнозної ціни на електроенергію, яка впливає на встановлення тарифів на електроенергію для промислових споживачів.

Порядок, зокрема, передбачає визначення ціни вугілля за формулою «вартість у порту Роттердам (API2) плюс вартість доставки в Україну».

Таким чином, видобуваючи вугілля в Україні, компанії, які постачають електроенергію, отримують кошти за  тарифами, які рівні коштам, які б вони отримували, якби імпортували вугілля для ТЕС.

У свою чергу, народні депутати пропонують встановити ціну вугілля на рівні 90% середньої ціни в портах Амстердам – Роттердам – Антверпен (API2), що передбачено відповідним законопроектом №8626, зареєстрованим у Верховній Раді.

Як пояснюють автори законопроекту, у переважній більшості на теплоелектростанціях використовується вугілля вітчизняного виробництва. Так, у 2017 році лише близько 20% вугілля (антрацит) імпортувалося, з них приблизно 5% імпортувалося морським шляхом (основний імпорт здійснювався з РФ). Тому застосування до всього вугілля його доставки з портів Нідерландів є невиправданим.

Як писав Mind, у травні 2018 року було повідомлено, що Національне антикорупційне бюро розслідує імпорт вугілля компанією ДТЕК Ріната Ахметова.

Це розслідування розпочалося «за фактом заволодіння майном посадовими особами енергохолдингу ДТЕК, які імпортували з США неліквідне вугілля з високим вмістом сірки 3,33–3,46%, а в тарифах отримували «Роттердам+»... Хоча в «Роттердамі» норма сірки – менше 1%, і ми всі оплатили таку якість».

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS