Надія на швидке відновлення експорту Urals з Росії в Польщу і Німеччину нафтопроводом «Дружба» згасає, оскільки плани з видаленню з трубопроводу забрудненої хлорорганікою нафти спіткає провал. Про це повідомляє Reuters із посиланням на три галузеві джерела.
У квітні РФ призупинила прокачування Urals трубопроводом «Дружба» в Східну Європу і Німеччину через забруднення нафти органічними хлоридами, змусивши європейські НПЗ шукати альтернативні джерела і маршрути поставок сировини.
Згідно з планом перезапуску трубопроводу, французький Total повинен був прийняти левову частку забрудненої нафти на свій нафтопереробний завод Leuna в Німеччині для подальшого розведення чистою нафтою і переробки, уточнили джерела.
Цей план дозволив би відновити поставки чистої нафти трубопроводом, який простоює вже четвертий тиждень – максимальний термін за всю свою історію.
Однак минулого тижня НПЗ Leuna повідомив про зупинку установок, припинивши в тому числі і первинну переробку. На думку джерел, це може бути пов'язано з тим, що завод переробляв заражену хлорорганікою нафту Urals.
Зупинка роботи НПЗ Leuna, за словами джерел, може тривати принаймні ще один тиждень, що зриває плани із швидкої евакуації забрудненої нафти з трубопроводів, в яких залишається близько 8-9 мільйонів барелів некондиційного сировини. Його ринкова вартість до забруднення становила близько $560- $630 млн.
Майже чотири тижні тому Білорусія повідомила нафтопереробним підприємствам і операторам трубопроводів в Європі, що російська нафта, що проходить транзитом по території республіки в країни Європи, сильно забруднена органічними хлоридом, який використовується для очищення нафтових свердловин і прискорення потоку нафти.
Поставки сировини «Дружбою» були зупинені, що призвело до стрибка цін на нафту до шестимісячного максимуму, вище $75 за барель, і поставило під загрозу репутацію РФ як надійного експортера в умовах зростаючої конкуренції з США і країнами Близького Сходу.
Зміст органічного хлориду в нафти повинен бути знижений до того, як сировина надійде на НПЗ, оскільки при високій концентрації речовина може пошкодити установки заводу. Для цього заражену нафту треба витіснити з трубопроводів і поступово підмішувати її до чистої сировини.
Крім НПЗ Leuna північна гілка «Дружби» забезпечує сировиною німецький НПЗ Schwedt, основний власник якого – російська «Роснєфть», а ENI і Shell – міноритарні акціонери, а також два НПЗ в Польщі, що належать PKN Orlen і Grupa Lotos.
Джерела повідомили, що НПЗ Schwedt на відміну від заводів Total і PKN Orlen поки не переробляв забруднену нафту.
«Schwedt вестиме себе набагато обережніше після зупинки Leuna», – сказав один з трейдерів.
«Роснеєфть», Eni і Shell відмовилися від коментарів. PKN Orlen і Lotos не стали коментувати варіанти евакуації забрудненої нафти.
У понеділок глава PKN Orlen повідомив, що Польща не зможе отримувати чисту нафту з Росії «Дружбою» до тих пір, поки переробники не погодять, яким чином розділити між собою заражену нафту, яка все ще перебуває в трубопроводах.
Росія неодноразово обіцяла відновити постачання кондиційної нафти в напрямку Польщі і Німеччини «в найближчі дні», але цього поки не відбулося. При цьому навіть відновлення поставок не буде означати, що криза завершена, говорять трейдери.
«Всі ці новини про відновлення поставок чистої нафти не мають сенсу. Брудна нафту все ще блокує трубопроводи «, – сказав один з них.
Інше джерело в галузі зазначив, що один із запропонованих варіантів зі звільнення нафтопроводів від забрудненої нафти – запуск частини ниток трубопроводу «Дружба» в реверсному режимі і відкачування нафти з Польщі, Німеччини та Білорусі назад в Росію для зберігання і розведення з чистою сировиною.
Якщо технічний аспект такої операції не викликає істотних труднощів, то документальне оформлення може створити проблеми, вважають трейдери.
При поставці з Росії в Європу нафта вже перетнула кордон, вона неодноразово змінювала власників, а митні збори і податки з експортерів вже надійшли в російський бюджет, уточнюють вони.
Для витіснення брудної нафти в Росію в реверсному режимі всі ці платежі повинні бути скасовані, що є безпрецедентне кроком для російського уряду і нафтової промисловості, кажуть джерела.
Нагадаємо: днями російська «Транснєфть» погодилась виплатити компенсацію компаніям, що постраждали від забруднення нафти в системі «Дружба», якщо вони доведуть реальні збитки.