Рекламні агентства, що працюють на відомі бренди, щорічно виплачують порядку $235 млн не менше ніж 20 000 сайтів, що поширюють дезінформацію. Це випливає з дослідження британської некомерційної організації, що займається складанням «Глобального індексу дезінформації» (The Global Disinformation Index, GDI), передає DW.
У числі найбільших компаній, які були залучені до таких механізми, – німецька автомобілебудівна компанія Audi, японська Honda, американська авіакомпанія American Airlines і рітейлер канцелярських товарів OfficeMax, що базується в США.
У числі сайтів, які експерти GDI назвали джерелами дезінформації, які отримують доходи від реклами концернів зі світовими іменами, – www.addictinginfo.com, що спеціалізується на політиці, www.twitchy.com, що використовується для відстеження провокаційних коментарів в Twitter і блог www.zerohedge. com, що працює в режимі агрегатора економічних новин.
Крім того, до переліку GDI потрапив англомовний сайт www.rt.com російської державної медіакомпанії RT. Так, вчені вважають, що частина рекламного бюджету Audi безпосередньо надходить в російське урядове агентство, оскільки реклама концерну з'являється на цьому порталі, незважаючи на попередження організацій, що займаються моніторингом пропагандистського контенту в інтернеті.
Як відзначають автори дослідження, компанії, найімовірніше, не підозрюють про те, кому вони платять за інтернет-рекламу. Це відбувається через те, що більша частина онлайн-реклами розміщується автоматично, із задіянням спеціального програмного забезпечення. Керівництво компаній-замовників, як правило, не має інформації про те, на яких конкретно сайтах може з'явитися їх реклама. Вони можуть лише отримати повідомлення про те, що рекламний матеріал був розміщений поруч з «небезпечним для бренду» контентом.
Програмний директор GDI Крейг Фейган пояснив в коментарі DW, що «дезінформацію генерують» гравці, які керуються «різними мотивами».
«Один з них – фінансовий», – додав він.
Як вдалося встановити виданню в ході власного міні-розслідування, на зазначених сайтах також з'являлася реклама й інших німецьких концернів, включаючи залізничного оператора Deutsche Bahn, автовиробника Opel, телекомунікаційного гіганта Deutsche Telekom, банку Postbank і книжкового рітейлера Thalia.
Нагадаємо: раніше цього тижня Facebook призупинив в Україні діяльність акаунтів і груп, які вели скоординовані кампанії по дезінформації. Бюджет, витрачений на рекламу в Facebook і Instagram, оцінюється приблизно в $1,6 млн. Примітно, що в прикладах видалених сторінок виявилися акаунти видань Znaj.ua, Politeka, Hyser. Тепер вони не працюють.