Facebook призупинив в Україні кампанію з дезінформації вартістю $1,6 млн
Організатори кампанії направляли людей за межі Facebook на сайти, які позиціонувалися як новинні

Facebook призупинив в Україні діяльність акаунтів і груп, які вели скоординовані кампанії по дезінформації. Про це повідомляє Liga.Tech.
Ідентифікувати велику кампанію вдалося на основі поведінкового аналізу підозрюваних, а не змісту контенту.
За словами голови політики з кібербезпеки соцмережі Натаніеля Глейхера, в ході розслідування вдалося встановити, що вилучені акаунти пов'язані з українським PR-агентством Pragmatico.
В цілому Facebook видалив 168 акаунтів, 149 сторінок, 79 груп. У них було в сукупності близько 4,2 млн фоловерів. Приблизно 400 000 акаунтів приєдналися до груп. Сторінки і групи керувалися фейковий акаунтами, а імена постійно змінювалися.
Бюджет, витрачений на рекламу в Facebook і Instagram, Глейхер оцінює приблизно в $1,6 млн.
Він підозрює, що організатори кампанії направляли людей за межі Facebook на сайти, які позиціонувалися як новинні. Примітно, що в прикладах видалених сторінок виявилися акаунти видань Znaj.ua, Politeka, Hyser. Тепер вони не працюють.
Вище вказана PR-компанія не працювала на якогось конкретного політика чи бізнес. Фірма працювала з різними клієнтами з метою заробити гроші. І розкручувала такі теми як спорт, знаменитості, шоу-біз, політика і економіка.
Подібні фірми Facebook викривав в Ізраїлі і Філіппінах. Глейхер підкреслює, що українська кампанія не має зв'язку із зовнішнім світом і не є частиною інформаційної війни з боку Росії.
Про фірму Pragmatico в відкритих джерелах мало що відомо. Сайт знайти не вдалося. А на Facebook сторінці було всього 4 лайка. Але за непрямими ознаками можна було зрозуміти, що фірма з подібною назвою все-таки вела діяльність. Наприклад, на Work.ua зазначено, що в Pragmatico, яка займається рекламою, PR, маркетингом, працює від 10 до 50 осіб. У деяких ЗМІ в кінці 2018 року була розміщена публікація «PR під час війни», автором якої вказувався директор Pragmatico Валерій Савчук.
П'ять опитаних редакцією PR-фахівців на ринку ніколи нічого не чули про Pragmatico.
Про роботу однойменного агентства в липні написав великий пост одеський блогер Олександр Коваленко. Він писав про Pragmatico, як про фабрику тролів, які в ході виборів виконувало замовлення по дискредитації кандидатів. У пості блогера йдеться нібито про «замовлення» кандидата Ігоря Смешка опонентом.
Детальніше про інтернетботів читайте у матеріалі Mind «Територія фейків, ботів і тролів: навіщо читати книгу «Як я була ботом».
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].