На паливному ринку України розростається криза через засилля «тіньового» ринку. Якщо цю проблему не вирішувати зараз, держава й надалі втрачатиме по 20 млрд грн надходжень на рік. Про це йдеться у повідомленні Нафтогазової Асоціації України (НАУ).
У НАУ вважають, для ліквідації нелегального сегмента на паливному ринку, необхідно зробити такі кроки:
Малі нафтопереробні заводи (НПЗ) ввозять до країни десятки тисяч тонн речовин, які не обкладаються акцизом та змішуються з пальним заради економії. Щоб це припинити, в НАУ вважають правильним введення в підакцизну групу всіх сумішей, які називають загальним словом «розчинники». Таким чином з’явиться можливість і більше інструментів для контролю, а за махінації можна буде притягати до відповідальності.
Це допомогло б суспільству зрозуміти, хто та який рівень соціальної відповідальності несе в цьому бізнесі.
Їхнє повноцінне використання дає змогу в реальному часі бачити абсолютно всі транзакції з пальним. Ці системи є у Державній податковій службі, а дані надають учасники ринку. В НАУ вважають, можливо варто дати доступ до цієї системи також правоохоронцям. Тоді вони могли б користуватися цією аналітикою, бачити, де з’являються «аномалії», і відразу давати запити.
Мораторій був введений у 2020 році через пандемію коронавірусу. У НАУ переконані, що мораторіїв на перевірки всього, що стосується підакцизної групи та ПДВ, вводити не можна.
В асоціації зазначають, що сьогодні в Україні працює близько 600-800 «сірих» АЗС. Влада має законні інструменти, щоб провести інвентаризацію всіх документів, які «сірі» АЗС подавали на отримання ліцензії. У разі виявлення порушень є прямі норми закону, які дозволяють їх анулювати.
«У НАУ ми впевнені, що ліквідація нелегального сегмента паливного ринку створить рівні конкурентні умови ведення бізнесу, дозволить знизити ціни для споживачів і збільшити надходження до бюджетів країни, в тому числі для будівництва доріг, потреб оборони та медицини», – йдеться у повідомленні.
Нагадаємо: про те, чому АЗС такі різні та чого чекати від кожного з «різновидів», як формується ціна нафтопродуктів, коли і чому може подешевшати пальне Mind розповіла президентка НАУ Неля Привалова.