Українська зернова асоціація (УЗА) висловила занепокоєння щодо майбутнього підвищення на 20% тарифів на вантажні залізничні перевезення та використання вантажних вагонів у 2024 році й закликала уряд та АТ «Укрзалізниця» до пошуку взаємоприйнятних рішень з агросектором, повідомила пресслужба асоціації.
Про це йдеться в повідомленні УЗА.
Зазначається, що «такі кроки державного монополіста АТ «Укрзалізниця» призведуть до подорожчання логістики для аграріїв, яка вже зараз з'їдає левову частку експортної вартості зерна й робить його вирощування збитковим».
В умовах, коли експорт зернових та олійних значно обмежений через війну й дорогу логістику (високі тарифи на фрахт суден і страхування через ризики війни), аграрії цього року фактично продовжують працювати у збиток, нагадали в УЗА.
Бізнес-об'єднання навело як аргумент дані дослідження «Україна: Вплив війни на прибутковість сільськогосподарського виробництва», згідно з яким п'ять із шести основних зернових та олійних культур цьогоріч є збитковими для українських аграріїв.
«Відповідно до оцінок фахівців, утрати в сільському господарстві через зменшення виробництва, блокаду портів і подорожчання виробничих факторів перевищують $25 млрд. Водночас втрати від недоотриманого врожаю агрокультур оцінюються у понад $10 млрд. Як відомо, внаслідок військової агресії російської федерації Україна втратила приблизно 25–30% посівних площ, що призвело до суттєвого зниження виробництва зерна», – нагадали в УЗА.
В асоціації зазначають, що підвищення залізничних тарифів на вантажні перевезення й подорожчання вартості використання вагонів завдасть аграріям ще більших збитків, що згодом призведе до скорочення посівних площ під урожай 2024 року.
«В умовах, коли експорт зернових та олійних є одним з основних джерел валютних надходжень до країни, скорочення посівних площ під цими культурами автоматично означає падіння експорту й валютної виручки. Скорочення виробництва, а отже, й експорту зернових і олійних, призведе до падіння та вантажних перевезень «Укрзалізниці» і її доходів. Таким чином зростання тарифів призведе до негативного результату для самої «Укрзалізниці», – зазначили в бізнес-об'єднанні.
В умовах війни, а також загрози скорочення фінансової допомоги для бюджету України з боку партнерів подібне рішення «Укрзалізниці» матиме катастрофічні наслідки для всієї економіки. Підвищення тарифів призведе до прискорення інфляції, а скорочення валютних надходжень приведе до подальшої девальвації гривні й додаткового тиску на показник інфляції. У результаті вся економіка і споживачі України постраждають від рішення АТ «Укрзалізниця» підвищити тарифи на вантажні перевезення, пояснили в асоціації.
УЗА закликала уряд та АТ «Укрзалізниця» до діалогу з бізнесом і пошуку взаємоприйнятних рішень, зокрема з аграрним сектором, який продовжує нести на собі основний тягар, оскільки сплачує значно більші тарифи на залізничні перевезення, ніж інші товарні групи.