Місцеві бюджети щорічно недоотримують понад 8,5 млрд грн від податку на майно. Як скоротити цю нестачу

Податковий розрив складається з чинників політичного, адміністративного та поведінкового спектру

«Від дифузії ставки податку на нерухоме майно місцеві бюджети недоотримали 8,6 млрд грн у цифрах 2021 року. Станом на зараз ситуація не особливо міняється», – повідомив Костянтин Швабій, експерт GROWFORD Institute під час виступу на Форумі «Фінансова стійкість та економічний розвиток громад».

Виступ, у якому він розповідав, як збільшити податкові надходження місцевих бюджетів, базувався на результатах дослідження інституту та Програми «U-LEAD з Європою» щодо визначення розмірів недоотриманих місцевими бюджетами коштів – через прогалини в законодавстві, недоліки адміністрування та відсутність інформації в майнових реєстрах.

Місцеві бюджети щорічно недоотримують понад 8,5 млрд грн від податку на майно. Як скоротити цю нестачу

«Інтегральним показником, скільки саме недоотримують громади по Україні, і який дозволяє говорити про кількісні показники, є «податковий розрив», tax gap. Він вираховується як різниця між потенційними податковими надходженнями та фактичними», – повідомив експерт.

Місцеві бюджети щорічно недоотримують понад 8,5 млрд грн від податку на майно. Як скоротити цю нестачу

У 2021 році недоотримані кошти від оподаткування становили 8,6 млрд грн, йдеться в висновках дослідників.

Іншим інсайтом дослідження стала потреба громад у самостійному розв'язанні питання про надання чи ненадання пільги з податку на нерухоме майно (для фізичних осіб – на 60 кв. м для квартири та 120 кв. м для будинків). Особливо увагу приділяли нормі про незастосування пільги для фізосіб, що використовують об’єкт оподаткування для ведення підприємницької діяльності – вони не лише мають сплатити повний податок на майно, а й податки, пов’язані із своїм бізнесом.

Як зменшити податковий розрив?

Місцеві бюджети щорічно недоотримують понад 8,5 млрд грн від податку на майно. Як скоротити цю нестачу

Найочевиднішим рішенням є законодавче врегулювання оподаткування майна. Одним із ключових – часткова передача права адміністрування податку на майно органам місцевого самоврядування. За цим може слідувати інформаційна кампанія, направлена на власників майна, з акцентом на те, що їхні чесно та в повному обсязі сплачені податки наповнюють бюджет громади.

* Дослідження проводилося за даними 2021 року, що дозволило охопити майже всю територію України, за виключенням Донеччини, Луганщини та Криму, тому цифри дещо застарілі – проте порядок незмінний.

Нагадаємо: Програма для України з розширення прав і можливостей на місцевому рівні, підзвітності та розвитку «U-LEAD з Європою» спільно фінансується ЄС і його державами-членами: Німеччиною, Польщею, Данією та Словенією – для підтримки України на її шляху до зміцнення місцевого самоврядування. U-LEAD сприяє прозорому, підзвітному та багаторівневому управлінню в Україні, яке відповідає на потреби громадян і розширює можливості громад. З цією метою Програма реалізує велику низку навчальних заходів, які посилюють спроможності територіальних громад у різноманітних сферах.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS