Кабінет Міністрів ухвалив постанову №1559, якою змінив термін введення в дію постанови №1200 від 25 вересня 2025 року. Документ, який мав почати діяти 4 грудня, офіційно відстрочено на два місяці з дня публікації.
Втім, головне – уряд змістив запуск низки найбільш чутливих для ринку норм: «зміни набирають чинності в останній день календарного року, у якому припинено або скасовано воєнний стан, але не раніше трьох місяців з дня його припинення чи скасування».
Це означає, що ключові вимоги щодо ліцензування та приміщень для виробництва / торгівлі засобами індивідуального захисту (ЗІЗ) відкладено на невизначений період – до моменту завершення воєнного стану плюс мінімальні три місяці адаптації.
На запит Mind, МВС дало таку відповідь: «У Департаменті взаємодії з Національною поліцією України за дорученням керівництва Міністерства внутрішніх справ України розглянуто Ваше звернення від 06 листопада 2025 року з питань, повʼязаних з набранням чинності постановою Кабінету Міністрів України від 25 вересня 2025 року №1200 (далі – постанова №1200), якою внесені зміни до пункту 8, підпункту 5 пункту 10, підпункту 1 пункту 12 Ліцензійних умов, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 02 грудня 2015 року №1000. Повідомляємо, що постановою Кабінету Міністрів України від 03 грудня 2025 року №1559 набрання чинності положень постанови №1200, якими вносилися зміни до зазначених вище пунктів Ліцензійних умов, відтерміновано».
Довідково: що передбачає постанова №1200
25 вересня 2025 року уряд ухвалив постанову №1200, яка оновлює ліцензійні умови та правила продажу «цивільної» зброї й засобів індивідуального захисту. Хоч документ має довгу назву, переважна більшість змін стосується саме виробників і продавців ЗІЗ.
Головне:
1. Усі виробники та продавці ЗІЗ мають отримувати ліцензії МВС
Раніше це стосувалося лише бронежилетів і бойових шоломів. Тепер – плитоносок, м’яких балістичних пакетів, захисту шиї / плечей / стегон, навіть протиударних шоломів (мотоциклетних і будівельних).
На ринку працює близько 20 виробників і десятки тисяч магазинів – значна частина не мала ліцензій.
2. Жорсткі вимоги до приміщень
Цехи й магазини мають бути розташовані в капітальних спорудах з посиленою фізичною безпекою та багаторубіжною сигналізацією.
Юристи М-ТАС наголошують: це фактично унеможливлює роботу в ТРЦ, галереях, павільйонах і є «технічно та економічно нереалістичним» для більшості бізнесів.
3. Неоднозначність продажів для фізосіб
Норма дозволяє продаж ЗІЗ лише «працівникам органів за клопотанням».
Про цивільних нічого не сказано → МВС може трактувати норму довільно.
Можливі наслідки для ринку:
Зниження обороноздатності. «Більшість спорядження військові досі купують самі… Обмеження роздрібного продажу може боляче вдарити», – каже офіцер ЗСУ та засновник «Балістики» Олександр Довгий.
Чи справді буде катастрофа? Частина бізнесу вважає, що зміни не зупинять індустрію: великі виробники вже мають ліцензії, можливе використання контрибуції (передача ліцензії дилеру). Найбільша проблема – приміщення.
Ризик тінізації ринку. У прифронтових регіонах контролю практично немає, тож частина бізнесу може перейти «в тінь», вважають учасники ринку.
Бекграунд. Раніше Mind повідомляв, що зміни у системі оподаткування ПДВ для ФОПів на спрощеній системі створять рівні умови для всіх підприємців, перекривши лазівки ухилення від податків та «сірого» імпорту, якими зловживають деякі бізнесмени.