З 1 липня 2017 року в Україні мала повноцінно запрацювати система реєстрації податкових накладних у єдиному реєстрі платників податків. Разом з тим податківці отримали право блокувати такі накладні у разі підозрі в нечесному веденні бізнесу. Але запізніле затвердження необхідних нормативних документів в поєднанні з кібератакою, що її масово зазнали українські компанії, до краю ускладнили впровадження нових форм податкової звітності. Віце-президент УСПП Юлія Драговоз розповіла Mind, яким чином працює система, чим незадоволений бізнес і чому чергова спроба поліпшити податковий контроль з тріском провалилася.
Механізм виник у зв'язку з тим, що проходили так звані скручування. Насправді таких підприємств, що пропускали через себе подібні операції, менше 1%. Так показав експеримент, проведений у Києві. Погодьтеся, це небагато на тлі загальної кількості платників ПДВ.
Як було раніше? Боротьба з цим явищем проходила в умовах припинення договорів «на визнання електронних документів». Коли пройшла операція, податкова її аналізувала – і якщо бачила якусь невідповідність, то договір взагалі розривався. І потім підприємству потрібно було пройти перевірку: надати документи, які доводять те, що воно здійснює реальні угоди.
Що змінилося? З 1 січня 2017 року була прописана норма про те, що забороняється припиняти або розривати договори в односторонньому порядку. Подібне дозволялося робити тільки з двох причин: не відповідає ключ посадової особи або закінчився термін дії ключа. У зв'язку з цим з'явився такий інструмент, як блокування податкових накладних.
У чому різниця? Якщо раніше договір розривався після завершення операції, то тепер його розривають на етапі реєстрації. Крім цього, якщо податкова накладна вже зареєстрована, то податковий кредит, що виникає у зв'язку з цією реєстрацією, не потребує підтвердження.
Відповідальність на етапі прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної дуже виросла: приймається рішення про реєстрацію, надається кредит, що не потребує підтвердження, і автоматично йде відшкодування ПДВ з бюджету. Таким чином виникає прямий зв'язок між реєстрацією податкової накладної та отриманням бюджетних грошей. У зв'язку з цим, звичайно ж, йде багато відмов у реєстрації накладних реальному бізнесу, при наданні всіх документів.
Чому виникли проблеми з впровадженням нової системи? Було передбачено, що до 1 квітня розробляються нормативні акти і запускається тестовий режим, а з 1 липня все працює в повноцінному режимі. Але в зв'язку з тим, що наказ Мінфіну про критерії оцінки був затверджений 13 червня, зареєстрований Мін'юстом 16 червня, а деякі документи взагалі були прийняті на початку липня, старт нового механізму було відкладено. Наказ Мінфіну про порядок роботи комісії також був затверджений у червні, але документи були сирі, з великою кількістю недоліків. І в підсумку тестовий режим стартував фактично з 1 липня – коли вже все повинно було давно працювати в повноцінному режимі.
Які слабкі місця виявилися в ході тестування? Багато проблем виникало з тим, що всі документи по одному і тому самому коду потрібно відправляти окремо. Якщо блокується один код, то блокується вся накладна. Платники податків почали дробити операції.
Система не передбачає підтягування всіх документів до однієї накладної. Податківці отримують документи в різних додатках, по одному листочку. Кожну сторінку доводиться шукати вручну і вручну ж зводити. Працювати з цими документами можна, тільки роздрукувавши їх. Все це дуже ускладнює і уповільнює весь процес.
Упорядкувати всю інформацію неможливо, між податковими структурами не налагоджений зв'язок. Частина інформації зосереджена на рівні областей, частина – на рівні ДФС. Усе, що приносять платники на флешках, не потрапляє до системи. А ті документи, що надходять у роздрукованому вигляді, районні податкові сканують самі. Не встигають відправити вчасно – і терміни порушуються ще на початковому етапі.
Комісія працює окремо з таблицями, окремо – з документами. Буває, що приймають тільки щось одне, або не встигають узгодити. Виходить, що вся процедура перетворилася з автоматичної системи на ручну працю. Технічно система досі не готова.
Ідея не спрацювала: якщо раніше податківці скаржилися, що доводиться вручну вичислювати скрутчиків і обробляти велику кількість інформації, то зараз обсяг роботи збільшився втричі. І це на тлі того, що зросла кількість платників, і їх відповідальність стала вище.
Як на ситуацію вплинула кібератака? Ключі, що були отримані через сертифікаційний центр, не працювали: їх сприймав M.E.Doc, але не сприймав електронний кабінет. Все це виправляли на платниках. Вони цілодобово намагалися відправити документи, а потім з'ясувалося, що це була технічна помилка.
Як блокування податкових накладних у цілому позначилося на бізнесі? Зараз виникла ситуація, коли під нові критерії потрапили не тільки скрутчики, а й реальні підприємства. Вони звільнені від штрафних санкцій і не несуть відповідальності. Але через блокування податкових накладних вони не можуть дати своїм покупцям податковий кредит. У них під загрозою виконання контрактів, їхні клієнти затримують оплату, з ними розривають або припиняють договори, виставляють штрафні санкції. У підсумку вони втрачають клієнтів.
А якщо клієнти – це торговельні мережі, які й так диктують умови, підпорядковуючи собі постачальників, то вони, найчастіше, виставляють штрафи і на цю суму зменшують оплату за поставлений товар.
Що турбує найбільше? Тестовий режим призводить до реальних втрат для бізнесу. Навіть якщо комісія приймає позитивне рішення, ці податкові накладні часто ще певний час не реєструються. Квитанції отримані, а в електронній системі адміністрування немає документів.
Як виправити ситуацію? Законодавчо врегулювати відносини між постачальниками і покупцям практично нереально. Єдине, що можна зробити, – це відновити право на податковий кредит заднім числом. На ті дати, коли він повинен був виникати.
В ідеалі уряд, Мінфін, ДФС і депутати повинні визнати цей період тестовим: зараз так чи інакше все ще тренуються взаємодіяти в нових умовах.
Слід законодавчо відновити право на податкові кредити в червні-липні для тих платників, які в угоді виступають покупцями.
Важливо доопрацювати критерії та вирішити питання з обґрунтованістю рішень комісії. Бізнес часто навіть не розуміє причини відмови в реєстрації податкових накладних.
Головне, щоб не вийшло, що так старанно боролися зі скрутчиками, що знищили реальний бізнес. Нехай навіть МСБ, що не дає значних надходжень до держбюджету. Але він стратегічно важливий, оскільки працює між підприємствами і обслуговує великий бізнес.
Сама ідея блокування податкових накладних за такої форми реалізації не викликає довіри у підприємців. У нашій досить корумпованій системі з фіскальними підходами слід виділити рік на тестовий режим, не поспішати, все протестувати і зробити якісно.