Як правильно застосовувати технології коучингу в бізнесі

Чому успіх залежить від світогляду та способу сприйняття інформації

Фото rawpixel.com/unsplash

Успішного бізнесмена сприймають не тільки завдяки його компетенціям, але і вмінню будувати та розвивати ефективні взаємовідносини з людьми, що його оточують. Під час розвитку бізнесу наш мозок працює в стані «багатозадачності»: ми аналізуємо обставини, ситуації, працює наше аналітичне мислення. Інформацію, партнерів, конкурентів, клієнтів, своїх працівників та бізнес-процеси ми звикли сприймати раціонально. Але, перебуваючи у стані систематичного аналітичного мислення, ми менше довіряємо своєму внутрішньому переконанню, своїм відчуттям, інтуїції. Ми починаємо здійснювати аналіз відповідно до регламентованих норм, що призводить у результаті до прийняття шаблонних та стандартних рішень у бізнесі.

Коли змінюється наш світогляд, ми починаємо сприймати життя та бізнес через внутрішні переконання, ми знаходимо нові сенси для себе, робимо відкриття, прориви в своїй професійній діяльності, бізнесі та особистому житті. Перетворення в будь-якому бізнесі неможливі, якщо людина не формує правильні та успішні переконання, не розширює свої рамки, не змінює стиль мислення та світогляд. Для ініціювання цих змін на допомогу приходить коучинг.

Що таке коучинг і яка його мета?

Коучинг – це систематична співпраця, що допомагає людині досягнути реальних результатів у своєму особистому і професійному житті, рухатися до самореалізації, ефективно діяти та вчитися новому протягом усього життя.

Коучинг включає в себе оцінку, вивчення цінностей і мотивації, визначення сфокусованих планів дій та використання інструментів і технік зміни поведінки.

Коучинг, за словами Майлза Дауні, це мистецтво сприяти розвитку компетенції та усунення обмеження для досягнення значимих і стійких змін у професійній і особистій сферах життя.

Які функції виконує коучинг?

1. Створює усвідомленість. Усвідомленість – це глибоке розуміння обставин та супутніх причинно-наслідкових зв’язків. Завдяки розвитку усвідомленості коучингу людина може приймати найкращі рішення у своєму житті, оскільки може відповісти на запитання що, для чого, коли та як вона планує змінити у своєму житті й на роботі.

2. Провокує дослідження. Коучинг провокує почати відшукувати свіжі рішення життєвих задач.

3. Піднімає планку. Це схоже на спорт. Після досягнення людиною відповідних цілей коуч задає наступні запитання. Що буде далі? Що потрібно зробити, щоб збільшити продуктивність удвічі? Таким чином проявляється віра в потенціал працівника, це його окриляє.

4. Інформує. Коуч є носієм інформації, що може бути корисною працівнику. Володіючи відповідною інформацією, завжди можна зробити оптимальний вибір.

5. Надихає. Коуч допомагає людині зберегти стан особистої мотивації відносно власних цілей.

6. Пропонує діяти. Саме цього часто недостатньо, щоб зрушити з мертвої точки. Коучинг – це практично направлений метод розвитку людського потенціалу.

7. Контролює. Коуч – це конструктивний свідок життя людини, який виступає додатковим гарантом, що намічені плани будуть впроваджені в життя, а цілі – досягнуті.

8. Співпереживання. Особливо це важливо, коли приходить поразка. Співпереживання допомагає людині пройти через життєві труднощі.

9. Фокусується на важливому. У житті кожної людини є безліч варіантів, як витратити свій час та сили, що з цього є важливим? Коуч задає подібні питання людині, щоб вона змогла вибрати для себе пріоритетні напрямки  для розвитку та самореалізації.

10. Допомагає прийняти рішення. Коуч знайомить людей з існуючими методами прийняття рішень та виступає в ролі конструктивного співрозмовника в процесі аналізу варіантів.

11. Коуч відображає реальність. Коуч відображає людину, як дзеркало, вона може побачити себе з боку та прийняти рішення внести необхідні зміни.

12. Визнає досягнення. Багатьом працівникам у компаніях не вистачає визнання, підкреслення їхньої важливості, цінності, значущості. Для того щоб працівник зберігав інтерес та мотивацію, коуч відмічає його досягнення та допомагає розвинути звичку відслідковувати власний прогрес самостійно.

13. Дає простір для роздумів. Від цієї функції особливо отримують користь керівники вищої ланки, оскільки найчастіше лише в роботі з коучем вони можуть повністю сфокусуватися на стратегічно важливих питаннях, розмірковуючи вголос.

Як впроваджується технологія коучингу в бізнес та яка його цінність?

Впровадження технології коучингу в конкретний бізнес починається через власника компанії, тобто згори. Саме власник має чітко визначати місію, цілі і стратегії розвитку своєї компанії та розуміти в першу чергу самого себе.

Технологія працює в тих компаніях, де власник готовий інвестувати в розвиток свого персоналу, бажає, щоб його персонал був вмотивованим, ініціативним, відповідальним, щирим, готовим генерувати й втілювати нові ідеї.

Після навчання коучингу або отримання послуг коуча власник компанії краще починає розуміти самого себе, бачить свої істинні стратегії ведення бізнесу, цілі, цінності, пріоритети, візуалізує свій бізнес та планує його на 5 і 10 років вперед, формує свою чітку місію, прибирає страхи та перешкоди, обмеження для досягнення поставлених цілей тощо.

Застосовуючи технологію коучингу, власник компанії за допомогою правильно сформованих і поставлених питань та інших технік може відкрити потенціал свого персоналу, продемонструвати його цінність й значимість для компанії, надихнути та надати необхідне «пальне» для реалізації поставлених цілей.

Моделі та техніки коучингу

Почнемо з простого інструменту «Чотири етапи проекту», який охоплює чотири питання:

Другий інструмент – «Рамка зворотного зв'язку» – актуальний в точках контролю та відповідає на наступні питання:

Нав’язування персоналу власником компанії безпосередньо свого бачення та думки, поставлення чітких наказів та вимагання їх виконання від підлеглих без врахування їхньої думки призводить до зниження рівня мотивації та ефективності персоналу і, відповідно, до зменшення показників прибутковості.

Коли персонал сам знаходить, розробляє способи, плани досягнення бізнес-цілей та планів компанії, ділиться своїми ідеями, кардинально змінюється клімат у компанії, пришвидшується виконання завдань та покращується якість виконання роботи.

Сьогодні коучинг у тренді. Але для впровадження коучингової культури потрібен відповідний час, залежно від того, наскільки компанія готова до змін та перетворень.

Очевидно, що будь-який інструмент у коучингу – це просто інструмент. Багато залежить від особистості власника компанії. Успішний власник компанії чи керівник має володіти такими якостями, як щирість і відкритість, а також створювати атмосферу довіри, конструктиву і партнерства й цінувати свій персонал.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS