Голова Правління АСМР Ukraine: «В Україні з'являється нова професія – менеджер з управління змінами»
Олена Кобилянська – про системність як відповідь на турбулентність бізнес-середовища

Управління змінами – нова й дуже недооцінена дисципліна в Україні, де зміни є одними з найбільш сталих речей. Вміння та навички цих спеціалістів стають у пригоді бізнесу, державі, недержавним структурам, освітнім і науковим інституціям – насправді всім, хто веде діяльність у турбулентному світі.
У нашій країні ця спеціальність – фахівець з управління змінами – лише зароджується, хоча вже є декілька надзвичайно цікавих кейсів застосування цих навичок поодинокими професіоналами в бізнес-галузі (про них – у тексті).
Mind розпитав про зміни, управління ними, потребу в спеціалістах з управління змінами та пропозиції, що існують для українського бізнесу, голову Правління Асоціації професіоналів з управління змінами України Олену Кобилянську.
Про зміни та управління ними
– Чим, власне, є зміни в нашому турбулентному світі і як ними управляти?
– Ви чудово сформулювали запитання, оскільки у світі, у якому ми перебуваємо зараз, останнім часом сформувалося розуміння, що зміна – це не хаос і не те, що з’являється періодично. Ми вже, мабуть, усі погодились і прийняли, що живемо в період невизначеності.
Теоретично зміна (для більшого розуміння домовимось, що йдеться про організаційні зміни) – це будь-яке нововведення на будь-якому рівні організації, унаслідок якого з’являються нові процеси, а організація отримує бажані цінності.
Для мене зміна – це не щось фіксоване. Це – дія, перехід із того стану, в якому організація перебуває, у новий стан. Зміною може бути оптимізація процесів, злиття чи поглинання компаній, будь-які інші суттєві трансформації.
У 2023 році українська Асоціація професіоналів з управління змінами разом з E&Y проводила дослідження, у межах якого 100% опитаних погодилися з тим, що в організації останнім часом відбулися зміни, проте лише 44% визнали, що задоволені результатом цих процесів.
Тож управління змінами – це супровід процесу змінення організації, адже ми хочемо, щоб зміна була реалізована саме так, як ми замислили її на початку.
Управління змінами – це системний процес, який включає розробку й реалізацію підходів, щоб адаптація до зміни була успішною, а всі заплановані вигоди були одержані.
– Управління змінами як дисципліна – наскільки вона розповсюджена по світу та в Україні?
– Управління змінами – досить молода управлінська дисципліна. Якщо говорити про роки, то початок свій вона бере у 1940-х роках, коли з’явилася модель Курта Левіна, яка стала першим системним підходом до процесів змін у компаніях.

модель Курта Левіна
Масове визнання дисципліна почала діставати у 1990-ті роки, коли організації стикнулися з потребою в цифровій трансформації. «Двіж пішов від айтівців» і компаніям довелося впроваджувати технології. А це – зміни! Усі нововведення стикалися зі спротивом, з нерозумінням – і організації усвідомили, що для успішного впровадження змін потрібні не лише розробка проєкту, а й робота зі сприйняттям.
Якщо говорити про індикатор, який характеризує вдало впроваджену зміну – то це цифра 95. Коли 95% стейкхолдерів (осіб, на яких впливає зміна) зазначають, що вони використовують цю зміну, тоді вважається, що зміна відбулась.
Це – важливе уточнення, бо маємо багато кейсів із протилежним результатом через нерозуміння. Наприклад, впровадження автоматизації процесів: щоб працівники не писали у блокнотах або не витрачали час на заповнення таблиць Excel. У підсумку невдалого впровадження люди кажуть, що стали витрачати на ту саму роботу набагато більше часу: тепер вони так само пишуть у блокнотах, але потім дублюють у нову єдину систему. Це приклад зміни, що не відбулась.
Станом на зараз можемо говорити, що управління змінами у світі – усталена практика, та в Україні досі її не можна назвати розповсюдженою.

Українські кейси. Банк ПУМБ
У банку не працювала Lean-культури: не було окремого підрозділу для просування принципів постійних поліпшень, не було й самої культури Lean як такої. Зате були процеси, у яких існували дублюючі функції, нечіткий розподіл відповідальності, конфлікти між командами. Стало очевидним: процеси вимагають глибокої діагностики, а банк – нового способу мислення.
Що зроблено?
- Провели діагностику якості процесів – вивчили поточний стан, проінтерв’ювали ключових стейкхолдерів для виявлення проблемних місць.
- На основі одержаних результатів ухвалили рішення створити спеціальний Lean-офіс для формування культури безперервних поліпшень.
- Збудували чітку стратегію комунікацій – від навчальних вебінарів, модульних програм для співробітників до відкритих Lean‑днів для демонстрації результатів.
- Запровадили процес управління портфелем Lean‑ініціатив – від пошуку можливостей для поліпшення до закриття реалізованих проєктів.
- Організували Lean‑Hackathon – відкритий простір для народження нових рішень із залученням співробітників усіх рівнів.
Що отримали?
- Культура Lean вкорінилася в банку – принципи безперервних поліпшень стали природними для команд.
- Бізнес‑підрозділи самостійно застосовують Lean‑інструменти для оптимізації процесів.
- Процеси постійно вдосконалюються – швидше, простіше, прозоріше.
- Банк здобув чітку конкурентну перевагу завдяки Lean‑трансформації, а мова Lean перетворилася з модної термінології в мову культури й результатів.
– Які проблеми здатні розв'язувати менеджери з управління змінами?
– Якби приклад із впровадженням СRM супроводжувався саме як проєкт управління змінами, то блокноти та «ексельки» точно відійшли в забуття.
Серед напрямків застосування навичок з управління змінами:
- трансформації цифрових систем (ERP, CRM та інші);
- злиття та поглинання (M&A);
- зміни стратегії компанії (власне, варто залучати спеціаліста і при створенні стратегії);
- масштабування та вихід на світові ринки (зміна організаційної структури, відкриття нових відділень, філіалів);
- впровадження політик і процесів;
- вивід на ринок нового продукту;
- перехід на практики ESG;
- та інші.
Глобальна Асоціація професіоналів з управління змінами нараховує тисячі членів більш як зі 100 країн світу. Там, думаю, є приклади управління змінами в безлічі галузей і царин.
– Чи йдеться тільки про бізнес-сегмент, чи можливо залучення спеціалістів з управління змінами до роботи неурядових організацій, інститутів громадянського суспільства та державних структур?
– Усе, що розповсюджується на бізнес, підходить і іншим секторам.
В Україні маємо приклад державної компанії «Укрпошта». Компанія свого часу переосмислила концепцію обслуговування, створивши модульні відділення: швидко монтуються-демонтуються через загрозу обстрілів і забезпечують майже безперервне надання поштових послуг.
Також тут переосмислили завдання для жінок, які тепер нерідко обіймають раніше суто чоловічі посади: і водії, і механіки, і диспетчери, і ще багато інших. Ще в Укрпошті запроваджується багато технологічних нововведень: переглянуті процеси сприяли появі автоматичних сортувальних станцій, мінімізації людського фактора та зменшенню участі людини там, де це не потрібно.
Пишаюсь цим прикладом, який демонструє, що навіть на рівні держави можлива адаптація та провадження швидких рішень, за умови наявності знань і фахівців. У мене є амбіція перетворити українську Асоціацію професіоналів з управління змінами на центр експертизи як для державних органів, так і неурядових інституцій.
– Як у компанії на кшталт Укрпошти починається процес змін та відповідно управління ними? Як бізнес приходить до цього розуміння?
– На мою думку, це відбулося завдяки появі нових людей, які долучилися до «Укрпошти» останніми роками. Вони через те, що усвідомили та прийняли цей виклик, замислились, що найкраще можуть зробити для відповіді на нього.
Тобто це пристрасть робити якнайкраще через можливість впровадити зміни.
Хочу наголосити, що ці нововведення Укрпошти – це не чийсь досвід, це унікальні ідеї від української команди в українських реаліях. І не результат роботи відділу з управління змінами, його не існує. Це – фокус менеджменту на результат.
Про управління змінами в Україні
– Однією з активностей української Асоціації професіоналів з управління змінами стало спільне з EY дослідження стосовно стану справ щодо змін в українському бізнесі, управлінні ними та дисципліни «управління змінами». Що це за дослідження та яке розуміння воно дало?
– Так, у 2023 році АСМР Ukraine провела спільно з EY дослідження. Ми хотіли зрозуміти ставлення українських підприємців до змін, до важливості цієї функції, чи підходять організації до цього як до системного процесу. Ми просто хотіли мати якусь власну українську статистику. Бо дуже часто, зустрічаючись із бізнесом у роботі, чуєш, що фахівців немає, дисципліни такої немає і взагалі ці процеси «якось йдуть». Тому ми хотіли провести це дослідження, щоб мати цифри, на які спиратись.
100% опитаних сказали, що зміни в їхній організації впроваджуються, понад 80% визнали управління змінами критично важливою функцією.
Ті, хто вважає процес впровадження змін в організації системним, стверджують, що саме системність в шість-сім разів збільшує перспективи успішного впровадження.
47% опитаних вважають вплив змін позитивним.
Резюмуючи отримані матеріали, можна констатувати, що абсолютно всі, 100% учасників, впевнені, що зміни відбуваються. Для нас це означає, що маємо продовжувати реалізовувати місію АСМР: поширювати інформацію про зміни та управління ними в Україні.
– На ваш погляд, чи можна в Україні, на даному історичному етапі, вибудувати бізнес-стратегію впровадження змін?
– Швидка відповідь: можна, на рівні загальної стратегії. У кожної організації, звісно, є власні виклики, що постають перед нею, проте є і загальні виклики.
Зокрема, маємо нестабільне безпекове середовище. Це призвело, наприклад, до релокації частини бізнесів, ще частина – роздумує, чи треба переїжджати, усі змінювати. Ці виклики ще актуальні, і ця міграція ще впливає та впливатиме на український бізнес.
Далі – демографічні зміни. Є міграційні процеси, проте є і повернення. Для бізнесу питання втрати талантів та їхнього подальшого пошуку – головне. Швидким рішенням зараз є поєднання кількох функціоналів в одній людині – але що далі?
Гібридні формати роботи. Бізнес хоче зберегти для процесів людей, які виїхали за кордон. У єдиному офісі все було простіше, а тепер треба підлаштовуватися під різні часові пояси та інші умови.
Інтеграція в міжнародні ринки. Бізнесу треба розвиватись, а розширення чи зміна ринків – це виклик, відповідь на який потребує управління змінами.
Незмінним подразником лишається швидкість змін у технологіях. Зміни в IT стали рушійною силою визнання дисципліни управління змінами, проте нікуди після того не поділись. Якщо тоді йшлося про автоматизацію та цифровізацію, то зараз – про штучний інтелект.
Відповіді на всі наведені питання – це стратегічні рішення, але їхнє впровадження – це управління змінами, як воно є.
Українські кейси. Gunia Project

Розповідає Марія Гаврилюк, співзасновниця бренду:
– Ще у 2022 році, до початку повномасштабного вторгнення, основною категорією бренду виняткових речей була кераміка. Компанія має власне керамічне виробництво в Києві й завжди працювала на українських глинах, як і більшість локальних виробників кераміки.
У перший же день вторгнення, 24 лютого, зупинив роботу завод у Слов’янську, одному з ключових регіонів видобутку каолінових мас. Ми також зупинили виробництво, але, коли за кілька місяців відновили діяльність, виявилося, що постачальник так і не відновив роботу. У нас залишалися невеликі запаси глини, тому ми почали експериментувати з пошуком аналогів.
На жаль, кераміка – це складний технологічний процес, який потребує відповідності глини, глазурі та фарбників, плюс наші вироби завжди включають складний ручний розпис золотом, і для нас дуже важливі їхні утилітарні якості. Ми протестували багато варіантів глини – української, європейської, азійської – але не знайшли потрібної за характеристиками.
Тому 2023 року ми вирішили випустити колекцію одягу та зробили акцент на прикраси, щоб тимчасово переспрямувати попит і дати собі більше часу на пошуки глини. Абсолютно неочікувано для нас ця колекція зайшла настільки успішно, що ми залишили категорії одягу та прикрас у бренді. Це значно розширило наш асортимент і підсилило бренд.
Це стало для нас яскравим прикладом, як виклик може перетворитися не на перепону, а на точку росту й нові можливості.
– Як вивчитись на менеджера з управління змінами, щоб згодом стати професіоналом?
– Професіонали з управління змінами можуть допомогти з:
- адаптацією стратегії під навколишню турбулентність;
- подоланням внутрішнього опору змінам в організації;
- побудовою командної готовності до невизначеності;
- створенням сталих практик гнучкого управління (працюючи всередині компанії).
2 липня цього року АСМР Ukraine представила та познайомила всіх охочих із кваліфікаційною моделлю менеджера з управління змінами. Це було перше публічне представлення результатів діяльності членів робочої групи. З цими результатами асоціація безумовно працюватиме й надалі.
З огляду на те, що управління змінами – це не хаос, а системна робота, отже, зміни – це професія.
Тож створення і презентація кваліфікаційної моделі означає перехід на новий етап розвитку – на той, на якому ця професія стає видимою, чіткою й визнаною: за своїми компетенціями, цінностями та траєкторією розвитку.
Усі професії представлені та описані в Національній системі кваліфікацій, яка й сама наразі переживає зміни. Вона має замінити класифікатори професій, утворивши єдиний реєстр кваліфікацій. Тож ми в ACMP Ukraine працювали над формулюваннями й описом професій «менеджер з управління змінами» та «фахівець з управління змінами», і сподіваємося, що нашими напрацюваннями бізнес користуватиметься як довідником. Одна з наших амбітних, але цілком досяжних цілей – сертифікація та запуск в Україні цієї моделі. Тоді організації краще розумітимуть, чого вимагати від менеджерів з управління змінами та яким має бути опис цієї вакансії.
Якщо це нам вдасться, то ми зможемо, ґрунтуючись на наявному описі, створити навчальний центр, де будемо навчати та сертифікувати управлінців змінами на українському досвіді та з урахуванням українських реалій.
За результатами наших внутрішніх досліджень готовність бізнесу до відкриття таких вакансій дуже невисока, але розуміння важливості та потреба в такій ролі присутні. Тому ми сподіваємося спочатку підвищити обізнаність про дисципліну шляхом проведення круглих столів та обговорень на стиках різних дисциплін. Наступним кроком стане поява окремих штатних одиниць із функціоналом менеджера з управління змінами.
Повертаючись до запитання «де навчатись», у першу чергу наведу міжнародну сертифікацію від АСМР Global – CCMP, Certified Change Management Professional. По-друге, в Україні є сертифікований провайдер CHANGEIMPULSE, який не лише навчає та сертифікує на локальному рівні, а й готує до глобальної сертифікації.
Користуючись нагодою, запрошую долучатися до ACMP Ukraine, членам якої надаються, я вважаю, дивовижні можливості – зокрема, не обов’язково мати сертифікацію, щоб долучитися до асоціації та її діяльності. Проте обов’язково треба мати досвід управління змінами.
Про асоціацію
– Яку кількість членів нараховує Асоціація професіоналів з управління змінами в Україні?
– Асоціацію приблизно п’ять років тому започаткували декілька однодумців. У 2021 році кількість членів становила близько 50 – активних людей, які хотіли нести звістку про дисципліну управління змінами. Після початку повномасштабної війни багато що змінилося – виїзди, релокація, «не на часі» – і станом на зараз асоціація нараховує близько 25 членів.
– Ви очолюєте українську Асоціацію професіоналів з управління змінами з березня 2025 року. Розкажіть про свій досвід, шлях до посади та програму, з якою ви очолили АСМР.
– АСМР Ukraine – це українська спільнота професіоналів з управління змінами, що є частиною глобальної мережі професіоналів з управління змінами, АСМР Global.

Я вірю в зміни, вірю в нашу спільноту, і саме тому вирішила взяти участь у виборах голови Асоціації професіоналів з управління змінами. Особисто для мене важливо розбудовувати екосистему для розвитку професії управлінця змінами в нашій державі.
Сама я за плечима маю понад 20 років управлінського досвіду в корпоративному світі. Серед посад – Deputy CFO у Платинум Банку, Head of Legal Department. Серед складних реалізованих проєктів – управління проєктами придбання банку, інтеграції активів двох фінустанов. Тоді управління змінами ще було геть не популярне й невідоме, тому досвід здобувався на власних помилках.
Також є досвід в IT-компанії Astound Commerce, де я обіймала посаду віцепрезидента з міжнародних операцій, а також керувала складними трансформаційними процесами, паралельно отримуючи МВА в Єдинбурзькій бізнес-школі.
У 2017–2018 роках прийшло рішення почати ділитися накопиченими знаннями та досвідом успішних і неуспішних проєктів – так наприкінці 2018 року з’явилася консалтингова агенція Unicorn Solutions & Consulting. Це невелика компанія, яка розробляє ефективні рішення для бізнесів, у тому числі допомагає впроваджувати зміни.
З 2021 року я доєдналася до спільноти управлінців змінами. Вона мене вразила, по-перше, тим, що в ній можна професійно зростати та розвиватись, можна обговорювати щось цікаве, а можна на волонтерських засадах долучатися до активності з розвитку дисципліни чи організації. За ці роки завдяки попередньому складу правління українська гілка АСМР стала повноцінним представництвом.
У 2024 році був перекладений українською мовою Стандарт з управління змінами (пишаюся своєю дотичністю до цього проєкту), який зараз безоплатно доступний на нашому українському сайті.

Протягом усього періоду мого перебування організація розвивалась. З часом у мене з’явились ідеї, як підхопити, зберегти та розвинути те, що було зроблено, задля розквіту АСМР Ukraine.
Мої мрії завжди великі – може, тому є і якісь досягнення. І от зараз я маю два роки на реалізацію безлічі планів і досягнення амбітних цілей. Одна з них – сертифікація професії менеджера з управління змінами на національному рівні у 2025 році.
Місія нашої організації – розвивати дисципліну управління змінами в Україні, ділитися досвідом і створювати екосистему управління змінами.
Моя каденція розпочалася в Борді у складі лише трьох людей, це:
- Ксенія Гуренко – членкиня Правління і директорка з адміністрування;
- Валерія Сєлєзєнєва – членкиня Правління та директорка з комунікацій;
- я, Олена Кобилянська, – голова Правління та президент АСМР Ukraine.
Бордом ми прийняли рішення розширити директорат і зараз до нашої управлінської команди долучились:
- Олександра Кравченко, директорка зі стратегічного розвитку;
- Катерина Бондар, директорка з партнерств.
Вони зможуть взяти участь у виборах до складу Правління в наступних зборах нашої організації.
Серед програмних завдань – розвиток бренду та збільшення впізнаваності ACMP Ukraine, яке має чіткі KPI: зростання кількості активних членів і розвиток мережі партнерів і реалізації впливових проєктів.
Так, у березні 2025 року ми відновили партнерські відносини за раніше підписаним меморандумом із РМІ (Project Management Institute), зараз ми наповнюємо його планами й уже готуємо спільну подію. Ми переглянули підхід до партнерств: не лише співпрацювати з професійними асоціаціями, з якими можна поширювати знання про наші дисципліни, а й зважати на перспективи партнерств із бізнес-клубами та бізнесами.
Зараз ми реалізуємо це бачення: уже підписані меморандуми з HRD Club Ukraine, з яким ми плануємо спільні активності вже цієї осені, та з компанією Forsego Ukraine, у межах якого вже реалізуються два проєкти, один із яких – освітня ініціатива на підтримку ветеранів і ветеранок.
Для нас меморандуми – не про кількість папірців, а про створення можливостей: зокрема щодо кількості майданчиків, на яких наші члени можуть виступати як спікери, підкреслюючи власну експертизу та поширюючи знання про дисципліну управління змінами.
– Чому корисно бути членом АСМР?
– Я хочу, щоб простір довіри, який був сформований за роки роботи, став ще й цікавим місцем. Ми зараз розширюємо кількість каналів комунікації, створюючи можливості для спілкування та обміну знаннями в колі однодумців (що однозначно є цінністю ACMP Ukraine), для нетворкінгу та участі в заходах як спікери, модератори.
Ми працюємо над зміцненням усвідомлення, що ACMP Ukraine є центром експертизи: щоб бізнес, держава та громадські організації зверталися до нас за фахівцями з управління змінами, а ми могли б їх радити на різні проєкти. За зворотним зв’язком я знаю, що членам АСМР це дуже корисно.
Ми плануємо багато говорити про управління змінами та впровадження штучного інтелекту: не як про технологію, а саме як про впровадження змін, щоб напрацювати експертизу та ділитися з ринком і спільнотою кейсами проєктів змін щодо впровадження ШІ.
Також хочемо використовувати той факт, що ми є частиною глобальної організації АСМР, щоб виходити на міжнародні майданчики і там пишатися досвідом українських компаній.
Ми – українська команда, яка добре знає контекст трансформацій саме тут, в Україні.
Ми розвиваємо культуру управління змінами, будуємо професійну екосистему, підтримуємо один одного та відкриваємо нові горизонти для тих, хто працює з трансформаціями – у бізнесі, державі, консалтингу, освіті.
Завдяки цим крокам, я сподіваюся, ми досягнемо поставлених цілей, бо переконана: зміни мають бути не стихією, а управлінською практикою.
І наша спільнота – саме про це.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].