Що знають про Україну за кордоном? І яке місце вона сьогодні посідає у світі? Відповіді можна знайти в глобальних рейтингах. Так, у рейтингу економічної свободи Україна – 134-а. Її сусіди по таблиці – африканські країни Бенін і Мавританія. А в рейтингу сприйняття корупції наша країна, що займає 130-у сходинку, розташувалася поруч знову-таки з Африкою – Сьєрра-Леоне і Гамбією. А це ті базові, ключові показники, на які дивляться інвестори і торгові партнери з усього світу.
Чи означає це, що Україна безнадійна з точки зору міжнародної конкуренції й експортного потенціалу? На думку експерта Павла Барбула, донедавна (2015–2018) керівника зовнішньоторговельної компанії «Спецтехноекспорт», Україні для реалізації власного експортного потенціалу необхідно максимально використовувати такі значні міжнародні події, як «Експо-2020» у Дубаї.
Світовій спільноті дуже важливо донести, що крім проблем у нас є й успіхи. І зробити це в потрібному місці в потрібний час. Таким місцем може стати Дубай, де запланована всесвітня виставка «Експо-2020». Вона проходитиме з 20 жовтня 2020 року по 10 квітня 2021 року. Лише влада Об’єднаних Арабських Еміратів витратить на організацію цього заходу понад $4 млрд. А площа павільйонів складе 4,38 кв. км, на яких розмістяться представники країн із сукупним населенням 3 млрд осіб і сумарним ВВП $7,4 трлн. Якщо ти присутній на «Експо» – тебе побачить увесь світ.
На відміну від рейтингів, всесвітні виставки дозволяють бідним країнам сусідити з багатими. Цією унікальною можливістю користується навіть, м'яко кажучи, не найпопулярніша серед інвесторів Північна Корея: на «Експо-2010» у Шанхаї її експозиція під назвою «Рай для людей» знаходилася поруч із павільйонами Японії, Китаю і Саудівської Аравії.
Щоб підкреслити значимість всесвітніх виставок, зазвичай як приклад наводять Ейфелеву вежу, побудовану спеціально до Всесвітньої виставки 1889 року. Насправді до кожної такої події зводяться унікальні споруди. Все почалося з Кришталевого палацу в Лондоні, побудованого до найпершої Всесвітньої виставки 1851 року.
Навіть СРСР, ведучи холодну війну з капіталістичним Заходом, регулярно брав участь у всесвітніх виставках і вкладав колосальні гроші і зусилля в свої павільйони. Загальновідома скульптура «Робочий і колгоспниця» створена спеціально для радянського павільйону на «Експо-1937» у Парижі.
У цьому павільйоні демонструвалися і українські досягнення – наприклад, макет ДніпроГЕС і майбутнього Запоріжжя. Трохи раніше, у 1933 році, українська діаспора в США зробила неможливе: зібрала гроші на будівництво окремого павільйону для України на Всесвітній виставці в Чикаго. Це при тому, що України як держави на той момент не існувало, офіційний СРСР намагався перешкодити будівництву, а в американській економіці вирувала Велика депресія.
Дубай не знижує планку амбітності: тут до «Експо-2020» зведуть найвищу в світі споруду – вежу заввишки майже 1 км.
Сучасна Україна вперше представила власний павільйон на Всесвітній виставці «Експо-2010» у Шанхаї. Це не був український проект: країна орендувала вже готову будівлю, побудовану організаторами заходу.
Від участі в наступній виставці, «Експо-2015» у Мілані, Україна відмовилася через військовий конфлікт на сході країни. Зате брала участь у минулорічній спеціалізованій виставці в Казахстані, присвяченій енергії майбутнього. В Астані ми представили власні розробки в сонячній, вітровій та гідроенергетиці, а також у вирощуванні енергетичних сільгоспкультур.
На «Експо-2020» наша країна вперше збирається побудувати власний павільйон. Рішення про це Кабмін ухвалив ще в лютому 2017 року, а в липні 2018-го був укладений контракт з оргкомітетом «Експо-2020». Саме будівництво має розпочатися в лютому 2019-го, але підготовчі роботи до нього йдуть з відставанням від графіка. Тому важливо зараз докласти максимум зусиль, щоби впоратися з підготовкою в зазначені терміни. Допомогу в організації та фінансуванні може надати діаспора і бізнес – останньому подібний захід відкриває величезні можливості для зростання.
Деякі держави вже анонсували концепції своїх павільйонів у Дубаї. Їхні описи більше нагадують збірник казок, аніж програму бізнес-івенту.
Нідерланди встановлять на своїй експозиції «вертикальну ферму», яка вироблятиме енергію і продукти харчування. Бразилія відтворить атмосферу басейну Амазонки, причому відвідувачі ходитимуть по «водній гладі». Шведський павільйон об'єднає в собі північний ліс, ландшафти пустелі й арабські геометричні орнаменти.
Важливий не лише павільйон, а й його вміст. Глечики і вишиванки – це красиво, але не для «Експо». У Дубай усі приїдуть не за артефактами з минулого, а за інноваціями з майбутнього.
Наприклад, у 1855 році на виставці в Парижі були представлені: газонокосарка, пральна і швейна машини, лялька, що розмовляє, і один з перших у світі транспортних засобів, що працював на нафтопродуктах. Нагадаємо: йдеться про виставку, що відбувалася півтора століття тому.
Чи варто говорити, що у 2020 році відвідувачів цікавитимуть не окатиші та зерно, які зараз експортує Україна, а біотехнології, штучний інтелект, альтернативна енергетика. Іншими словами – продукція з високою доданою вартістю.
І Україна цілком здатна влитися в світові тренди. Один з таких – organic food. Європейські та арабські споживачі готові платити за якісну їжу, виготовлену без застосування «хімії».
Інший світовий тренд – охорона здоров'я, яку Всесвітній економічний форум включив до списку основних чинників конкурентоспроможності країн. Вітчизняна фармацевтика демонструє зростання і активно завойовує глобальні ринки. А українські фахівці розробили технологію 3D-друку людської кісткової тканини. Замовити собі кістку через інтернет у разі перелому – ось це вже історія для «Експо-2020».
Українські компанії вже успішно реалізовують проекти в Дубаї – у сферах IT, ресторанного бізнесу, будівництва, авіації.
Тут буде доречним згадати слова екс-держсекретаря США Кондолізи Райс, яка процитувала свого батька: «Щоб досягти успіху, ти маєш бути вдвічі кращою за інших (twice as good)». Потрібно врахувати, що дівчинка зростала в роки расової дискримінації, коли навіть обдаровану дитину могли проігнорувати лише тому, що вона чорношкіра.
Бути twice as good – саме таке завдання сьогодні стоїть і перед Україною на «Експо-2020». Якщо Канаді або Німеччині достатньо просто показати свої інновації, то нам ще доведеться переконувати весь світ, що війна і корупція – не єдині візитівки країни.