Mind продовжує розповідати про те, в яких країнах IT-бізнес почувається добре. У попередніх статтях йшлося про тонкощі створення компаній у таких країнах, як Естонія та Велика Британія, а також Кіпр і Мальта. Сьогодні пропонуємо вашій увазі завершальну статтю даного циклу, і стосуватиметься вона США. Країни з потужною економікою, здатною дати IT-бізнесу неймовірний старт і перспективи.
На що необхідно звернути увагу при реєстрації бізнесу в США, які є нюанси і підводне каміння, спеціально для Mind розповідає Олександр Шкудун, радник OSTIN Law Firm, що спеціалізується, серед іншого, на юридичному супроводі IT-бізнесу.
Зареєструвати IT-компанію в США і вести бізнес з цієї країни прагнуть багато українських бізнесменів. Це в першу чергу пов'язано з тим, що знайти інвестора і отримати фінансування для IT-компанії можна куди швидше, якщо компанія буде зареєстрована в США, а не в Україні. Солідні бізнес-ангели вважають за краще не вкладати свої гроші, прекрасно розуміючи ризики інвестування в країну, де досі немає миру і зрозумілих правил гри, а також не можна бути впевненим у захисті активів/інвестицій.
Та й у Doing Business – рейтингу легкості ведення бізнесу за 2019 рік – США посідають почесне 8-ме місце. А в підрейтингу «Відновлення платоспроможності» і «Кредитування» – серед лідерів (3-те місце).
Тому з волі чи з неволі погляд українських бізнесменів раз у раз зупиняється на США.
Однак заходячи в незвичне для себе середовище «проживання», українські IT-підприємці стикаються з безліччю питань. Який тип компанії обрати для свого бізнесу в США? Чи може учасником компанії бути іноземець? Чи потрібно утримувати офіс, наймати секретаря, вести звітність? Чи без проблем відкриють рахунок у місцевому банку?
Пропонуємо розібратися з цими питаннями пункт за пунктом.
У Штатах існують наступні основні організаційно-правові форми підприємств:
У США також існують філії (Foreign Corporation), представництва (Foreign Corporation Representatives) міжнародних корпорацій, спільні підприємства (Joint Ventures), але ми не розглядатимемо їх в цій статті, бо вони менш підходять для реєстрації IT-компанії на території США українськими громадянами.
Безумовно, у кожної організаційно-правової форми є свої плюси і мінуси, тому неможливо чітко сказати, який тип компанії буде для клієнта кращим, без попереднього аналізу структури його бізнесу, без визначення найближчих планів розвитку компанії, розуміння внутрішніх бізнес-процесів клієнта, порядку розподілу прибутку, обсягу одержуваного прибутку, контрагентів тощо.
Перед тим як запропонувати той чи інший штат для реєстрації компанії, ми обов'язково уточнюємо всі ці аспекти в клієнта. Бо тип компанії визначається залежно від потреб клієнта, а не навпаки. І що для одного клієнта може бути добре – може бути зовсім недобре для іншого.
Важливо: процедурні аспекти створення цих типів компаній можуть відрізнятися і залежать від того, в якому саме штаті реєструється компанія. Також можуть відрізнятися вимоги до корпоративного управління і звітності.
При цьому незмінним залишається вплив федерального податкового законодавства, яке застосовується незалежно від штату реєстрації IT-компанії.
Отже, нюанси кожного типу компанії.
Організаційно-правова форма подібна до нашої ФОП (фізична особа-підприємець). Підприємець не платить собі зарплату, а просто знімає прибуток у міру необхідності.
Щороку він повинен платити прибутковий податок з усього оподатковуваного доходу бізнесу незалежно від того, чи отримав він прибуток, чи ні.
Дуже часто подібну форму діяльності обирають фрілансери, консультанти, невеликі сервісні підприємства, продовольчі кіоски.
Навіть іноземець може бути підприємцем у США: для цього людині необхідно отримати індивідуальний податковий номер.
Плюси:
Мінуси:
*FICA – дохід обкладається як федеральним прибутковим податком, так і податком на соціальне забезпечення та медичну страховку.
Станом на 2019 рік податок FICA становить 6,2% від доходу до $132 900, а також 1,45%, що ви заплатите незалежно від суми доходу.
Якщо ви найманий працівник, як правило, податкове навантаження лягає на роботодавця за 6,2% податку і на співробітника за решту 6,2% податку на соціальне забезпечення (плюс ще 1,45% – медична допомога).
Однак якщо ви є одноосібним власником, вам буде необхідно платити весь податок самостійно, що становить 15,3% (12,4% плюс 2,9%).
Як ви, напевно, здогадалися, партнерство – це організаційно-правова форма бізнесу декількох людей (партнерів). Причому їхня кількість не обмежується.
Плюси:
Мінуси:
Тому так важливо укласти між партнерами партнерську угоду, що передбачатиме їхні права і обов'язки, а також регулювати питання, пов'язані з управлінням (чи здійснюватиметься воно спільно, чи лише генеральним партнером), розподілом прибутку (не обов'язково розподіляти його пропорційно), виходом з бізнесу і т. д.
З нашого досвіду – партнерство підійде тим особам, які тільки-но починають свій шлях у бізнесі.
У міру того як у компанії вимальовується певна бізнес-структура і вона починає генерувати дохід, індивідуальне підприємництво, а також партнерські відносини стають менш привабливими. Власники починають замислюватися про те, як би заощадити на податках, оптимізувати структуру і бізнес-процеси. На допомогу їм приходять корпорації.
Плюси:
Мінуси:
Після створення корпорації у її засновників є вибір стати на податковий облік у США як S або C Corporation. Різниця між цими двома підвидами корпорації досить істотна.
В оподаткуванні
Прибуток C Corporation зазвичай оподатковується двічі – необхідно віддавати гроші як з доходів самої фірми, так і з дивідендів, зарплати, премій, розподілених між акціонерами. Аналогічно тому, як відбувається з юридичними особами в Україні.
У S Corporation немає такої проблеми. Там один податок, який за своєю суттю є прибутковим податком її акціонерів. При цьому доходи не обкладається FICA.
У кількості акціонерів
Акціонерами C Corporation може бути необмежена кількість як юросіб, так і фізосіб, як резидентів, так і нерезидентів США.
Що стосується S Corporation, то їх можуть утворювати лише фізособи і тільки резиденти США в кількості до 100 осіб включно.
У класі акцій
У C Corporation акції можуть бути різних класів (привілейовані чи ні, які голосують чи ні, і т. д.).
У S Corporation акції лише двох видів – ті, що голосують, і ті, що не голосують.
У публічності
C Corporation можуть стати публічними.
Як правило, цю форму вибирають швидкозростаючі стартапи, які шукають публічного фінансування. Вони змушені обирати саме таку форму, оскільки це істотно розширює список осіб, які можуть інвестувати в C Corporation.
Товариство з обмеженою відповідальністю є тільки організаційно правовою формою юридичної особи і не є окремим видом платника податків у США. При створенні ТОВ власники (учасники) повинні привласнити йому один з описаних вище податкових статусів (Sole Proprietorship, Partnership, C Corporation або S Corporation).
Найчастіше ТОВ вибирають для захисту особистих активів власника/власників. Перед кредиторами власник відповідає виключно в межах активів цього самого ТОВ.
Плюси:
Мінуси:
Після того як ви визначилися з організаційно-правовою формою та податковим статусом, необхідно вибрати штат, де ви зареєструєте свій бізнес.
Кожен штат є окремою адміністративно-територіальною одиницею зі своїми правилами і місцевими податками.
Рекомендуємо зайти на сайти різних штатів, ознайомитися з інформацією про місцеві податки, кількість проживаючих і про те, які компанії знаходяться на їх території, і визначитися з вибором, виходячи з ваших потреб, а також наведених вище показників.
Якщо приватні підприємці та партнерства реєструються в основному в штатах проживання їх учасників/власників, то корпорації, які шукають фінансування, намагаються базуватися ближче до центру.
C Corporation, наприклад, зазвичай реєструються в першому штаті – Делавер. Цей штат відомий своєю лояльністю до новостворених компаній (особливо до IT), тут простіше відкрити банківський рахунок, а також досить оперативно можна захистити свої інтереси в суді (якщо виникнуть якісь суперечки).
Законодавство штату Делавер інвестори вивчили уздовж і вшир, тому питань у плані захисту їхніх інтересів, отримання доходів, корпоративного управління тощо не виникає.
Як показує американська статистика, дві третини всіх публічно торгованих компаній у США зареєстровані в Делавері.
Після того як ви визначилися з типом компанії, а також штатом реєстрації, вам необхідно:
Можливо, у певному штаті вже є компанія з назвою, яку вибрали ви. Перевірити назву можна самостійно, причому абсолютно безкоштовно. Для цього потрібно на сайті штату знайти розділ Business name availability або схожий. І подати запит на перевірку. Зазвичай його обробляють протягом 3–5 днів.
Це можна зробити як онлайн, так і офлайн, скориставшись послугами професіоналів.
Важливо: у відповідній анкеті необхідно буде вказати адресу на території штату, в якому ви відкриваєте бізнес. Якщо ви ще не встигли зняти або придбати офіс або плануєте зробити це пізніше, є простіший варіант – орендувати поштову скриньку, куди приходитимуть офіційні повідомлення.
Вартість скриньки становить близько $100 на рік. Послуга доступна на багатьох сайтах, тому знайти скриньку труднощів не викличе.
За процедуру реєстрації бізнесу на сайті секретаря штату потрібно буде заплатити мито. У різних штатах його розмір відрізняється: від $80 до $130.
Реєстрація компанії в стандартному режимі потребує близько 25 робочих днів. Але на багатьох сайтах є послуга термінової реєстрації за додаткову плату. У такому випадку процес триватие від 1 до 10 днів, якщо всі документи оформлені правильно.
Щоб отримати можливість легально вести бізнес і платити податки, необхідно зареєструвати податковий ідентифікаційний номер.
Для громадян США це взагалі неважко (вони просто заповнюють онлайн-форму), тоді як нерезиденту потрібно відправляти роздруковані документи поштою. І звичайно, їх розгляд може затягнутися.
Щоправда, якщо скористатися послугами уповноваженого посередника/посередницької фірми на території США, термін очікування можна скоротити (вони також мають право подавати заявки онлайн).
З цим можуть бути певні складнощі. Будьте готові до того, що банки дуже пильно вивчатимуть вашу компанію, особливо якщо її засновниками є громадяни країн СНД, її контрагентів, платіжні операції і т. д. І можуть не відкрити вашій компанії рахунок, якщо щось у документах виглядатиме підозрілим і/або недостатньо переконливим.
У більшості банків США не вийде відрити рахунок дистанційно, потрібно прилітати особисто і надати всі необхідні документи.
Що примітно, у США в багатьох штатах навіть робота перукарем вимагає ліцензії. Працюючи без ліцензії, ви ризикуєте наразитися на досить серйозні штрафи.
Перед запуском будь-якого бізнесу рекомендуємо зайти на офіційний сайт штату, де плануєте відкриватися, і перевірити, які існують вимоги до тих чи інших ліцензій та на які види діяльності вони видаються.
Після отримання ліцензій та дозволів ви вже маєте повне право легально вести бізнес на території штату. Але якщо захочете розширитися на сусідні штати, то процедуру потрібно буде повторювати заново.
Пам'ятайте, що ця стаття має інформаційний характер і розрахована на широку читацьку аудиторію. Якщо ви хочете відкривати свій бізнес у США і реєструвати компанію в одному зі штатів, настійно рекомендуємо звернутися за додатковою консультацією, бо кожен бізнес – унікальний, і що може бути добре для одного клієнта – може бути погано або не застосовуватися для іншого.
А бізнес у США – це занадто серйозна штука, щоб допускати помилки.