IT без кордонів: як українцю зареєструвати бізнес у Естонії та Британії

IT без кордонів: як українцю зареєструвати бізнес у Естонії та Британії

Практичні поради щодо вибору іноземної юрисдикції

Цей матеріал також доступний російською
IT без кордонів: як українцю зареєструвати бізнес у Естонії та Британії
Фото: pixabay

Український IT-бізнес періодично стикається з потребою зареєструвати компанію в іншій країні. Це може бути викликано безліччю причин – від масштабування до бажання уникнути будь-яких «вітчизняних» ризиків на кшталт рейдерства або тиску контролюючих органів. Багато власників високотехнологічних компаній, втомившись від спонтанних обшуків і безпідставного порушення кримінальних справ тільки тому, що виявилися «непоступливими», хочуть просто спокійно працювати й акумулювати отриманий прибуток на зарубіжному рахунку в іноземній валюті. Але робити це в межах закону, за зрозумілими «правилами гри» і, звичайно, з мінімальним податковим навантаженням.

Проаналізувавши юридичні, фіскальні та інші аспекти заснування і діяльності юридичних осіб, а також відкриття для них рахунків у зарубіжних юрисдикціях, можна дійти висновку, що сьогодні найкомфортніше IT-бізнесу живеться в Естонії, Великобританії, США, на Кіпрі та Мальті. Олександр Шкудун, радник OSTIN Law Firm, спеціально для Mind розповідає про те, на що потрібно звернути увагу, «прописуючи» свій бізнес у будь-якій із цих держав. У сьогоднішньому матеріалі ми зупинимося на перевагах і недоліках реєстрації IT-бізнесу в Естонії та Великобританії.

Естонія

Переваги створення компанії в Естонії:

  1. Податок на прибуток має відстрочений характер – він сплачується при виведенні дивідендів і становить 20%.
  2. Не потрібен дозвіл на роботу для засновника, директора компанії (громадянина України).
  3. Відсутні мінімальні вимоги до розміру статутного капіталу компанії.
  4. Засновником і директором компанії може бути та сама особа (громадянин України).
  5. Для заснування компанії в Естонії немає необхідності особисто туди приїжджати.

Недоліки реєстрації бізнесу в Естонії:

  1. Необхідність сформувати і продемонструвати прив'язку компанії до країни (показати реальний офіс, клієнтів, персонал, плановані обіги та ін.) – так званий substance. Без substance відкриття рахунку в естонському банку наразі не є можливим.
  2. Щомісячне нарахування зарплати члену правління (за восьмигодинний робочий день – мінімум 500 євро). Разом з тим член правління не обов'язково повинен працювати по вісім годин на день. Практичний досвід показує, що витрати на зарплату члену правління можливо знизити до 300 євро на місяць нетто за допомогою скорочення фактичного часу роботи.
  3. Власник має один раз приїхати до Естонії для верифікації (відкриття банківського рахунку).
  4. Банк залишає за собою право не відкривати рахунок у разі, якщо подані від імені компанії документи його не влаштують або ж банк вирішить, що співпраця з клієнтом є недоцільною.

Наприклад, в одному з наших проектів банку не сподобалася інформація про бенефіціара компанії, яку співробітники банку знайшли в інтернеті. Хоча офіційні документи і кредитні бюро вказували на відсутність будь-яких негативних характеристик. В іншому випадку банку не сподобалася діяльність компанії, пов'язана з криптовалютами. Але нам вдалося знайти інший, більш лояльний банк, в іншій поважній європейській країні.

Великобританія

Переваги створення компанії у Великобританії:

  1. Пільговий податковий режим, стабільна банківська сфера. Престиж.
  2. Відсутній валютний моніторинг з боку держави.
  3. Відсутні вимоги до статутного капіталу, можна прописати і 1, і 100 фунтів (зазвичай 100).
  4. Власником і директором може бути одна й та сама особа (громадянин України). Немає необхідності отримувати дозвіл на працевлаштування.
  5. Права акціонерів захищені, відповідальність обмежується обсягом внеску.
  6. Виплата дивідендів не обкладається податком.

Недоліки реєстрації бізнесу у Великобританії:

  1. Необхідно мати зареєстрований офіс у Англії, Уельсі.
  2. Необхідно мати секретаря, який вестиме документацію і реєстри (хоча вимога щодо наявності секретаря не є обов'язковою, проте бажано, щоб він був).
  3. Податок на прибуток становить 19%.
  4. Дороге річне обслуговування компанії: утримання офісу, зарплата секретаря (якого бажано мати), а також директора (якщо ухвалене рішення призначити директором громадянина Великобританії).
  5. Необхідна особиста присутність у банку Лондона під час відкриття рахунку.
  6. Банк залишає за собою право не відкривати рахунок у разі, якщо подані від імені компанії документи його не влаштують або ж банк вирішить, що співпраця з клієнтом є недоцільною.

Деякі банки у Великобританії відкривають рахунок компаніям лише в тому випадку, якщо директором такої компанії є британець. Власне для відкриття рахунків у таких банках і необхідно буде найняти директором громадянина Великобританії.

Однак на практиці мають місце випадки, коли рахунки відкриваються для компаній, директорами яких є громадяни й інших країн. Ці аспекти узгоджуються безпосередньо з самим банком, в якому  відкриватиметься рахунок.

При цьому досвід реєстрації IT-компаній у наведених вище країнах показує, що практично завжди процедура створення юрособи проходила швидше і легше, ніж в інших юрисдикціях.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті