28 серпня цього року на Урядовому порталі оприлюднено прийняте 21 серпня розпорядження № 682-р про початок роботи «новоствореної» Державної податкової служби України (ДПС).
На офіційному порталі ДФС України розміщено повідомлення керівника цього органу Сергія Верланова про початок роботи нової служби та її нового сайту, на якому, починаючи з 27 серпня цього року, поінформовано платників про зміни в організації електронного документообороту та підписанні електронних документів.
Про те, як буде працювати оновлений контролюючий орган та, як буде вирішено питання виконання судових рішень винесених щодо ДФС, розповів Mind партнер ID Legal Group Олег Добровольський.
Платники податків мають реальний ризик зіткнутися з очевидною проблемою щодо виконання новою Державною податковою службою України ухвалених і невиконаних судових рішень, у яких Державну фіскальну службу (ДФС) України було зобов’язано вчинити дії з поновлення порушених прав платників.
Так, у законі про центральні органи виконавчої влади законодавчо закріплено, що державно-владні повноваження є безперервними і не повинні дублюватись. Тобто одні і ті самі повноваження не можуть виконуватися різними органами. Саме тому й передбачено видання урядового розпорядження про можливість виконання повноважень новоутвореним ЦОВВ, який і означає початок виконання ним своїх повноважень і припинення виконання державно-владних повноважень органом, що припиняється.
Висновок із зазначених обставин такий: із дня офіційного оприлюднення розпорядження №682-р в одному з офіційних друкованих видань («Офіційний вісник України» або газета «Урядовий кур’єр», а в окремих випадках офіційно оприлюднені через телебачення й радіо), але не через Урядовий портал, усі державно-владні повноваження повинна розпочати виконувати «новостворена» ДПС.
Враховуючи, що за останні п'ять років збільшився рівень інформатизації та автоматизації процесів адміністрування податків, відбулася централізація і закріплення на центральному рівні більшості значимих для платників процесів.
Для прикладу, рішення про внесення змін до СЕА ПДВ, чи реєстрація ПН/ПК на сьогодні приймаються виключно на центральному рівні. Тому в спорах з контролюючими органами, що розглядалися в судах, за поновлення порушених прав платники були змушені включати вимоги до ДФС України як органу, що уповноважений вносити відповідні зміни до реєстрів та баз даних.
Більшість платників стикались із ситуацією, коли ДФС України без встановленого в судовому рішенні обов’язку, яке набрало чинності (щодо збільшення суми в СЕА ПДВ або реєстрації податкової накладної), не виконувала чи фактично відмовлялася виконувати рішення, мотивуючи тим, що вимоги до них у такому рішенні судом не встановлені та цей орган не має законних підстав для вчинення жодних дій. Залучення виконавчої служби в цьому разі жодного результату не дає, доводиться знову по другому колу звертатися до суду й оскаржувати бездіяльність ДФС та відповідно зобов’язувати вчинити конкретно визначені дії.
Отже з дня початку роботи «нової» служби, маємо ймовірність на 99,99%, що ДФС України взагалі припинить виконувати судові рішення, у яких викладені вимоги до неї щодо поновлення порушених прав платників.
І ось тут настане саме той момент істини: наскільки «по-партнерськи» поводитиметься «новостворена податкова служба», чи визнає власними зобов’язаннями за принципом правонаступництва виконання рішень судів із поновлення порушених прав платників, які містять вимоги до Державної фіскальної служби України щодо вчинення конкретно визначених дій.
Якщо платникам доведеться звертатися до судів чи органів державної виконавчої служби з ініціюванням питань зміни сторони виконавчого провадження чи процесуального правонаступництва органу – ДФС України, вказана обставина буде яскравим маркером ефективності «чергової державної реформи» та побудови сервісної податкової служби європейського зразка з високим рівнем довіри в суспільстві.
З огляду на вищевикладене, можу порекомендувати всім платникам переглянути наявні в них судові рішення, які ще не виконані Державною фіскальною службою України, і готуватись вживати всіх можливих процесуальних заходів із спонукання до їхнього виконання «новою» Державною податковою службою України.