Верховна Рада на початку лютого прийняла в першому читанні законопроєкт «Про фінансовий лізинг» (№1111). Які зміни готує законодавець для ринку послуг про фінлізинг і як вони вплинуть на розвиток бізнесу в Україні, розповів Mind юрист практики M&A, АТ Ader Haber Дмитро Швиденко.
Чинним законом, яким врегульовано фінансовий лізинг в Україні, є Закон України «Про фінансовий лізинг», який був прийнятий у грудні 1997 року. З моменту прийняття закону правки до нього вносилися двічі – у 2004 і 2005 роках.
У зв'язку з цим регулююче законодавство вимагає комплексного оновлення – воно не до кінця відповідає ринковим умовам, а також європейським стандартам у цій сфері. За останні роки спостерігалося скорочення кількості компаній, які здійснювали свою діяльність на ринку, а також відхід з українського ринку окремих великих іноземних компаній.
Лізинг у світі є одним з найпоширеніших методів фінансування технічного переоснащення підприємств.
У розвинених країнах через лізинг здійснюється майже третина інвестицій в основні засоби, тоді як в Україні цей показник останніми роками коливається в межах 3–4%, а у 2015 році він впав значно нижче 3%.
Що і під яку відповідальність можна буде передавати в лізинг
Крім прийняття нового закону, планується внесення змін до таких нормативних актів:
Закон позитивно впливає на регулювання правовідносин і захищає інтереси компаній, які надають послуги фінансового лізингу (в першу чергу фінансові компанії). Документом передбачається ліквідувати значну кількість лазівок, які дозволяли недобросовісним підприємствам бути в більш вигідному положенні на ринку порівняно з його професійними учасниками.
Тепер законодавством будуть чітко визначені поняття фінансового лізингу, а також вимоги до договору і його сторін. Це дозволить захистити споживачів від несумлінних компаній, які мали можливість надавати такі послуги раніше, фактично не маючи на це повноважень. Також нововведення позитивно вплинуть на конкуренцію на ринку фінансового лізингу (зменшення кількості недобросовісних компаній).
Законопроєктом пропонується:
Оновлення законодавства в цій сфері є нагальним завданням, яке безпосередньо впливає як на бізнес, так і на громадян.
Однак стверджувати, що ефективність цього закону залежить тільки від якості його норм, не можна.
Працездатність норм залежить від цілого комплексу показників: валютних коливань, облікової ставки НБУ, стабільності та можливості прогнозувати розвиток.
Ключовим фактором, що сприяє ефективності закону, є значне зниження облікової ставки НБУ. Так, станом на 1 січня 2019 року облікова ставка становила 18% річних, а з 31 січня 2020 року вона була знижена до 11% річних. Однак стримуючими факторами, як і раніше, є відсутність можливості прогнозувати розвиток бізнесу і загальна нестабільність в економіці України.
Варто відзначити, що ринок фінлізингу в Україні виріс і без оновлення законодавства. Наприклад, за період з 2015 до 2018 року ринок виріс з 3,2 млрд грн до 12,5 млрд грн природним шляхом.
Документом передбачається усунути велику кількість білих плям в законодавстві та ліквідувати цілу низку можливостей зловживання для недобросовісних компаній. При цьому актуальним залишається питання правозастосування, а це – ефективна робота судів, виконавців, контролюючих органів і невідворотність покарання за порушення закону.
Не можна не відзначити важливість і якість норм нового закону, проте ефективність його реалізації залежить від фактичного виконання норм і наявності ефективних способів захисту для професійних учасників ринку, громадян та бізнесу.