Запровадження карантину в Україні не всі розглядали і розглядають як захід для боротьби саме із коронавірусом.
Детальніше про це Mind писав у матеріалі «Карантинні протести: чи можуть точкові мітинги стати масовими і призвести до нового Майдану».
Так співпало, що саме цього тижня Верховна Рада мала продовжити розгляд законопроєкту про скасування мораторію на продаж землі сільськогосподарського призначення №2178-10.
Втім, Рада зайнялась іншими, більш нагальними питаннями, і ухвалила декілька законопроєктів на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню короновірусної хвороби (COVID-19).
Проте, питання скасування мораторію на землю досі не вирішене, й, імовірно, його розгляд продовжиться вже після скасування карантину.
Які ж норми пропонується запровадити законопроєктом №2178-10 щодо продажу землі і до чого готуватись фермерам та іншим власникам, розповіла Mind адвокатка юридичної компанії ESQUIRES Інна Заліська.
Законопроєктом вносяться зміни до Земельного кодексу України, зокрема, визначено новий склад осіб, які можуть набувати права власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення.
Так, чинний Земельний Кодекс України регламентує, що покупцями земельних ділянок сьогодні можуть бути:
Однак, хоча такі особи і визначені суб’єктами права власності, Перехідні положення Земельного кодексу України накладають мораторій на купівлю-продаж сільськогосподарської землі до набрання чинності закону про обіг земель сільськогосподарського призначення. Оскільки закон про обіг земель сільськогосподарського призначення чинності не набрав, – мораторій на сьогодні діючий.
Законопроєкт пропонує надати право купувати землю сільськогосподарського призначення:
Іноземці та особи без громадянства можуть набувати право власності на земельні ділянки в порядку спадкування за законом, але зобов’язані здійснити їх відчуження протягом одного року з дня набуття права власності.
Відбувається спрощення набуття права власності на землі громадянами України, – скасовується вимога про освіту, досвід і сферу діяльності та юридичними особами, – скасовується вимога до установчих документів.
Окрім того, немає обмежень і для засновників юридичних осіб. Тобто, це можуть бути юридичні особи, бенефіціарним власником (контролером) яких є іноземці, особи без громадянства, юридичні особи, створені за законодавством іншим, ніж законодавство України, іноземні держави.
Законопроєктом забороняється відчужувати юридичним особам (продовжено мораторій до 1 січня 2024 року):
Юридичні особи можуть набувати право власності на:
Таким чином, у разі прийняття законопроєкту, юридичні особи зареєстровані за законодавством України (в тому числі, бенефіціарними власниками яких є іноземці, особи без громадянства, юридичні особи, створені за законодавством іншим, ніж законодавство України, іноземні держави), – у користуванні яких в оренді чи на праві емфітевзису перебувала земля с/г призначення зможуть придбати її.
При цьому мораторій, встановлений до 1 січня 2024 року не розповсюджується на цю категорію земель.
Законопроєкт вводить обмеження територіального і в масштабах держави володіння площі сільськогосподарської землі. Так, сукупна площа сільськогосподарської землі у власності громадянина або юридичної особи (його контролера) не може перевищувати:
Порушення цих вимог є підставою для примусового відчуження земельної ділянки.
Слід звернути увагу на те, що такі обмеження стосуються тільки юридичних і фізичних осіб. При цьому законотворець не обмежує територіальні громади і державу, хоча вводить їх у суб’єктний склад власників.
Дані обмеження вказують на те, що у сьогоднішніх власників с/г земель виникає ризик примусового їх відчуження, у випадку перевищення відсоткової ставки по ОТГ, області чи по Україні.
Разом із тим, у власності ОТГ може перебувати необмежений відсоток таких земель.