Оскільки зараз у зв’язку з карантином майже все можна і доводиться купувати онлайн, ситуацією користуються шахраї. Під час наради в Офісі президента представники Національної поліції повідомили про те, що через карантин рівень злочинності в цілому зменшився, проте на 15% зріс рівень шахрайства в інтернеті. Зокрема, онлайн-шахраї намагаються організувати фальшивий продаж засобів захисту.
Раніше НБУ повідомляв, що оише за минулий рік українці втратили через незаконні дії з банківськими картками понад 150 млн грн. При цьому 58% таких дій відбулося саме в мережі інтернет.
Як не потрапити в пастку або куди скаржитися, якщо ви зіткнулися з інтернет-шахраями, Mind розповів адвокат адвокатського об'єднання Credence Сергій Головко.
Інтернет-шахрайство є різновидом кримінального злочину, передбаченого ст. 190 Кримінального кодексу України («Шахрайство»). Покаранням за вчинення шахрайських дій, в залежності від обставин і розміру збитку, може бути як штраф, так і позбавлення волі на строк до 12 років. І, як і в подоланні наслідків будь-якого правопорушення, дуже важливим є фактор часу, що пройшов від моменту вчинення злочину. І тут у інтернет-шахрайства є деякі особливості, які можуть вам допомогти.
Отже, що ж робити, якщо гроші ви вже перерахували, а товар не отримали, і телефони продавця або не відповідають, або відповідають вічним «завтра»?
Якщо трансакція, тобто перерахування коштів шахраєві сталося не більше трьох днів тому, то є сенс телефонувати на гарячу лінію свого банку. Якщо гроші ще не були фактично переведені на рахунок продавця (а таке може бути, не дарма ж банкам зазвичай потрібно саме три банківських дня на здійснення платежу), то ще є надія свій платіж скасувати.
Конкретний порядок дій у цьому випадку вам роз'яснить ваш банк. Швидше за все для цього доведеться з'явитися в найближче відділення з паспортом і написати відповідну заяву.
Якщо гроші вже переведені вашим банком, то можна відразу зв'язатися з банком продавця – шахрая. Дізнатися, що це за банк, можна за номером картки шахрая через відповідні сервіси в інтернеті.
Однак треба бути готовим, що банк одержувача також зажадає від вас певних дій:
У деяких випадках, коли банк платника і продавця збігається і, на думку служби безпеки, достатньо доказів шахрайства, банк може відразу заблокувати карту шахрая на кілька днів для збереження можливості повернення грошей, якщо факт шахрайства буде підтверджено. Однак таке блокування – рідкість.
Отже, в будь-якому випадку рекомендуємо звертатися до поліції із заявою про шахрайство, навіть якщо жоден банк від вас цього не вимагає.
По-перше, саме так ви повинні діяти за законом, адже саме поліція зобов'язана розслідувати злочини.
По-друге, в такому випадку ви значно збільшуєте шанси на встановлення особи шахрая, притягнення його до відповідальності та повернення сплачених грошових коштів або їх частини.
І нарешті, є приклади, коли скинута на номер шахрая фотокопія витягу з Єдиного реєстру досудових розслідувань з підтвердженням факту звернення до поліції чарівним чином призводила до «знаходження» продавцем замовленого товару або добровільного повернення грошей з вибаченнями.
Необхідно приготувати якомога більшу кількість доказів факту шахрайства.
Це можуть бути:
Також є сенс перед зверненням в поліцію все ж звернутися до адвоката за допомогою в складанні заяви та отримати рекомендації щодо форми та кількості додавання наявних у вас матеріалів у якості доказів.
Практика показує, що хоча саму форму заяви можна завантажити в тому ж інтернеті, проте лише наявність професійного досвіду дозволяє оцінити перспективність застосування певних матеріалів у конкретних обставинах і краще захистити інтереси конкретного потерпілого.
Варто нагадати, що сьогодні переважна більшість онлайн-магазинів, які працюють легально, мають можливість реалізовувати свій товар без передоплати, тобто з оплатою після його отримання через кур'єрські та поштові сервіси. І це найнадійніший спосіб не стати жертвою шахраїв. Також не буде зайвим заздалегідь поцікавитися в інтернеті відгуками про роботу магазину, послугами якого ви вирішили скористатися.