Наприкінці липня дослідники із США представили модель штучного інтелекту (ШІ), яка може самостійно знаходити повідомлення інтернет-тролів. Її точність становить 91%. І це лише один з прикладів застосування ШІ. Проте Україні поки далеко до всеохоплюючого розвитку цієї сфери. Однак бізнес все частіше замислюється щодо його застосування.
З чого ж почати, якщо виникла ідея застосувати ШІ, і на що звертати увагу в цій сфері, розповів Mind співзасновник, CEO DevRain, резидент Reactor.ua Олександр Краковецький.
Тренди доходять до нас з досить великим запізненням, а часто навіть встигають померти по дорозі. І поки Ілон Маск готується до запуску ракети на Марс, український бізнес нарешті почав переповзати на мобільні платформи і оновлювати сайти, що створені в стилі «привіт з 90-х». Штучний інтелект не є винятком. Він як підлітковий секс – всі про нього говорять, але ніхто його не бачив. У цій статі поговоримо про тренди, їх адаптацію та про те, чи потрібен штучний інтелект українському бізнесу.
Перед тим як зануритись у світ штучного інтелекту, пропоную розглянути життєвий цикл будь-якої нової технології.
Допоки технологія не стане зрілою або не зникне зі списку перспективних, вона пройде кілька стадій, які чимось нагадують «американські гірки»:
Усі ці етапи нагадують «зліт і падіння» блокчейну, технології «віртуальної реальності», чатботів та інших технологій, що нещодавно з’явились у нашому інформпросторі.
Щось схоже відбувається і зі штучним інтелектом. Зараз можна знайти багато глузливих публікацій та коментарів, що ШІ не існує, що це все статистичний аналіз, що названий по-новому, і ще багато всього в такому дусі. Власне, цей графік чітко показує, що це нормальна ситуація для абсолютно всіх трендових технологій.
Останні здобутки ШІ – це беззаперечна перемога в го; OpenAI, який вміє генерувати тексти та DeepFakes, завдяки чому можна замінити обличчя однієї людини іншим лицем чи згенерувати реалістичне обличчя людини, яка ніколи не жила.
Є багато досліджень та матеріалів, де детально розписано, на якому етапі тій чи іншій компанії варто «стрибати у поїзд», тобто інвестувати в технологію, враховуючи розмір, рівень резистентності до інновацій, готовності до ризику та експериментів.
Для реалізації ШІ-систем потрібні дані, алгоритми і комп’ютерні потужності для обчислень. З алгоритмами особливих проблем не було ніколи, і навіть зараз більшість алгоритмів є удосконаленням математичних апаратів 1960-х чи 1980-х років.
Розвиток ШІ стримувала висока вартість комп’ютерних обчислень, але завдяки стрімкому розвитку комп’ютерної техніки, а зараз і публічних хмар, ця проблема теж більш-менш вирішена. Сьогодні будь-хто без проблем може орендувати надпотужний хмарний сервер і провести власні дослідження.
Залишились дані. Принципово інша кількість та якість даних. А також люди, які ці дані можуть розуміти (data understanding) та аналізувати (data analytics).
Інтерес до даних створив багато нових ролей. Ось кілька з них:
Остання роль у цьому переліку є ключовою в компанії з точки зору її підготовки до ШІ. І перше, за що відповідає ця людина, – це Data Strategy.
Дата-стратегія допоможе вам відповісти на такі питання:
Для того щоб мати можливість швидко працювати з даними, у вас має бути сучасна і гнучка ІТ-інфраструктура.
На цьому етапі потрібно сфокусуватись на таких питаннях:
Сьогодні безумовними лідерами з точки зору побудови хмарної та гібридної інфраструктури є компанії Amazon (AWS), Microsoft (Azure) та Google (Cloud).
Технологічні гіганти мають величезний набір готових сервісів та інструментів для того, щоб побудувати сучасну та надійну інфраструктуру. І процес міграції в хмару для багатьох компаній – уже сучасність, а не примарне майбутнє.
Будь-яка сучасна інфраструктура не існує відокремлено від партнерів, які її обслуговують. Це називається екосистемою партнерства. І якщо ви ще не працюєте з технологічними партнерами, то зараз хороший момент почати це робити. Так, вже доведено, що найкращі продукти та рішення з’являються саме в мультискілових командах на межі різних сфер.
Головні стратегії по роботі з технологічними партнерами:
Простими словами, все, що не є профільним для вашого бізнесу (особливо у сфері ІТ) – віддавайте технологічним партнерам.
Впровадження ШІ наразі не завжди дають прямий економічний ефект, але процес підготовки до ШІ-проєктів допомагає структурувати дані, виявити проблеми в структурі бізнесу та процесах. І ось це, а не ШІ, може дати значне покращення і економічний ефект. Тому впровадження ШІ не повинно бути самоціллю. Додам, що бізнес, який хоче стати піонером провадження ШІ, має розуміти, як працюють інновації, бути гнучким, відкритим до ризику та експериментів.
Крім цього, у кожного бізнесу є завдання, які є стандартними для всіх і які не вимагають великих бюджетів, глибокого занурення в специфіку бізнесу та серйозних фінансових вливань.
Це може бути щось незначне – FAQ чатбот, прогнозування фінансових та інших показників, аналіз відтоку клієнтів чи вигорання співробітників.
Будь-який подібний проєкт дозволить бізнесу:
Є багато інструментів, які дозволяють швидко покрутити даними, створити кілька простих моделей та швидко вбудувати їх в ваші бізнес-процеси.
Пропоную пройти простий тест за допомогою AI Readiness Assesment Tool від Microsoft.
Вам потрібно відповісти на кілька запитань і наприкінці ви отримаєте вашу оцінку готовності до впровадження штучного інтелекту:
А також рекомендую курс AI for Everyone на Coursera та AI Business School від Microsoft.
REACTOR.UA – відкрита платформа інновацій, що пропонує інфраструктуру та інструменти для успішної роботи з інноваціями.
Резиденти платформи – компанії, відкриті до інновацій, акселератори, інкубатори, інноваційні хаби, лабораторії, продуктові технологічні команди.
Компаніям, які мають потребу у трансформації бізнесу за допомогою технологій та інновацій, платформа пропонує пройти безкоштовну менторську програму RE:START. Програма допоможе ухвалити виважене рішення про те, який з наявних підходів до роботи з інноваціями оптимально відповідає запитам і потребам компанії. Вперше в рамках однієї програми власники і топ-менеджери мають можливість попрацювати з кращими менторами, визначити інноваційну стратегію для своєї компанії, навчитися ефективно управляти ресурсами для її реалізації.