Навчання не обов'язково має починатись 1 вересня і не тільки в дитинстві чи юності. Навчатись можна протягом всього життя. Проте для кожного віку є свої лайфгаки для запам'ятовування та розуміння теми.
Як навчаються дорослі та на що варто звернути увагу в цьому процесі, розповів Mind бізнес-тренер, експерт із навчання та розвитку дорослих Олександр Синько.
Отже, 10 тез про навчання дорослих.
Теза 1. Дорослі навчаються не так, як діти. Одна з основних відмінностей полягає у мотивації до навчання. Діти вчаться, щоб знати, а дорослі – щоб вирішувати завдання, що вже стоять перед ними.
Теза 2. Навчання – це технологія. Що потрібно робити і в якій послідовності, щоб отримати нове знання? Для дорослих самих знань недостатньо. Потрібно переводити їх у здібності й застосовувати на практиці. Ми не можемо застосувати знання «напряму». Нам потрібно зробити це через дію.
Теза 3. Навчання і розвиток – це два різні процеси, що мають різні результати. У процесі навчання ми здобуваємо знання. Коли ми застосовуємо його на практиці, ми формуємо здібності (компетенції). Процес формування здібностей називають розвитком.
Теза 4. Хто така «доросла» людина? Це та, яка може формулювати проблеми, переводити їх в цілі і задачі, і приступати до їх вирішення. Людина, яка ігнорує проблеми і не вирішує їх, є інфантильною. Не зрілою.
Теза 5. Проблема – це утруднення з яким ми зіштовхнулися. Ми чогось не знаємо або не вміємо. Подвійна проблема – це коли і перше, і друге разом. Усвідомлення проблеми супроводжується почуттям тривоги і дискомфорту. Одна людина переходить до активних дій, щоб усунути це відчуття тривоги. А інша людина ігнорує його.
Теза 6. Звідки беруться «проблеми»? Педагоги радять подивитися на себе як на трикутник «хочу – знаю – вмію». Наприклад, я хочу приходити вчасно на зустрічі, але «не вмію». Хочу перестати запізнюватися. Спочатку це протиріччя між «хочу» і «вмію». Далі воно переходить у внутрішній конфлікт. Я знаю, що запізнюватися погано, але продовжую це робити.
Внутрішній конфлікт супроводжується негативними емоціями і зниженням почуття власної гідності. Якщо цю проблему не формулювати і не вирішувати, то згодом це стає проблемою сім’ї або колективу. Доросла людина вчасно формулює проблему, переводить її в задачу і шукає шляхи вирішення.
Теза 7. Як навчатися? Варто подивитися на навчання як на окрему, особливу діяльність. Нижче викладені кроки, що складають основу «діяльнісного підходу» до навчання:
Теза 8. Результатом навчання дорослих має стати компетенція. Правильно? Не правильно. Результатом навчання має стати досягнута ціль, а компетенція – засобом досягнення цілі. Компетенція – це здібність виконувати певний клас професійних завдань. У нашому випадку – проводити зустрічі. До структури компетенції входять три компоненти: хочу (проводити зустрічі), знаю як і вмію. Якщо одного з компонентів бракує, компетенція не формується, наша ціль не досягається.
Теза 9. Процедура, коли ми порівнюємо результат із ціллю, називається рефлексією. Ми ніби «відмотуємо назад» і намагаємося зрозуміти, що ми зробили добре і що можемо зробити краще. Рефлексія є ключовим і фундаментальним елементом для навчання дорослих. Справа в тому, що ми проживаємо багато ситуацій, у яких ухвалюємо рішення і діємо. Наш досвід є також одним із джерел знань. Нам потрібно навчитися черпати із цієї «криниці мудрості». Це можна робити з допомогою рефлексивних практик.
Теза 10. Коли ми навчалися у школі та університетах, для нас навчальний процес організовували вчителі, викладачі, завучі і декани. Навчання було багато. Коли ми «виходимо у світ», то помічаємо, що навчання стає мало. Нам потрібно самим для себе організувати процес навчання. Чи вміємо ми це робити? Думаю, що ні. У школах багато говорять про те, що дітей потрібно навчити вчитися. Але ми стаємо дорослими, і вчитися так, як вчаться у школах, це не зовсім те. Тому нам варто більше дізнаватися про навчання дорослих, його особливості й специфіку. Навчатися – наша основна і фундаментальна компетенція. Вона допомагає нам «будувати себе нового» і «збирати заново», коли потрібно.