Згідно із доповіддю The Future of Jobs 2020 («Майбутнє робочих місць 2020»), підготовленою Всесвітнім економічним форумом, впровадження цифрових технологій і автоматизації праці до 2025 року призведе до скорочення робочих місць. Так, 43% роботодавців збираються їх скоротити, розширювати – 34,5%, а 41% планує розширити використання підрядників. Попри невтішні новини для працівників, компанії можуть отримати нові можливості для розвитку.
До того ж нові технології доступні не тільки великим компаніям, а й малому і середньому бізнесу. Які можливості сьогодні відкриті для МСБ, зокрема, у сфері складської логістики, розповів Mind експерт у сфері логістичних інновацій, засновник компаній CoreTeka і WareTeka, резидент Reactor.ua Олександр Ісаченко
На ринку контрактної логістики висока якість послуг асоціюється з великими 3PL-операторами (Third Party Logistics) – Raben, FM Logistic, DB Schenker та іншими. Вони дають гарантії, інвестують в автоматизацію, вибудовують складні логістичні процеси. Але великі 3PL-оператори практично не співпрацюють із малим та середнім бізнесом. Хоча цьому сегменту необхідна підтримка в побудові логістики.
Уявімо умовну компанію Х, яка продає побутову хімію. У неї є торгова точка та інтернет-магазин. Товарообіг – близько 50 палет на місяць. Для зберігання й постачання продукції вони орендували дешевий склад класу С за межею міста без техніки. Керівництво планує розширити бізнес – проводить маркетингові кампанії, поповнює асортимент продукції. Але логістика не скорочує витрати, а завдає головного білю.
Так що ж заважає компанії отримати якісну послугу від великого 3PL-оператора?
Надання послуг зберігання та оброблення замовлень – основний напрям 3PL-операторів. Він дає близько 70% прибутку. Але не будь-яка співпраця приносить очікуваний прибуток. Логістичний провайдер інвестує в оренду або будівництво складів, обладнання, персонал, автоматизацію процесів. Це величезні фінансові витрати. Щоб бізнес приносив прибуток, 3PL-оператор працює з малою кількістю клієнтів, але з великими обсягами.
Транспортні оператори розраховують рентабельність співпраці по маржинальності, кількості палет, місячному товарообігу. Як показує практика, мінімальний вхідний поріг для співпраці з великими й надійними партнерами – від 300–500 палет на місяць.
Компанія з місячним товарообігом у 50 палет не покриє вартість витрат 3PL-оператора.
Перед тим як підписати контракт про співпрацю, грамотний логістичний провайдер оцінить стан ланцюга постачань клієнта. Сторони мають обговорити основні положення договору і прийти до формату, який буде вигідний усім учасникам угоди. Процедура може затягтися на 2 місяці.
Зазвичай малий і середній бізнес укладає контракти на 1 рік, а великий – на 2–3 роки. 3PL-оператору вигідно довгострокове співробітництво. В умовах високої конкуренції малий і середній бізнес не може дати гарантій.
Ще одна проблема – критичність коливання цін на логістичні послуги для малого та середнього бізнесу. Як і будь-яка інша галузь, ринок аутсорсингу логістики реагує на курс долара, інфляцію, підвищення витрат.
Коли компанія підписує договір із 3PL-оператором, вона має обговорити прозорість вартості послуг. Логістичний провайдер не повинен підвищувати ціну за будь-якої примхи. На ринку України є компанії, які розробили чіткий механізм перегляду тарифів. Вони беруть за основу індекс цін на товари й послуги, коливання курсу гривні до євро, зміну заробітних плат у сфері транспорту.
Співпраця з логістичним партнером будується на оперативному обміні даними. Які замовлення збирають на складі зараз, скільки товарів відвантажили за місяць, який рівень залишків продукції? Так компанія може планувати роботу.
Великий бізнес інвестує в інтеграцію своїх ERP-систем із WMS 3PL-операторів. Але для малого й середнього бізнесу електронний обмін даними – великий виклик. По-перше, інтеграція систем коштує дорого. У деяких випадках окупність витрат може становити 2 роки. По-друге, інтеграція займає кілька місяців. Усе залежить від складності WMS.
Компанії змушені обмінюватися даними по-старому. У кращому разі інформацію про замовлення заносять в Excel-файл, відправляють менеджеру поштою. Далі він або завантажує документ у WMS (попередньо підганяючи під потрібний формат), або заносить дані вручну. Помилок не уникнути. Автоматизовувати процес є сенс тільки при роботі з великими обсягами. Але ручна праця – підвищення тарифів для всіх сторін.
В Україні питання доступності складської логістики для малого і середнього бізнесу відкритий. Ринку не вистачає інструментів, які б автоматизували роботу з операціями.
У світі набирає обертів «уберізація». Замість довгого ланцюжка ведення бізнесу з посередниками на зміну приходять цифрові платформи. Вони пов'язують тих, хто потребує послуг, з тими, хто їх надає.
Поки ідею платформ-агрегаторів «без посередників» використовують тільки в транспортній сфері, проблемам складської логістики приділяють мало уваги. Ми вирішили застосувати світовий досвід «уберізаціі» і створити сервіс WareTeka On-Demand – інтерфейс, який дозволяє розрахувати вартість послуг, вести електронний документообіг, управляти відвантаженнями, за переміщеннями товарів і залишками на складі, оплачувати послуги. Такий інструмент може допомогти малому і середньому бізнесу пережити наслідки карантину.
REACTOR.UA – відкрита платформа інновацій, що пропонує інфраструктуру та інструменти для успішної роботи з інноваціями. Резиденти платформи – компанії, відкриті до інновацій, акселератори, інкубатори, інноваційні хаби, лабораторії, продуктові технологічні команди.
Ставши резидентом платформи REACTOR.UA, ви зможете:
Компаніям, які мають потребу у трансформації бізнесу за допомогою технологій та інновацій, платформа пропонує пройти безкоштовну менторську програму RE:START. Програма допоможе ухвалити виважене рішення про те, який з наявних підходів до роботи з інноваціями оптимально відповідає запитам і потребам компанії. Вперше в рамках однієї програми власники і топ-менеджери мають можливість попрацювати з кращими менторами, визначити інноваційну стратегію для своєї компанії, навчитися ефективно управляти ресурсами для її реалізації.