Стратегічні інвестиції в контейнерну логістику України: що означає придбання швейцарською MSC двох активів
Вкладаючись у інфрастрктурні проєкти, глобальний гравець подає позитивний сигнал бізнесу та економіці

Торік широкого розголосу набуло відновлення регулярних рейсів найбільшої контейнерної лінії світу – швейцарської Mediterranean Shipping Company (MSC) до Одеського порту. Mind першим анонсував цю важливу в умовах війни подію для логістичного ринку України.
Приймати рейси перевізника тоді готувався контейнерний термінал КТО. Через декілька місяців швейцарці стали співвласниками цього одеського терміналу в рамках ширшої угоди з придбання 49,9% німецької термінально-логістичної групи HHLA.
Та отримання частки в КТО виявилося не єдиним проявом M&A-активності MSC, пов’язаної з українським ринком – іншим пазлом стало придбання компанією Medlog, інтермодальним підрозділом групи, часток у важливих галузевих активах: провідному операторі залізничної контейнерної логістики N’UNIT і транскордонному терміналі «Мостиська».
Отож MSC системно «вкорінюється» у контейнерну логістику України й робить це прямо під час війни. Mind розбирався, що означають придбання цих логістичних активів для швейцарського гіганта й українського контейнерного ринку.
Що відомо про угоду?
У травні 2025 року логістична компанія Medlog SA, інтермодальний підрозділ MSC, придбала два українські активи: 50% оператора інтермодальної логістики N’UNIT і 25% транскордонного терміналу «Мостиська драй порт». Продавцем часток виступив бізнесмен Єгор Гребенніков, який розкрив деякі подробиці угоди.
«Medlog придбала половину моєї частки у транскордонному терміналі «Мостиська» та половину компанії N’UNIT, що повністю належала мені», – повідомив Гребенніков українському Forbes.
Після продажу частка бізнесмена в компанії N’UNIT зменшилася до 50%, у терміналі «Мостиська» – до 25%. Інші 50% терміналу належать транспортній компанії «Лемтранс», якою володіє група SCM Рината Ахметова.
Швейцарці вийшли з пропозицією щодо N’UNIT близько року тому.
«Medlog шукала готову мережу залізничної «сухої логістики», яка поступово замінить автомобільні перевезення – це тренд. Крім того, це дає більше гнучкості в період, коли порти не функціонують. Збудувати таку зараз обійшлося б у стільки ж, як придбати, але на це пішло б три-чотири роки», – розповів Гребенніков.
Бізнесмен відмовився розкрити суму угоди, посилаючись на домовленості. За експрес-оцінкою Forbes, вартість проданих часток може становити $15–30 млн.
Як MSC розбудовує діяльність в Україні?
MSC – лідер ренкінгу найбільших контейнерних ліній світу. Перевізник оперує понад 900 контейнеровозами сукупною місткістю 6,6 млн TEU, контролюючи близько 20,5% світового ринку.
До повномасштабного вторгнення лінія пропонувала два регулярні сервіси до портів Великої Одеси й посідала друге місце на морському контейнерному ринку України за обсягом контейнерообігу (після данської Maersk) зі щорічним трафіком понад 150 000 TEU та часткою понад 15%. У липні 2024 року лінія першою серед представників «великої трійки» (MSC, Maersk, CMA CGM) відновила прямий сервіс до портів Великої Одеси з використанням власного контейнеровоза.
Коли торік тривали переговори щодо купівлі двох українських наземних активів, на завершальну стадію виходила угода MSC щодо придбання 49,9% найбільшої німецької логістично-термінальної групи Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA), яка володіє Контейнерним терміналом Одеса (КТО). Зрештою, швейцарці успішно завершили угоду в листопаді 2024 року.
Medlog SA – підрозділ групи, що спеціалізується на наземній логістиці та пропонує інтермодальні рішення. Компанія розвиває власні транспортні мережі, інвестує в логістичні активи, склади, автомобільний і залізничний транспорт, баржі. Працює більш як у 80 країнах.
Її дочірня компанія «Медлог Україна» розпочала діяльність у 2020 році. Наступного року група вже пропонувала послуги трьох щотижневих залізничних контейнерних сервісів, що з’єднали Одеський порт із Києвом, Харковом і Дніпром.
У довоєнні роки власний залізничний контейнерний сервіс також активно розвивала HHLA, що стала об’єктом поглинання MSC. Компанія планувала поєднати регулярними маршрутами Одеський порт із вісьмома українськими містами. Перший етап передбачав відкриття сервісів до Тернополя, Харкова, Запоріжжя та Дніпра. А після початку повномасштабної війни, у травні 2022 року, компанія анонсувала запуск регулярного маршруту з Одеси до італійського Трієста, де HHLA володіє портовим активом – універсальним морським терміналом.
Нині MSC пропонує послуги регулярних залізничних контейнерних перевезень з Одеси до Києва, Дніпра, Вінниці, Тернополя, а також із польських Гданська та Гдині – до Києва, Дніпра, Вінниці, Тернополя й Мостиської.
Що варто знати про N'UNIT і «Мостиська драй порт»?
Компанія N'UNIT позиціюється як «перший і найбільший приватний гравець» ринку інтермодальних залізнично-автомобільних перевезень в Україні. До війни вона розбудувала мережу залізничних контейнерних маршрутів із морського порту Південний до низки великих міст України.
«Ми були першопрохідцями в цій галузі та випереджали конкурентів на роки», – говорить Гребенніков.
Заснована 2020 року компанія оперує контейнерними поїздами та спирається на мережу власних і партнерських залізнично-автомобільних терміналів із повним переліком послуг митного оформлення, перевалки, стафірування, зберігання, пакування вантажів.
До мережі N'UNIT входять чотири термінали, зокрема в Києві (Вишневому), Харкові, Дніпрі та термінал «Мостиська драй порт» (Львівська область). Серед складських активів – палетний і зерновий склади в Харкові. Компанія оперує власним залізничним рухомим складом та автопарком.
Послуги інтермодальних перевезень оператора покривають 90% території країни. Послуга «останньої милі» в радіусі 300 км виконується власними вантажівками.
Експортно-імпортні маршрути охоплюють Польщу (Гданськ і Гдиня), Румунію (Констанца), Литву (Клайпеда) та інші європейські напрямки.
«Мостиська драй порт» (Львівська область) – контейнерний термінал, розташований поблизу державного пункту перетину Шегині – Медика. Комплекс також обробляє навалювальні, наливні та інші види вантажів. Ключова перевага терміналу – наявність колій стандартів 1520 на 1435 мм.
Його будівництво стартувало 2021 року на території колишньої нафтобази поблизу залізничної станції «Мостиська-2», а обробка вантажів розпочалася влітку 2022 року. На першому етапі проєктна потужність перевалки контейнерів становить 100 тис. TEU на рік. За підсумками перших двох років роботи термінал перевантажив 97 тис. TEU, а також 472 тис. тонн зернових, наливних і генеральних вантажів.
Інвестори проєкту – компанії «Лемтранс» та «Рейл Транс Інвестмент». N'UNIT та «Левада-Карго» виступають партнерами в розвитку контейнерного сегмента.
Як нові активи змінять діяльність MSC в Україні?
Останні придбання MSC демонструють системний підхід швейцарського гіганта до діяльності в Україні, що охоплює портові операції та наземну логістику.
«Придбання часток у N’UNIT і терміналі «Мостиська» дозволяє MSC поєднати свої регулярні залізничні сервіси з власними терміналами та складуванням і запропонувати клієнтам повний інтермодальний сервіс – від морського судна до «останньої милі» всередині країни», – пояснює Mind старша наукова співробітниця Інституту економічних досліджень і політичних консультацій Ірина Коссе.
Вона зазначила, що для MSC це не просто розширення присутності – це перехід до комплексної моделі роботи в Україні, яка більше не залежить лише від доступу до портів. Тепер, володіючи частками в N’UNIT та «Мостиській», MSC через Medlog отримує власну наземну інфраструктуру – термінали в ключових вузлах і транскордонний хаб із коліями обох стандартів.
Експертка вказує на синергію, яку передусім забезпечить з’єднання залізничних маршрутів MSC із власними терміналами N’UNIT.
«Наприклад, імпортні вантажі, які надходять через польські порти, можуть далі прямувати в Україну транскордонним коридором через «Мостиську», а потім розподілятися терміналами в Києві, Дніпрі, Харкові. Компанія зможе швидше, надійніше та з меншими витратами обслуговувати клієнтів – особливо в умовах, коли логістика нестабільна», – наголосила Коссе.
Як розширення бізнесу MSC вплине на український ринок?
Раніше Mind писав, якими зусиллями під час війни дається відновлення морського контейнерного ринку України, зокрема повернення до глибоководних портів Великої Одеси міжнародних контейнерних гігантів Maersk, CMA CGM і деяких менших операторів. Попри російські атаки на портову інфраструктуру, вони підтримують підключення нашої країни до глобальної контейнерної мережі та надсилають позитивний сигнал ринку. Глобальний лідер ринку MSC пішов далі – група купує активи в Україні.
«Залучити стратегічного інвестора такого масштабу в Україну під час війни – величезна перемога… Для галузі та всього українського бізнесу, це потужний сигнал: з нами все гаразд, ми вміємо працювати за найскладніших умов, у нас можна інвестувати великі гроші та будувати довгострокові плани… Ще один глобальний стратег повірив в Україну» – так прокоментував угоду Андрій Ставніцер, брат Гребеннікова та партнер по термінальній групі ТІС.
За словами Коссе, для українського ринку угода, з одного боку, означає посилення конкуренції, а з іншого – важливий сигнал довіри.
«Угода готувалася понад рік і спершу могла враховувати майбутнє будівництво євроколії від Мостиської до Львова, яке мало фінансуватися за грант USAID. Але навіть після зупинення проєкту інвестор не відмовився. Очевидно, Medlog вірить, що навіть без прямої євроколії вглиб України логістичний бізнес на цій ділянці вже має економічний сенс», – зауважує вона.
А споживачі послуг, тобто бізнес, який експортує чи імпортує, отримає більше маршрутів, вищу передбачуваність і, зрештою, – кращу ціну.
«Адже коли оператор має власну інфраструктуру, він може оптимізувати логістику і швидше реагувати на зміни. Крім того, це частина ширшої трансформації: Україна рухається до стандартів ЄС, де надається перевага екологічнішим і масовішим способам доставки, як-от залізниця. MSC розвиває саме таку модель в Україні, попри всі ризики», – зазначила експертка.
Подальші спільні плани розвитку N’UNIT, за словами Гребеннікова, передбачають будівництво декількох регіональних терміналів – уже проведено підготовчі роботи. Окрім того, компанія планує збільшити число буферних складів, а також розширити парк спеціалізованих полегшених авто для доставки «останньої милі».
«У Medlog є стратегія на десятиліття вперед і розуміння: той, хто ризикує й заходить у країну в складний час, буде краще підготовлений до періоду економічного зростання», – говорить Гребенніков.
«Хочеться сподіватися, що стратегія MSC «на десятиліття вперед» свідчить, що компанія бачить Україну майбутнім хабом контейнеризації в регіоні, особливо з урахуванням європейських вимог, – зауважує Коссе. – Європейські документи, такі як Біла книга з транспорту 2011 року, ставлять за мету до 2030 року перенести 30% вантажів, які перевозяться на відстань понад 300 км, з доріг на залізницю або водні шляхи. Україна, як кандидат на вступ до ЄС, має орієнтуватися на ці правила».
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].