Щорічно ІТ-галузь України зростає на 20–30%. Ці оптимістичні показники значною мірою зумовлені збільшенням кількості кваліфікованих спеціалістів. За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, сьогодні в країні налічується близько 183 000 IT-фахівців, що на 22% більше за показник минулого року. Велика кількість талантів – це найцінніша перевага України на глобальному ринку, але цей потенціал потрібно розвивати, і ІТ-освіта відіграє головну роль у цьому процесі.
Освіта змінюється постійно, віддзеркалюючи трансформацію суспільства. Виклики 2020 року стали потужним стимулом для оперативного впровадження великої кількості нововведень і пошуку інноваційних нестандартних рішень. З чим ми йдемо у 2021 рік, розповів Mind керівник освітніх програм ЕРАМ у Центральній та Східній Європі та віце-президент Асоціації «IT Ukraine» з освітніх питань Максим Почебут.
У 2021 рік ми йдемо з розумінням того, що ані освіта, а ні бізнес не можуть існувати у вакуумі. Сучасні технології розвиваються надшвидкими темпами, відповідно вимоги до ІТ-спеціалістів стрімко змінюються. Університети не встигають адаптувати навчальні програми, і розв'язанню цієї проблеми значною мірою сприяє співпраця освітян з IT-індустрією.
Технічні виші стають більш відкритими, гнучкими в питаннях зміни навчального контенту, залучення галузевих експертів до викладання окремих дисциплін, самі ж викладачі охоче беруть участь у програмах стажування, які пропонують IT-компанії. 2020 року ми маємо діалог на тему «Що нам робити разом?», а не конфронтацію.
Цього року Міністерство освіти, дослухавшись до аргументів і прохань представників бізнесу, збільшило кількість бюджетних місць на ІТ-спеціальності. Потреби ІТ-бізнесу чують і розуміють, з нами радяться в стратегічно важливих для розвитку індустрії питаннях, зокрема, які спеціалісти потрібні на ринку та як їх правильно навчати.
У наступний рік йдемо з розумінням того, що цифрова трансформація освіти – процес більш комплексний, ніж просто проведення лекцій у віртуальному форматі. Перехід до дистанційного навчання, з одного боку, розширив можливості: дозволив стерти географічні кордони, найбільші світові корпорації в період пандемії надали студентам та освітянам безкоштовний доступ до високоякісного контенту та інструментів для організації віртуальних класів. Водночас виникла потреба в адаптації контенту під гібридну – онлайн та очну – форму навчання, розробці та впровадженні методик утримання уваги слухачів, покращенні комунікації між студентами.
Потрібно усвідомити, що нам необхідно працювати над підвищенням престижу професії викладача. Адже успішним буде не той, у кого хороший контент, а той, хто вміє його вправно донести до аудиторії, «запалити» власним прикладом і закохати в предмет. Це люди, які навчають із любов’ю, і країні потрібні такі вчителі.
Але найголовніше позитивне досягнення – це зміна способу мислення студентів, а отже, застарілі методи навчання більше не спрацьовуватимуть. Наша мета – зберегти й підвищити якість освіти, щоб допомогти молоді повною мірою розкрити власний потенціал. І продуктивна тристороння співпраця «індустрія – освіта – держава» – це основна передумова формування інженерної еліти майбутнього.
Докладно актуальний стан та перспективи ІТ освіти в Україні обговорювали 22 грудня на щорічній освітній IT-конференції «Synergy. IT Business & IT Education». Цього року вона об’єднала 43 спікерів з боку бізнесу, профільних державних установ і навчальних закладів навколо 10 актуальних освітніх тем в IT. Захід зібрав рекордну кількість учасників – 1189. Переглянути трансляцію можна за посиланням.
Mind.ua виступив інформаційним партнером «Synergy. IT Business & IT Education».