Бізнес і його споживачі змінилися до невпізнання всього за один рік боротьби з пандемією. Шукати альтернативны рішення в тій чи іншій сфері довелося й тим і іншим. Чого ми навчилися за попередній рік і чого очікувати вже незабаром як бізнесу, так і його клієнтам, розповіла Mind власниця логістичної компанії SAT Світлана Мільгевська.
Вже майже рік ми живемо та працюємо в New Normal. Найцікавіший поворот, якого зовсім не очікували від пандемії, – нова реальність виявилася зручніше та гнучкіше (хоч викликів все ще багато). Може, тому після ослаблення карантинних обмежень бізнес не поспішає повертатися до «доковідних» схем роботи – і річ не тільки в ризикованості такого рішення.
Сьогодні ми дуже чітко бачимо характерні риси бізнесу-2021, які почали формуватися 2020 року.
Світ зачинився, і глобальні компанії, які до початку 2020 року активно розвивалися в Україні, зупинили свою переможну ходу (але не припинили). У цьому ландшафті місцеві компанії, які борються за збереження прибутку й частку ринку, значно перевершуватимуть іноземні бренди, що стагнують.
Локальний бізнес зможе максимально адаптувати товари й послуги під очікування покупців, і вони отримуватимуть бажане максимально оперативно й у тому конкретному виді, у якому вони очікують.
Що ж, кастомизация в цьому контексті стане дуже крутим «побічним» явищем.
Несподівано виявилося, що віддалена робота вигідна всім учасникам бізнес-процесу: і власнику, і команді, і кінцевому споживачеві. Тому вже зараз у бізнесу є запит на створення єдиної системи онлайн-комунікацій, яка міститиме в собі всі види заходів, що працюють, розвивають, навчають, аналізують, залучають, які є неформальними й комунікативними.
Нова система роботи має покривати потребу всієї компанії, навіть якщо її чисельність становить понад 1500 співробітників. І тут ресурсом Zoom не обійтися. Потрібні рішення формату «мультітаскінгу». При цьому компанії готові будуть виділяти на такі програми мільйонні кошти.
Системи планування й контролю будуватимуться на нових методах, заснованих на аналізі, заданих векторах в умовах стислих термінів. Ще один напрям – апгрейд системи обліку робочого часу.
Для офісних співробітників компанії повинні переглянути й запровадити оптимальний алгоритм, який обліковуватиме фактичний час роботи.
Нова реальність актуалізувала раніше незатребуваний вид партнерства – об'єднання гравців ринку зі сфер, що не конкурують. Служби доставки, аптеки, банки, заправки, ресторани вже сьогодні пропонують клієнтам комплексні продукти й послуги, які складно було б уявити ще пару років тому. Крім того, об'єднання даних клієнтських баз дає величезні переваги всім партнерам.
Дистанційна робота має свій темний бік (так, ми все про нього знаємо й ігнорувати його вже неможливо): він може призвести до небезпечного емоційного вигорання.
2021 року для успішної роботи компаніям доведеться подбати і про психічне здоров'я своїх співробітників, щоб зменшити шкоду від соціальної ізоляції.
Це, безумовно, стане новим викликом на другому році пандемії коронавірусу, не менш важливим, аніж бізнес-процеси та фізичне здоров'я співробітників. Можливо, психотерапевт й ментал-коуча стануть новою штатною одиницею в корпораціях.
І все ж 2021 року приводів для оптимізму більше, ніж для песимізму. І бізнес-гіганти, і маленькі локальні стартапи потроху відійшли від шоку перших місяців локдауну і сьогодні вже мають достатньо способів збільшити свої конкурентні переваги, а отже, і прибуток.
Україна почне активно виходити з кризи у вересні 2021 року, а на фінішну пряму в коронавірусній історії вийде у 2022-му. Яким буде бізнес в Україні тоді – ми можемо лише гадати. Одне ясно: доковідна бізнес-парадигма назавжди залишиться в минулому.