28 січня 2021 року стало днем суттєвого посилення з боку держави контролю за додержанням податкового та митного законодавства, днем створення новітнього правоохоронного органу – Бюро економічної безпеки України (надалі Бюро). Верховна рада прийняла Закон «Про Бюро економічної безпеки України» (законопроєкт № 3087). Бюро буде центральним органом виконавчої влади, на який покладені завдання щодо протидії правопорушенням, що посягають на функціонування економіки України.
Що це за орган, чим він займатиметься та до яких змін готуватись українському бізнесу, розповів Mind партнер ЮК Legal House Денис Овчаров.
Основними завданнями Бюро економічної безпеки України, є запобігання, виявлення, припинення, розслідування та розкриття кримінальних правопорушень, участь у забезпеченні економічної безпеки держави шляхом комплексної протидії кримінальним правопорушенням, які несуть суттєвий негативний вплив на національну економіку, сприяють її тінізації, витоку капіталу та іншим негативним явищам, які уповільнюють темпи економічного зростання та загрожують національним інтересам у сфері економіки, а також запобігання вчиненню нових.
Бюро економічної безпеки України матиме безпосередній та автоматизований доступ до відомостей (даних) державних електронних інформаційних ресурсів, автоматизованих інформаційних і довідкових систем, реєстрів і банків (баз) даних, держателем (адміністратором) яких є державні органи, використовуватиме державні мережі спеціального зв’язку та ін.
Тобто це повноцінний правоохоронний орган, який з самого початку свого існування вже буде озброєний сучасними засобами та технічними можливостями для проведення всіх необхідних оперативних технічних заходів.
Окрім цього, Бюро в повної мірі взаємодіятиме з Державною службою фінансового моніторингу України та Нацкомісією з цінних паперів та фондового ринку; буде забезпечене безпосереднім доступом до єдиної державної інформаційної системи та доступом до їх автоматизованих інформаційних і довідкових систем, реєстрів та банків (баз).
Варто зауважити, що законом передбачено обов’язок Антимонопольного комітету України, Фонду державного майна України, органів державного фінансового контролю в Україні передавати Бюро економічної безпеки України відомості про обставини, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення.
Загальні повноваження Бюро економічної безпеки України й завдання, які стоять перед ним, не сильно відрізняються від загальних повноважень та завдань інших правоохоронних органів, але є і такі, які, на нашу думку, суттєво відрізняються, а саме:
Закон також передбачає, що Бюро формує власні банки (бази) даних та створює на їх основі на базі сучасних інформаційно-телекомунікаційних технологій єдину аналітико-інформаційну систему Бюро економічної безпеки України.
Проте цікаво, що незалежна оцінка (аудит) ефективності діяльності Бюро економічної безпеки України проводиться за рішенням Президента України. Порядок проведення незалежної оцінки (аудиту) ефективності діяльності Бюро економічної безпеки України, визначається Президентом України. Тобто з наведеного слід зробити висновок, що аудит Бюро здійснюватиме, залучаючи національних експертів та фахівців без залучення міжнародних експертів та громадських організацій, а чи буде це в умовах сьогодення об’єктивною оцінкою ефективності діяльності правоохоронного органу?
За аналогією з НАБУ, детективи Бюро економічної безпеки України, є службовими особами Бюро та уповноважені здійснювати збір інформації про готування або вчинення кримінальних правопорушень з відкритих джерел, інформаційних ресурсів з обмеженим доступом та проведення оперативно-розшукової діяльності, а також досудового розслідування кримінальних правопорушень, віднесених законом до підслідності Бюро економічної безпеки України.
До складу Бюро економічної безпеки України також можуть входити, окрім детективів, підрозділи дізнання, інформаційно-аналітичні, оперативно-технічні підрозділи, а також підрозділ міжнародного співробітництва та інші підрозділи.
На відміну від працівників НАБУ у співробітників Бюро будуть спеціальні звання, такі як лейтенант Бюро економічної безпеки України, старший лейтенант, капітан, майор та ін.
Кандидати на посади в Бюро, що передбачають спеціальні звання Бюро економічної безпеки України, за їх згодою, проходитиме психофізіологічне опитування із застосуванням поліграфа. Проте його результати не будуть підставою для прийняття рішення про відмову особі в зайнятті посади, а використовуватись лише під час проведення співбесіди.
Нікого вже не дивує, що законотворець в одному законі розв'язує всі наявні питання та проблеми. В Прикінцевих положеннях Закону про Бюро економічної безпеки є декілька суттєвих норм, які взагалі повинні були бути викладені в окремому документі. Законом внесені зміни до Кримінального кодексу України.
Так Кримінальний кодекс доповнено статтею 2222 «Шахрайство з податком на додану вартість». Постає питання, чи є ця стаття кодексу початком кінця ери фіктивного експорту (псевдоекспорту), яка почалась 1997 року, або це початок іншої фази боротьби з бізнесом?
Зрозумілим є і той факт, що останніми роками всі тіньові схеми з «фіктарями» орієнтовані на внутрішній ринок держави й експортні каруселі вже давно не відіграють такої роли в тіньовому обороті, як це було в нульових.
Ще одна цікавинка. Внесені зміни в статтю 41 КПК України, про заборону доручання проведення слідчих дій оперативними підрозділам СБУ, під час досудового розслідування правопорушень, які віднесені законом до підслідності органів Бюро. Є думка, що Службу безпеки так «виключають» із гри?
Також цім законом змінена стаття 216 КПК України та вказано, що детективи органів Бюро здійснюють досудове розслідування кримінальних правопорушень, які раніше були підслідні слідчим органам податкової.
Відсутність процесуальних повноважень як таких у податковій міліції та ії оперативних структур, ліквідація підрозділів у складі МВС та СБУ, які «працювали» в сфері захисту економічних інтересів Держави, змусило створити такий орган, як Бюро економічної безпеки й нібито це непогано. Але щось нам підказує, що саме створення такої економічної «опричнини» добавить проблем бізнесу, роботи профільним адвокатам і забезпечить навантаження прокуратури й суди на довгі роки наперед.
Наостанок порекомендую завжди читати прикінцеві положення будь-якого законопроєкту, бо це джерело несподіванок та сюрпризів.
А ще збережіть текст законопроєкту, якій було прийнято, та порівняйте з текстом закону після його підписання й оприлюднення. Гарантуємо, в остаточному тексті з’явиться ще щось несподіване для бізнесу.