Щороку на світових виставках з’являються гаджети для навчання, роботи-конструктори для дітей. Світові технологічні компанії-гіганти (Google, Microsoft, Lego, Arduino, Intel та інші) приділяють велику увагу продуктам, які використовують в освіті. Останніми роками все частіше чуємо вислів «інформаційно-комунікаційні технології» або абревіатуру «ІКТ». Євгеній Сіменик, методист у школі повного дня КМДШ, поділився з Mind інформаційно-комунікаційними технологіями, що популярні зараз у світі та Україні.
Про те, як заохотити молодих спеціалістів у цій сфері лишатися в Україні, – у матеріалі Mind «IT-освіта майбутнього: як зупинити втечу мізків та до чого тут Tesla».
Під поняттям «інформаційно-комунікаційні технології» розуміють комп’ютерні технології та мережі для роботи з інформацією (зберігання, опрацювання, передавання). Застосовувати ІКТ у світі почали з 70-х років ХХ століття.
Це були магнітофони, згодом почали використовувати комп’ютери, проєктори, на початку XXI століття почали розробляти й підлаштовувати програмне забезпечення під потреби учасників освітнього процесу. Прогрес не стоїть на місці, і сучасні технічні засоби вражають своїм різноманіттям і функціоналом.
Moodle – платформа для навчання, яка надає розвинутий набір інструментів для комп’ютеризованого навчання, зокрема й дистанційного. Велику популярність має в Європі та США. В Україні використовується переважно в закладах вищої освіти, ми в КМДШ використовуємо цю платформу в середній та старшій школі.
На платформі кожен вчитель розробляє електронний курс під особливості свого предмету, додає текстові фрагменти з можливістю тестування після прочитання, наповнює відеофайлами, гіперпосиланнями на додаткові джерела інформації, презентаціями. Є можливість створювати тести різних видів і форматів.
Go-Lab (Global Online Science Labs) – це система дослідницького навчання, яка складається з двох основних компонентів: колекції віртуальних лабораторій, застосунків на порталі Go-Lab та платформи для створення дослідницьких навчальних середовищ Graasp. Graasp – це платформа для створення дослідницьких навчальних середовищ.
Ці ресурси дозволяють робити експерименти, перевіряти гіпотези, робити дослідження з астрономії, біології, хімії, математики, фізики, електроніки, наприклад: «Побудувати атом», «Лабораторія сили тяжіння», «Графіки», «Закон Фарадея», «Побудувати дроби» та багато іншого. Застосування застосунків не тільки цікаве, а й підвищує інтерес до навчання, сприяє запам’ятовуванню інформації та отриманню нових знань.
Mozaik education – інтерактивне програмне забезпечення, яке складається з набору застосунків:
mozaBook – електронні підручники, які, крім матеріалу друкованих видань, містять ігри, тематичні інструменти та інтерактивне наповнення. Вбудовані анімації, презентації та ілюстрації допомагають вчителю в роботі;
mozaWeb – бібліотека тривимірних сцен, кілька сотень освітніх відео, картинок, аудіо, що дотичні до навчальних предметів, застосунків та ігор, доступні в режимі online у будь-якому місці. Дозволяють здійснити віртуальні прогулянки з динозаврами, побачити системи органів людського тіла, відвідати стародавні місця на нашій планеті й ще понад 1200 різноманітних 3D-сцен;
mozaMap – цифрові інтерактивні атласи: різні типи мап, елементи яких можуть вільно замінюватися та складатися;
mozaLog – цифровий журнал, інформаційна система, яка робить можливим виконання щоденних шкільних адміністративних та організаційних завдань на єдиному інтерфейсі;
LabCamera – це програмне забезпечення, що призначене для вивчення природних наук і реєстрації даних.
Дозволяє проводити наукові спостереження й вимірювання за допомогою комп'ютера та вебкамери.
Не варто забувати про Kahoot, LearningApps, GoogleClassroom, Google Earth, SolarSystem, Gios, The Brain AR App, Code.org, LegoEducation, Zoom, Skype та багато-багато інших програм, що урізноманітнюють навчальний процес, роблять його цікавим, насиченим, корисним, а головне – ефективним.
У європейських країнах інтерактивні панелі використовують майже в усіх закладах освіти. В Україні ця технологія почала з’являтися у 2010-х роках і набирає все більшої популярності зараз. Разом зі спеціальними навчальними програмами інтерактивні панелі допомагають виконати небезпечні досліди з хімії чи фізики, дослідити дрібні елементи, здійснити подорожі в найрізноманітніші кутки світу, одночасно можуть працювати кілька учнів, що дозволяє створювати завдання для робіт у мінігрупах.
Технологія 3D відносно нова, але набула популярності в різних країнах світу. Застосування 3D-принтерів дозволяє урізноманітнити уроки або проєкти, над якими працюють учні: від створення мініоб’єктів до великих конструкцій. На принтері можна працювати за комп’ютером із різними операційними системами.
Різновидом 3D-друку є 3D-ручки. Вони доступні за ціною, невеликі за розмірами (трохи більші за маркер), от тільки під час «письма» замість чорнил виходить розплавлений пластик, що дозволяє зробити вироби невеликої складності й точності.
Технологія, що вже третій десяток активно використовується у світі, однак в Україні великої популярності почала набирати під час пандемії.
Інтерфейс у різних компаній відрізняється, однак функціонал приблизно однаковий: оцінки, теми, домашні завдання, коментарі. Окремі сервіси дозволяють проводити опитування, голосування, є чати для спілкування учнів, батьків, вчителів та адміністрації.
Microsoft Teams – один з ключових хмарних сервісів для організації дистанційного навчання. Це дає змогу сформувати класи, налаштувати їхню роботу дистанційно.
SharePoint – це колекція програмних продуктів і компонентів від корпорації Microsoft. На базі продукту створено електронний щоденник, який підлаштовано під особливості навчального процесу.