Черговий локдаун, який почне діяти з 20 березня в Києві, нагадав о подіях річної давності, коли світ кардинально змінився. Ми навчилися працювати з «домашніх» офісів, святкувати дні народження в Zoom і навіть засідання державних і міждержавних організацій проводити онлайн. Бізнесу також довелося блискавично реагувати на зміни. Природно, торкнулося це й закупівель. Від чого відмовились українські компанії, а які товари навпаки стали користуватися попитом, розповів Mind керівник проєкту комерційних торгів майданчика Zakupki.Prom.ua Євген Єременко.
За нашими даними, 2020 року у 22 рази зросла кількість тендерів на антисептики, медичні маски, захисні костюми та безконтактні термометри. Раніше їх можна було побачити в аеропортах, клініках або при вході на харчові виробництва. Зараз же майже кожне підприємство закуповує ці товари для себе або для допомоги сусіднім лікарням і некомерційним організаціям. Також компанії 2020 року закуповували експрес-тести на коронавірус або послуги ПЛР-тестування співробітників.
Практично відмовилися від офлайн-заходів. Український бізнес у 5 разів рідше став закуповувати послуги з організації заходів, оренди приміщень під тимбілдинги або кейтеринг. Це не дивно, адже навіть наймасштабніші івенти разом з іншими активностями перейшли в онлайн. Крім того, бізнес також значно зменшив закупівлі корпоративних спортивних заходів, послуг з перевезення співробітників і квитків. Туристичними послугами у 2020-му компанії цікавилися в четири рази рідше, ніж у 2019 році.
Скоротили рекламні бюджети. На початку пандемії, коли складно було щось прогнозувати, деякі бізнеси просто завмерли й відмовилися від рекламних і інвестиційних витрат. Хтось навіть скорочував кількість співробітників або закривав філії. Як наслідок, кількість закупівель рекламних послуг і продукції істотно впала.
Однак ця тенденція не протрималася довго. Уже наприкінці минулого року бізнес адаптувався до нових реалій і почав знову викуповувати рекламні й маркетингові послуги.
Варто зазначити, що змінилися не тільки потреби бізнесу, а й його відносини з партнерами. Причому на краще. Великі компанії, розуміючи складність становища, все частіше йдуть на поступки своїм постачальникам, зокрема й щодо оплати.
Відмовившись від одних товарів, послуг або робіт, компанії почали закуповувати інші. Що користувалося найбільшою популярністю?
Є низка компаній, які зобов'язані щорічно проходити аудит. Також деякі бізнеси, які не підпадають під дію закону «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», добровільно організовують аудит у себе на підприємствах. І ті й інші роблять це через тендери. Кількість таких закупівель 2020 року зросло на 171%.
На 17% зросла кількість закупівель у категорії комп'ютерна техніка. Причин тут декілька. Це й загальна цифровизация, коли українські компанії все більше оптимізують процеси й оновлюють техніку, і перехід на віддалену або гібридну роботу. Тому роботодавці все частіше стали закуповувати зручні ноутбуки, що не поступаються в потужності стаціонарним комп'ютерам.
Попри всі труднощі 2020 року, будівництва не зупиняються. Мережі клінік відкривають нові медичні центри, заправки ремонтують приміщення та змінюють асфальт. А офісні центри й більш дрібний бізнес можуть зробити капітальний ремонт поки співробітники на віддаленій роботі. Кількість таких закупівель зросла вдвічі.
Ці категорії зросли вп'ятеро. Компанії почали серйозніше підходити до цього питання, адже коронавірус навчив нас усвідомлено ставитися не тільки до свого здоров'я, а й до навколишнього середовища загалом.
Бізнесу й правда довелося затягнути пояси й змінити звичні закупівлі на користь того, що дійсно важливо. Однак це допомогло бізнесу не тільки заощадити, а й залишитися на плаву.