Рік у «короні»: що тепер купують українські бізнесмени

Рік у «короні»: що тепер купують українські бізнесмени

І від яких товарів та послуг компаніям довелося відмовитися

Этот материал также доступен на русском языке
Рік у «короні»: що тепер купують українські бізнесмени
Фото: pixabay

Черговий локдаун, який почне діяти з 20 березня в Києві, нагадав о подіях річної давності, коли світ кардинально змінився. Ми навчилися працювати з «домашніх» офісів, святкувати дні народження в Zoom і навіть засідання державних і міждержавних організацій проводити онлайн. Бізнесу також довелося блискавично реагувати на зміни. Природно, торкнулося це й закупівель. Від чого відмовились українські компанії, а які товари навпаки стали користуватися попитом, розповів Mind керівник проєкту комерційних торгів майданчика Zakupki.Prom.ua Євген Єременко.

Товар року – засоби для боротьби з пандемією

За нашими даними, 2020 року у 22 рази зросла кількість тендерів на антисептики, медичні маски, захисні костюми та безконтактні термометри. Раніше їх можна було побачити в аеропортах, клініках або при вході на харчові виробництва. Зараз же майже кожне підприємство закуповує ці товари для себе або для допомоги сусіднім лікарням і некомерційним організаціям. Також компанії 2020 року закуповували експрес-тести на коронавірус або послуги ПЛР-тестування співробітників.

Що перестали купувати

Практично відмовилися від офлайн-заходів. Український бізнес у 5 разів рідше став закуповувати послуги з організації заходів, оренди приміщень під тимбілдинги або кейтеринг. Це не дивно, адже навіть наймасштабніші івенти разом з іншими активностями перейшли в онлайн. Крім того, бізнес також значно зменшив закупівлі корпоративних спортивних заходів, послуг з перевезення співробітників і квитків. Туристичними послугами у 2020-му компанії цікавилися в четири рази рідше, ніж у 2019 році.

Скоротили рекламні бюджети. На початку пандемії, коли складно було щось прогнозувати, деякі бізнеси просто завмерли й відмовилися від рекламних і інвестиційних витрат. Хтось навіть скорочував кількість співробітників або закривав філії. Як наслідок, кількість закупівель рекламних послуг і продукції істотно впала.

Однак ця тенденція не протрималася довго. Уже наприкінці минулого року бізнес адаптувався до нових реалій і почав знову викуповувати рекламні й маркетингові послуги.

Варто зазначити, що змінилися не тільки потреби бізнесу, а й його відносини з партнерами. Причому на краще. Великі компанії, розуміючи складність становища, все частіше йдуть на поступки своїм постачальникам, зокрема й щодо оплати.

Відмовившись від одних товарів, послуг або робіт, компанії почали закуповувати інші. Що користувалося найбільшою популярністю?

Аудиторські послуги

Є низка компаній, які зобов'язані щорічно проходити аудит. Також деякі бізнеси, які не підпадають під дію закону «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», добровільно організовують аудит у себе на підприємствах. І ті й інші роблять це через тендери. Кількість таких закупівель 2020 року зросло на 171%.

Комп'ютерна техніка

На 17% зросла кількість закупівель у категорії комп'ютерна техніка. Причин тут декілька. Це й загальна цифровизация, коли українські компанії все більше оптимізують процеси й оновлюють техніку, і перехід на віддалену або гібридну роботу. Тому роботодавці все частіше стали закуповувати зручні ноутбуки, що не поступаються в потужності стаціонарним комп'ютерам.

Будівельні товари та послуги

Попри всі труднощі 2020 року, будівництва не зупиняються. Мережі клінік відкривають нові медичні центри, заправки ремонтують приміщення та змінюють асфальт. А офісні центри й більш дрібний бізнес можуть зробити капітальний ремонт поки співробітники на віддаленій роботі. Кількість таких закупівель зросла вдвічі.

Послуги з прибирання та сортування сміття

Ці категорії зросли вп'ятеро. Компанії почали серйозніше підходити до цього питання, адже коронавірус навчив нас усвідомлено ставитися не тільки до свого здоров'я, а й до навколишнього середовища загалом.

Бізнесу й правда довелося затягнути пояси й змінити звичні закупівлі на користь того, що дійсно важливо. Однак це допомогло бізнесу не тільки заощадити, а й залишитися на плаву.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло