Проблемою логістики на залізниці нікого не здивуєш. Усі промислові підприємства, агровиробники або компанії-перевізники неодноразово зазначали складнощі з подачею необхідного числа вагонів їх головним розпорядником – державною «Укрзалізницею». Багато учасників ринку вже давно використовують власні состави й готові оплачувати закупівлю локомотивів. Mind неодноразово піднімав цю тему раніше. Однак це тільки частина проблем, з якими стикаються вантажоперевізники на залізниці. Наприклад, раніше експерт у сфері логістики розповів Mind про складнощі впровадження нових технологій на УЗ. Сьогодні ж йтиметься про маловідомі можливості державного перевізника, які дозволять забезпечити комфортну логістику зацікавленим учасникам. Що може запропонувати в цій сфері держкомпанія і що вже зараз можуть зробити її замовники, пояснив Mind експерт із питань автоматизації ГК «Арт Софт» Олександр Тодуров.
Сказати, що «Укрзалізниця» зовсім погано автоматизує відносини зі своїми клієнтами, не можна. Так, бізнесу хочеться, щоб все відбувалося швидше та зручніше для клієнтів. Хочеться бачити всі процеси в реальному часі й у безпаперових технологіях.
Однак питання не лише в автоматизаторах залізниці. Дуже часто просування нових IT-технологій впирається в самих клієнтів УЗ, які або не знають про їх існування, або просто не хочуть їх впроваджувати. А «коли за це ще й гроші платити треба» і поготів.
Щодо поширення інформації про нові програмні продукти – це проблема як для УЗ, розробників, так і для їхніх потенційних користувачів. Розробники представляють свої продукти на виставках і конференціях, але не всі туди їздять. Вони проводять вебінари та презентації, але у потенційних клієнтів в умовах нинішніх карантинів і локдаунів «зараз інші проблеми», «немає часу» або ж вони вважають: «Ну що нового ви мені можете показати – все, що потрібно, у мене вже є».
До того ж логіка деяких найнятих директорів: «Ми так жили 10–15–20 років і далі проживемо» – теж має право на існування. Не завжди менеджмент компанії зацікавлений привносити будь-які нововведення в її роботу. Деякі розцінюють їх як додаткові та зайві для себе зобов'язання. Іншим простіше показувати прибуток, а не просити коштів на необхідні інновації. Треті прийшли в компанію, розібралися що до чого й зрозуміли, що не залишаться там надовго. У таких випадках менеджмент просто не доносить потрібну інформацію до власника, і процес впровадження нових технологій стоїть на місці.
Існує й інша позиція: «Ніхто не має знати, як ми працюємо та які продукти впроваджуємо» або «Я не збираюся вчити конкурентів». У цьому разі розробники та інтегратори проєктів підписують угоду про конфіденційність і мовчать. І це не дивно, адже люди платять гроші, розвивають свій бізнес, хочуть працювати довго й ефективно. Чому вони повинні допомагати конкурентам?
У підсумку одні компанії активно використовують нові IT-технології, інші – або взагалі не замислюються, або вважають процеси такими, що що не піддаються автоматизації.
Попри всі вищезгадані перешкоди й нарікання на неповороткість, УЗ вже може запропонувати нові IT-технології своїм клієнтам.
Крім нововведень, які вже працюють на УЗ, також все ще використовується дорогий разовий запит на дислокацію вагонів. До останнього давно звикли менеджери стивідорів, яким часто все одно скільки він коштує для компанії. Крім того, вони можуть просто не знати про існування нових можливостей. І тут знову постає питання мотивації. Менеджменту може бути невигідно або для нього не має значення те, що можна змінити систему та платити в рази менше за ту саму послугу, а також економити час на її отримання.
Зі свого боку УЗ змінює підхід до ціноутворення. Держперевізник пропонує знижений тариф для вагонів, які прямують у припортові станції. І вже зараз є можливість отримувати їхню дислокацію на порядок дешевше та зручніше – прямо у своєму мобільному телефоні або на комп'ютері в будь-який час.
Нові програмні комплекси, розроблені ДН-5 УЗ (окрема дирекція УЗ з обслуговування припортових залізничних станцій) спільно з комерційними компаніями-розробниками, дозволяють відстежити дислокацію вагонів і вирішувати багато інших проблем логістики:
Однак така система є і вже впроваджена в тій самій ДН-5 УЗ. Називається вона Art: Direct UZ і підключитися до неї можна безкоштовно! Клієнт у цьому разі платить УЗ за можливість отримувати дані про дислокацію своїх вагонів. Деякі стивідори вже активно з нею працюють, правда, не особливо це афішуючи.
При цьому вони можуть підігнати вагони, наприклад із зерном, у порт прямо під підхід судна й оперативно розвантажують їх. Також вивантажують зерно з вагонів безпосередньо на судно, економлячи на його транзитному зберіганні в портових елеваторах.
Отже, впровадження нових IT-технологій на УЗ – завдання, яке можна розв'язати. Головне, щоб у всіх сторін цього процесу збіглися бажання й можливості.