Пандемія підштовхнула багато сфер до стрімкого розвитку. Яскравий приклад – служби доставки. Наразі вони можуть запропонувати різноманітні підходи та варіанти, щоб посилка була доставлена швидко й вчасно, а сервіс був зручний для клієнта. Доставка безпілотними автомобілями чи дронами – це тільки невеликий перелік того, що пропонують зараз служби. Скоротити відстань до клієнта можна й завдяки ближчому розміщенню точок видачі. Про один із новітніх трендів на ринку поштово-логістичних послуг, а також про його розвиток в Україні розповіла Mind директор із маркетингу Meest Global Марта Янків.
Чи знайома вам ситуація, коли ви певний час не можете отримати відправлення на пошті, оскільки відділення пошти розташоване не за вашим маршрутом або працює з 9 до 18? Наразі у світі майже немає класичних поштових відділень, адже багато користувачів надають перевагу альтернативним сервісам доставки, як-от партнерські пункти прийому та видачі посилок (PUDO – англ. pick-up/drop-off points). Протягом останніх декількох років цей формат стрімко набирає популярності серед користувачів і вважається найбільш перспективним сегментом в індустрії.
Партнерський пункт – це не окреме поштове відділення, а пункт видачі та прийому посилок на базі партнерських роздрібних точок торгівлі – у найближчому магазині, в улюбленій аптеці чи на заправці. Такі пункти працюють довше (деякі навіть 24/7), а посилки приймає та видає продавець магазину, а не співробітник логістичної компанії.
Пункти розташовані скрізь по місту, у зручних і легкодоступних локаціях. Основна ідея в тому, щоб користувач міг швидко й зручно відправити та забрати посилку дорогою до роботи, дому чи спортзалу.
В Україні такий формат набирає популярності: ми вподобали його за економію часу, швидкість і зручність отримання та відправлення посилок.
За кордоном практично не лишилося класичних поштових відділень – люди переважно користуються поштоматами або партнерськими пунктами. Наприклад, Фінляндія, Словенія та Чехія очолюють рейтинг країн ЄС за найбільшою кількістю партнерських пунктів на 10 000 жителів. Загалом же в Європі налічується 336 000 таких пунктів, а за кількістю PUDO лідирують Німеччина, Франція та Великобританія.
Партнерські пункти в магазинах чи на заправках мають переваги для всіх учасників процесу: як для клієнтів, так і для бізнесу. Покупці отримують легкий доступ до своїх відправлень і вигідну ціну в порівнянні з альтернативними видами доставки; бізнес має можливість надійної та стабільної доставки товарів; а партнерські роздрібні торгові точки виграють завдяки додатковим клієнтам.
Крім того, логістичні компанії часто виплачують гонорари партнерам за кожну опрацьовану посилку. Тому роздрібні точки мають можливість отримати додаткові кошти, які можна спрямувати на адміністративні витрати або на бонус працівнику, який опрацьовує посилки.
Процес відправлення та отримання проходить максимально просто та займає менше 1 хвилини. Спочатку ви створюєте й оплачуєте відправлення онлайн у мобільному застосунку, після цього приносите посилку у відділення, яке вказали в застосунку, і віддаєте співробітнику запаковану посилку. Щоб забрати посилку, ви маєте оплатити послугу онлайн і забрати відправлення в оператора в пункті, у який вам її відправили.
Наразі в Україні мережа поштових відділень у такому форматі активно розвивається та налічує понад 7000 пунктів, а до кінця року планується відкриття ще біля 4000 нових. Партнерські відділення знаходяться на базі багатьох популярних серед українців мереж торгівлі, як-от заправки OKKO та KLO, мережа аптек «Подорожник», супермаркети «Коло» та багато інших. Єдиним логістичним оператором, який запустив на українському ринку такий формат доставки, є компанія Meest. Загалом компанія відкрила вже майже 120 000 таких пунктів у світі.
Кількість посилок у партнерських відділеннях зростає на 50–60% щомісяця, адже через локдауни українці стали частіше замовляти товари в інтернеті.
Так само все більше клієнтів віддають перевагу відділенням такого формату через їхню зручність – не потрібно витрачати час на дорогу до пошти та можливі черги, а отже, альтернативні способи доставки надають більшу гнучкість. Крім того, не потрібно купувати в поштового оператора коробки для посилки, що значно здорожчує відправлення. Споживач самостійно пакує посилку перед відправленням.