Особисті, ділові чи соціальні питання часто вирішуються завдяки соцмережам. Проте не завжди вдається уникнути неприємних моментів у спілкуванні. Від хейту не застраховані ані звичайні користувачі, ані відомі бізнесмени, політики чи бренди. Особливо під час нейтралізації негативу в соцмережах потрібен спокій і етика, щоб не підкласти дров до багаття. Дотримуватися цих норм потрібно, зокрема, якщо комунікація відбувається як на сторінці бренду чи компанії так і з особистих аккаунтів власників цього бізнесу, адже і в першому і в другому випадку йдеться про репутацію. Про етичні соцмережі та про те, чому неможливо відокремлювати особистий бренд від бізнесу, розповіла Mind SMM-консультантка, власниця Інстаграм-майданчиків із розвитку бізнесу та засновниця платформи #rest_in_ukraine Анна Тільняк.
Етика, зокрема в соцмережах, у кожному куточку земної кулі різна, як би не хотілося це заперечувати. Оскільки ми живемо в Україні, етику поведінки в соціальних мережах збираємося вимірювати категоріями «хотілося б краще» та «йдемо до цивілізованого світу».
Що ми маємо на цей час: українці починають розуміти, що рано чи пізно їм доведеться поставити на кін своє дорогоцінне ім’я. Адже з довірою зараз зовсім важко – ні державі, ні сусідам довіряти загалом не доводиться.
Рекламою свого продукту бездумно теж не варто. Ось і приходять неохоче люди до особистого бренду, впроваджують цей канал комунікації та намагаються завоювати ринок новими тактиками та стратегіями.
Якщо ми говоримо про особистий бренд власника або будь-якого співробітника компанії, він завжди під прицілом.
Найпростіший випадок, коли можна перевірити, що особистий бренд невіддільний від бізнесу, це спробувати його заплямувати. Гучний скандал за участю будь-якої людини, де преса чи користувачі соціальних мереж напишуть, що це співробітник певної компанії, безсумнівно вплине на імідж.
На жаль, це стосується лише негативних новин. Позитивні новини працюють гірше та повільніше. Хороші благодійні та соціальні ініціативи менш помітні, ніж скандали. Першій особі завжди складніше: зважитися піти в публічність, працювати з відгуками та сприймати їх, бути завжди під прицілом і, як англійська королева, дотримуватися всіх ритуалів і правил спільноти, на яку треба впливати.
Я знаю багато цікавих особистостей, власників чудових компаній, які не готові до такої комунікації, до пильної уваги, хоча вони чудово розуміють важливість і ефективність особистого бренду для компанії.
Власникам та топменеджерам можу дати одну пораду: дотримуватися балансу часу та залученості у питаннях прояву та просування особистого бренду. Одночасно варто особисто брати участь у формуванні та розповсюдженні свого особистого бренду, але при цьому виділяти час на комунікацію зі світом.
У найближчі кілька років ми побачимо, як компанії упорядкують особисті сторінки топових співробітників і візьмуться за інших членів колективу.
Корпоративна культура не закінчується спілкуванням на робочому місці у наш час. Аватари та пости, сторіс та обкладинки, коментарі на своїй та чужих сторінках – все це складові особистих брендів співробітників, отже, і репутації компанії.
У моїй голові досі виникає образ: сторінка топменеджера впливової автомобільної компанії, на якій він сфотографував кілька розгорнутих цукерок та поскаржився на їхній термін придатності. Дивно звучить, здається, що людина має право. Але це було єдине, окрім обкладинки з автомобілями та зазначенням місця роботи, що було у його профілі у Фейсбуці.
Я люблю розбирати кейси, пов'язані з необережними висловлюваннями, оголеними фото та іншими проявами особистості у соціальних мережах у розрізі особистого бренду.
Нещодавня історія із власницею української компанії-виробника солодощів яскраво демонструє залежність особистого бренду та бізнесу. Один коментар дівчини на її власній сторінці в Інстаграм призвів до відмови від реалізації продукції її компанії багатьма операторами ринку. Один розказаний анекдот дорівнює фінансові втрати.
Аналізуючи цю історію, я прошу вас не плутати та не перемішувати такі поняття як патріотизм, свобода слова, чорний піар тощо. Пам'ятати тут потрібно одне: навіть якщо власник компанії не вважає, що його особистий бренд належить компанії, це не так.
Особистий бренд працює навіть тоді, коли ви про це не здогадуєтеся. У літаку, в салоні краси, коли вам роблять процедури, у соціальних мережах, коли ви просто забули змінити аватар.
Зараз з'являється все більше тих, хто розуміє, що словами та фотографіями в соціальних мережах вони можуть зашкодити своєму бізнесу або місцю роботи.
Особисто для себе «нормальну» етику висловлювань у соціальних мережах, яка мені особисто підходить, я визначаю як свободу слова з небажанням образити гідність іншої людини. Якщо думати у такому ключі, то проблем у зв'язку особистого бренду та бізнесу не буде.
А якщо вам необхідно висловитися і висловлювання точно ображають іншу особу чи соціальну групу, набуває чинності відповідальність за свої дії. Ображаючи іншого, вам варто усвідомити, що ви моментально наживаєте ворога, який своє невдоволення може швидко перекинути на ваш вид діяльності.
Особистий бренд – відповідальність. Однак, якщо хтось думає, що це не відбувається з ним зараз, глибоко помиляється. Особистий бренд не у світових масштабах – це наше ім'я. Воно з нами назавжди, тому отримує дивіденди та страждає першим. А інститут репутації в країні колись з'явиться. Справа часу.