10 інструментів цифрової трансформації для малого бізнесу

Як за допомогою «цифри» забезпечити своєму бізнесу стійкість та виживання

Завдяки двом рокам пандемії цифрові та мобільні технології стали звиклою повсякденністю. Бізнеси, які не стали чекати «кращих часів» та адаптувалися до нових цифрових реалій локдаунів: Zoom, дистанційної роботи, онлайн-замовлень і нових потреб клієнтів і співробітників – вистояли і стали сильнішими. А для тих, хто ще тільки планує в найближчому майбутньому «оцифруватися», Олена Мініч – експерт у цифровій трансформації та ментор освітнього проєкту UNEW для жінок, які просувають у своїх регіонах диджитал-рішення, – розповіла Mind про 10 основних інструментів, які допоможуть утримати бізнес на плаву й не відстати від реалій нового часу.

З чого почати, якщо ви «чайник» у цифрових технологіях?

Правильно, з навчання. Відсутність цифрових навичок і невміння користуватися технологіями – одна з основних перешкод на шляху до цифрового майбутнього.

Якщо у вашій громаді чи місті є Цифровий освітній хаб – поспішайте туди та прокачуйте свої базові навички у використанні комп'ютерів, інтернету, смартфонів, мобільних застосунків, мобільного банкінгу.

Другий бар'єр для впровадження нового – це нерозуміння самих технологій і того, як технологічні інновації можуть бути використані у вашому бізнесі. Але не лякайтеся, це теж усе вивчається і не є аж надто складним.

Пройдіть прискорені crash-курси з цифрових та ключових нових технологій: штучного інтелекту, машинного навчання (Machine Learning), блокчейну, інтернету речей (IoT), Big Data, кібербезпеки, роботизації, хмарних обчислень та інших.

Далі проаналізуйте свої бізнес-процеси, складіть ланцюжок кроків, за яким ви працюєте з клієнтом, і придивіться, які процеси можуть бути оцифровані або автоматизовані.

10 інструментів для утримання бізнесу на плаву

Нам не вдасться замість вас розібрати ваші бізнес-процеси, але ми здатні запропонувати вам на вибір кілька інструментів, які ви зможете «приміряти» до вашого бізнесу, оцінити, наскільки вони вам підходять, а потім – використати.

  1. Перше, з чого починають більшість бізнесів, – це автоматизація внутрішніх процесів компанії, оскільки без автоматизації бекенда неможливо оцифрувати фронтенд, тобто інтерфейс із клієнтом. Автоматизувати варто насамперед внутрішні процеси ухвалення рішень: організувати електронний документообіг з електронним підписом, якщо це фінансові рішення, запровадити е-інвойсинг, автоматизований склад тощо. І тут варто вибрати відповідне недороге хмарне рішення. Це може бути платформа е-комерсу або будь-які інші готові рішення в хмарі.
  2. Якщо ваша сфера діяльності – ритейл, ви повинні стати повноцінним гравцем у цифровому маркетплейсі. І якщо ви ще не перевели в онлайн ваш інтерфейс із клієнтом або з постачальниками, то зараз – найкращий час це зробити. Онлайн-замовлення – це недорогий і дуже гнучкий інструмент, що працює одразу і дуже ефективно. Наприклад, одна ювелірна компанія в США змушена була закрити 16 магазинів під час локдауну й перевести всі продажі в онлайн. При цьому їхній дохід за 2020 рік зріс на 300% порівняно з 2019-м.
  3. Ще один інструмент – це «замов онлайн, забери в місці pick-up». Цей підхід набирає популярності у багатьох країнах, оскільки багато хто з клієнтів через страх заразитися коронавірусом не хоче заходити до магазину або ресторану за товаром і вважає за краще отримувати його в пікап-зоні (у локері, вікні видачі на вулиці або будь-якому іншому дискретному просторі).
  4. Сервіс доставки додому був популярним і до пандемії, а зараз став ще більш затребуваним. Якщо ви й досі не привозите товари клієнтам додому, тепер саме час укласти договір із кур'єрською службою.
  5. Підписка на регулярне постачання – ще один інструмент, який став must have у ритейлі. Клієнти підписуються на все: від щотижневого постачання води й туалетного паперу, до букетів квітів щоп'ятниці коханій жінці чи самій собі. Це вигідно всім: клієнт отримує знижку за «опт» (регулярність), а ви – гарантовані замовлення та можливість чіткого планування.
  6. Персоналізація взаємодії з клієнтом – ще один цифровий інструмент, що дозволяє поліпшити досвід купівель. Алгоритми «машинного навчання» обробляють усю наявну інформацію про попередні замовлення клієнта, його трансакції та їхню частоту, дивляться на інші бази даних, що дозволяє аналізувати кошик купівель і робити персоналізовані рекомендації щодо товарів чи послуг.
  7. Інструмент штучного інтелекту (АІ). Малі підприємства не були в авангарді впровадження АІ, але тепер інструменти та інфраструктура широко доступні за ціною та перевірені. В одному дослідженні очікується, що сукупний річний темп зростання (CAGR) ринку АІ для малого та середнього бізнесу в усьому світі становитиме в середньому 44% до 2023 року – і це насправді суттєві зміни!
  8. Якщо сфера вашої діяльності не стосується ритейлу, а ви консультуєте або у вас виробництво, то ваше завдання – забезпечити дистанційні внутрішні процеси з використанням інструментів онлайн-колаборації. Останні два роки ми вивчили нові слова: Zoom, Google meet, MS Teams. Усім цим варто користуватися.
  9. Найчастіше ваші співробітники, працюючи дистанційно з дому, перевантажують домашній Wi-Fi своїми «важкими» презентаціями або Zoom-дзвінками, заважаючи іншим членам родини виконувати їхні завдання в онлайні. Мобільний hot spot може бути порятунком у такій ситуації.
  10. А ось у разі роботизації виробництва варто мислити масштабніше – тут без оптичного інтернету, а незабаром і без 5G, вам не обійтися. Тож подбайте заздалегідь, щоб ваш інтернет на виробництві був якісним.

Впровадження цифрових і мобільних технологій у ваш бізнес – це вже не забаганка й не модний тренд, а гостра необхідність, яка забезпечить вашому бізнесу стійкість і виживання, необхідні для успіху.

Будьте успішними!

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS