Цифрові технології для всіх: як зменшити розрив

Цифрові технології для всіх: як зменшити розрив

І до чого тут гендерна нерівність

Этот текст также доступен на русском
Цифрові технології для всіх: як зменшити розрив
Фото: depositphotos.com

Ми живемо у світі, де хтось прокидається і засинає зі смартфоном, а дехто не знає, як у два кліки знайти в мережі відповідь на своє запитання. За допомогою технологій можна легко купити квиток на потяг чи оплатити комунальні послуги. Звернутись до влади чи подати власну ініціативу через проєкт громадського бюджету. Ці можливості вже існують. Але чи всі можуть ними скористатись? Роздумами про цифровий розрив і шляхи його подолання поділилася з Mind Софія Сакалош - координаторка з впровадження цифрових інструментів в громадах від швейцарсько-української Програми EGAP та одна з менторок освітнього проєкту UNEW.

UNEW – масштабна ініціатива у сфері цифрової освіти для жінок-лідерів із регіонів, реалізована в межах Програми EGAP від ​​Фонду Східна Європа спільно з Mind. Завдання проєкту – створити спільноту жінок, які прагнуть просувати цифрові ініціативи у своїх регіонах, та озброїти їх необхідними для цього знаннями та навичками.

Цифровий розрив і світові тенденції

Технології продовжують розвиватись, тож кількість їхніх користувачів поступово більшає. Відповідно до звіту Digital 2020 Global Digital Overview, кількість користувачів інтернету з початку пандемії зросла до 4,54 млрд, що на 7% більше порівняно із січнем 2019 року. А це – близько 298 млн осіб за рік.

І хоча ледь не 60% населення світу вже має доступ до інтернету, питання цифрового розриву нікуди не зникає. Цифровий розрив – це різниця між можливостями доступу різних людей або груп до мережі “Інтернет” і до цифрових технологій.

Загалом світові тенденції демонструють, що цифрові технології прямують до інклюзивності, а зростання кількості користувачів інтернету є пріоритетом для країн.

За підрахунками ООН, у майбутньому буде створено близько двох мільйонів нових робочих місць у сферах технологій, математики, архітектури та техніки. Та й взагалі близько 90% робочих місць потребуватимуть цифрових навичок. Це означає, що за зростанням можливостей зростає й цифровий розрив.

Актуальним залишається і проблема гендерного цифрового розриву. Адже якщо жінки не беруть участі у створенні цифрових інструментів, це його посилює і негативно впливає на потенціал країн у сфері економічного зростання та розвитку.

Тому важливо, щоб жінки не лише користувались цифровими інструментами, а й створювали їх чи долучались до впровадження. Саме так було розроблено ізраїльський додаток SafeUp, який допомагає жінкам почуватися у безпеці. Нещодавно він почав працювати і в Україні.

Завдяки застосунку жінки допомагають одна одній безпечно дійти додому: можна поділитись локацією з іншими користувачками, обрати функцію «Розмова дорогою» і спілкуватись по відеозв’язку, поки не дістанешся до безпечного місця. Також є послуга «Термінова допомога», яка надсилає сигнал небезпеки трьом жінкам у радіусі 500 м, щоб вони зателефонували чи викликали поліцію. Наразі застосунком користуються понад 70 тисяч людей у всьому світі.

Як посилити жіноче лідерство в цифрових технологіях

Компанія Intel у своєму звіті зазначала: якщо впродовж трьох років 600 мільйонів жінок дістануть доступ до мережі “Інтернет”, світовий ВВП зросте від $13 млрд до $18 млрд.

А Глобальний інститут McKinsey заявив, що рівноправ'я на ринку праці може додати 26% до світового ВВП у 2025 році.

У світі існують різні ініціативи стосовно подолання цифрового розриву, зокрема для посилення жіночого лідерства. Адже важливо не лише створювати майданчики з доступом до цифрових технологій, а й навчати громадян користуватись ними.

Важливу ініціативу реалізовано в Індії в межах програми M-Powered programme. У Одіші та Джаркханді 1 800 жінкам надали мобільні телефони та встановили спеціальний застосунок. Його мета – навчити неписьменних корінних мешканок практик аграрного бізнесу та фінансової грамотності за допомогою спеціально адаптованих чи перекладених матеріалів. Упродовж останнього року реалізації проєкту 76% учасниць не лише опанували технічні навички, але й стали тренерками у межах своїх племен чи територій проживання. Це забезпечило цифровими навичками ще 2500 учасниць. І якщо до цього користувачами технологій були переважно чоловіки, то тепер близько 60% власників смартфонів у регіоні – жінки, які навіть навчають своїх чоловіків нових технологій.

Понад чотири роки організація Plan International підвищує обізнаність молоді та, зокрема, дівчат у сфері технологій. Одними з пріоритетів їхньої роботи є інклюзивна якісна освіта, розвиток навичок і гідна робота. Так, упродовж 2021 року організація надала допомогу більше ніж 26 лн дівчат: з-поміж них 6,4 млн – щодо інклюзивної якісної освіти, а ще пів мільйону – стосовно навичок і гідної роботи.

Зараз збирають підписи до електронної петиції, яка стосується навчання цифрової грамотності дітей, серед них і дівчат. Петиція стосується протидії фейковій інформації та зібрала вже більше 43 000 підписів.

Plan International у Шрі Ланці провели кампанію посилення голосу жінок за допомогою е-урядування. Впродовж трьох років вони навчали цифрових навичок мешканок сільської місцевості а також тих, хто постраждав від домашнього насильства. Проєкт забезпечив учасниць ноутбуками та смартфонами, а спеціально розроблена е-платформа фокусувалась на інформаційних потребах цільових громад. Завдяки тренінгам учасниці здобули знання стосовно фінансової грамотності, використання електронних сервісів, прав людини, а також протидії насильству.

Цифрова трансформація в Україні

Цифрова трансформація в Україні відбувається дуже швидко, водночас залишається відкритим питання цифрових навичок та цифрового розриву як такого.

За даними дослідження Міністерства цифрової трансформації України 2019 року, 15,1% українців віком від 18 до 70 років взагалі не володіли цифровими навичками, а 53% мали цифрові навички нижче базового рівня. Повторне дослідження 2021 року засвідчило, що відсоток українців, які не мають цифрових навичок, скоротився на 4%, а кількість осіб, цифрові навички яких нижчі базового рівня, зменшилася на 5,2% (47,8%).

Зважаючи на це, ключовими цілями Мінцифри є навчити шість мільйонів громадян цифрових навичок до 2024 року, а також – перевести 100% послуг в онлайн-формат.

Проте, крім цифрових навичок також важливо мати можливість використовувати цифрові гаджети. Нещодавно на «Дія.Саміті» було анонсовано проєкт «єСмартфон», у межах якого вакциновані українці віком від 60 років матимуть можливість отримати смартфон і доступ до цифрових сервісів.

Комплексна послуга «єМалятко», створена за співпраці з швейцарсько-українською Програмою EGAP (Фонд Східна Європа), є прикладом якісного онлайн сервісу, що допомагає батькам новонародженої дитини отримати до 10 потрібних послуг. І вже у грудні 2021 року 89% родин із немовлям обрали «єМалятко».

Однією з можливостей отримати цифрові навички є відповідне навчання в понад 6000 хабів цифрової освіти.
А не виходячи з дому є можливість подивитись освітні серіали та отримати сертифікат на платформі «Дія.Цифрова освіта». Так, у межах спільного проєкту Міністерства та Програми EGAP можна дізнатись, що таке інструменти е-демократії та як ними користуватись, переглянувши освітній серіал Зірки е-демократії. Чи дізнатися про Цифрові технології для людей з інвалідністю, ознайомившися з відповідним серіалом. А якщо ви вже зараз хочете перевірити свій рівень цифрової грамотності, можна пройти національний тест «Цифрограм» та отримати відповідний сертифікат.

Також анонсовано розділ «Дія. Безбар’єрність», який має допомагати людям отримувати інформацію стосовно пільг і документів, дізнаватися про свої права та можливості.

Водночас, важливо не лише здобувати цифрові навички, а й застосовувати їх. Наприкінці листопада стартував проєкт UNEW, спрямований на підтримку та навчання жінок-лідерок у сфері цифрових технологій. Реалізація цієї ініціативи допоможе створювати та реалізовувати цифрові проєкти у громадах.

Україна з кожним роком робить все більше кроків до покращення якості послуг та залучення українців до процесів прийняття рішень. Але одночасно ми маємо думати про усіх, адже цифрові технології повинні не посилювати розрив між громадянами, а навпаки – економити час, зусилля, можливості вплинути на рішення влади навіть віддалено чи скористатись цифровими сервісами.

Цифрова освіта поступово стає новою нормою. Адже технології мають слугувати всім!

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло