Президент Євроради Шарль Мішель під час виступу на Генасамблеї ООН запропонував виключити росію з Радбезу ООН. Разом із тим зараз у світі точаться дискусії щодо надання рф статусу держави-терориста. Кожен день агресії рф – це людські втрати і значні руйнування на нашій території. Для протидії російській військовій агресії Україна почала використовувати широкий спектр юридичних заходів, спрямованих як на її припинення, так і на притягнення рф до відповідальності. Що передбачає наділення росії статусом держави-терориста й що потрібно для цього зробити, Україні розповів Mind адвокат, радник ЮК Arzinger Євген Дядюк.
Докладніше про весь спектр наслідків цього статусу для рф і про можливості для України та світу Mind пояснював у матеріалі «Назвати вголос: які наслідки матиме визнання росії спонсором тероризму».
Визнання окремих організацій рф, зокрема так званої приватної військової компанії «Вагнер» (ПВК «Вагнер», англ. – Wagner group), терористичними дозволить не лише блокувати їхню діяльність, а й відкрити нові можливості для України, українських громадян та бізнесу, які постраждали та зазнали втрат внаслідок військової агресії, звернутися з відповідними позовами до судів США, Великої Британії та Канади для компенсації завданих збитків.
Отже, зважаючи на значну кількість уже наявних доказів організації, сприяння та толерування росією військових злочинів на території України, важливим аспектом у досягненні справедливості є не лише притягнення до відповідальності окремих високопосадових осіб, військових рф і найманців, винних у скоєнні воєнних злочинів на нашій території, а й компенсація збитків, завданих Україні, її громадянам та бізнесу коштом держави-терориста.
Тому Україна спрямовує свої зусилля на визнання рф державою – спонсором тероризму. Такий підхід вже знайшов підтримку в Сенаті Сполучених Штатів, який 28 липня 2022 року одноголосно схвалив резолюцію, що закликає Державного секретаря США оголосити росію державою – спонсором тероризму. Ба більше, Литва й Латвія вже зробили такий крок.
Проте, як повідомляв Mind, уже на початку осені думки американської сторони розділилися. Президент Байден заявив, що росіії не слід надавати цей статус, і утримався від пояснень такої позиції. Водночас у Сенаті США вже зареєстровано законопроєкт, що передбачає підтримку цього статусу для рф.
Процедура визнання держави-спонсором тероризму була започаткована у США. Для цього достатньо тільки рішення Сполучених Штатів. Далі – всі те, хто використовує долари США, будуть змушені слідувати цьому рішенню.
Визнання росії державою – спонсором тероризму Сполученими Штатами матиме безпрецедентні наслідки.
27 вересня 2016 року Конгрес США ухвалив закон про правосуддя проти спонсорів тероризму (англ. – Justice against sponsors of terrorism, JASTA). Документ дозволяє потерпілим особам звернутися безпосередньо до американських судів із позовами про відшкодування збитків, завданих незаконними діями іноземної терористичної організації або держави – спонсора тероризму не тільки в межах США, а й у будь-якій країні світу.
Закон про правосуддя проти спонсорів тероризму прямо закріплює виключення з «юрисдикційного імунітету» такої організації або держави й наділяє американські суди юрисдикцією в розгляді такої категорії справ.
Раніше, у березні 2012 року, парламент Канади ухвалив закон про правосуддя для жертв від актів тероризму (англ. – Justice for Victims of Terrorism Act), який дозволяє потерпілим від незаконних дій терористичних організацій подавати позови проти таких організацій або осіб, які підтримують таку організацію, про відшкодування збитків, яких було завдано в будь-якій точці світу, починаючи з 1 січня 1985 року.
У Сполученому Королівстві на законодавчому рівні закріплена компенсаційна схема, згідно з якою особи, що зазнали втрат від дій іноземних терористичних організацій, можуть безпосередньо звернутися із заявою до відповідних органів для отримання компенсації таких втрат.
Однак варто зазначити, що на сьогодні лише США та Канада на національному рівні офіційно визнали скоєння терористичних актів іноземною терористичною організацією як безумовне виключення із загального правила судового імунітету іноземних терористичних організацій та держав – спонсорів тероризму, що дозволяє будь-якій потерпілій особі (зокрема, юридичній) звернутися з відповідними позовами про компенсацію збитків безпосередньо до судів США та Канади.
Звичайно, у зв'язку із запровадженням великої кількості санкцій ЄС, іншими провідними країнами Заходу проти рф активи державних компаній (банків), окремих російських осіб і рф уже були масово арештовані/заморожені.
Однак у зв'язку із відсутністю сьогодні дієвого механізму компенсації збитків, завданих Україні, її громадянам та бізнесу внаслідок вторгнення рф на територію України, питання віднесення росії до категорії держав-спонсорів тероризму відкриє нові можливості у вирішенні, наприклад, на підставі норм Закону про імунітет іноземних суверенів, 28 U.S.C. para 1605 (англ. – Foreign Sovereign Immunities Act, (FSIA)).
Ба більше, офіційне визнання росії державою – спонсором тероризму позбавить фізичних та юридичних осіб нейтральних держав можливості вести будь-яку співпрацю з росією, а також її підтримувати, що дозволить максимально заблокувати діяльність рф.
Для об’єктивності варто зазначити, що юридична спільнота, окремі міжнародні організації та навіть влада США не є одностайними у визнанні рф державою – спонсором тероризму, і аргументи проти звучать так:
Також є обережна думка, що необхідно залишити «віконце» для можливостей ведення перемовин (у випадку визнання росії державою – спонсором тероризму, такі можливості будуть критично знижені).
Як зазначалося вище, уже було направлене звернення Сенату США до державного секретаря щодо визнання рф державою-терористом на національному рівні відповідно до закону України «Про заборону пропаганди російського нацистського тоталітарного режиму, збройної агресії російської федерації як держави-терориста проти України, символіки воєнного вторгнення російського нацистського тоталітарного режиму в Україну». Нагадаємо: Литва й Латвія вже ухвалили відповідні рішення.
Водночас питання віднесення росії до цієї категорії на міжнародному рівні потребує активної позиції Президента України, Кабінету Міністрів, Верховної Ради, Міністерства юстиції, Міністерства закордонних справ та Офісу Генерального прокурора – що ми й спостерігаємо наразі, а також постійної комунікації.
Зокрема, у Верховній Раді зареєстровано проєкт закону України «Про статус держави-терориста та держави – спонсора тероризму» (№8002 від 6 вересня 2022 року).
Отже, визнання росії державою – спонсором тероризму дозволить не лише блокувати її діяльність та її спільників, а й може відкрити нові можливості для України, українських громадян і бізнесу, які постраждали й зазнали втрат внаслідок військової агресії, звернутися з відповідними позовами до судів США, Великої Британії та Канади для компенсації завданих збитків.
Однак з іншої сторони слід зважати і на позиції проти такого визнання, що можуть ускладнити такі процеси.