Допомогти всім: як працюють благодійні організації

Навіщо їм будувати репутацію та як отримати підтримку донорів

Фото: depositphotos.com

Відбудова України триває попри те, що ворог продовжує обстріли всієї її території. Разом із тим багато країн готові допомагати Україні боротися  з ворогом та підтримувати цивільне населення. Отже, благодійні фонди та організації можуть стати у пригоді для розподілення такої допомоги. Як вони функціонують, навіщо їм будувати репутацію і як отримати підтримку міжнародних донорів, щоб мати ресурс на допомогу, розповіла Mind директорка благодійного фонду «МХП – Громаді» Тетяна Волочай

Батьком сучасної благодійності в США вважається Джордж Пібоді – комерсант, який у 1867–1868 роках заснував Peabody Education Fund. Принципи та стандарти, за якими було організовано цей фонд, пізніше взяли за основу для своїх фундацій такі відомі американські філантропи, як Карнегі та Рокфеллер.

У Європі модель благодійності почала змінюватися приблизно із середини XIX століття – зміни полягали в переході від звичної подачі милостині й традиційної системи пожертв до створення спеціальних фондів, організацій, які вели свою діяльність незалежно від церкви та релігійних общин.

Благодійність почала набувати системності, прозорості й обов'язкової звітності. В основу більшості нині чинних європейських благодійних товариств та організацій лягла ельберфельдська система, яка була запроваджена в Німеччині 1852 року.

Тож історія благодійності – у тому форматі, який ми знаємо сьогодні – на Заході налічує вже понад 150 років. В Україні ми відновлюємо та будуємо культуру благодійності лише останні 30 років.

Наші благодійні організації наразі лише вчаться формувати свою репутацію, отримувати кредит довіри та ефективно комунікувати з усіма учасниками процесу. 

Нижче ділюся власним кейсом еволюції благодійного фонду від маловідомого локального до загальнонаціонального з масштабними проєктами. Що для цього потрібно та як це реалізувати. 

1. Визначте напрям діяльності.

Благодійним організаціям важливо не просто всіх підтримувати, а зрозуміти власний вектор. Фокус на певному напрямі допомагає стати експертом, а отже, діяти більш ефективно.

Обравши певну тематику діяльності, важливо приділити увагу вивченню цільової аудиторії, її потреб та особливостей роботи з нею. Цей процес не швидкий і досить кропіткий.

Ми свого часу проводили багато розмов із представниками наших підопічних, робили анкетування й фокус-групи. Навчилися якісно досліджувати проблему та, як результат, знаходити якісні варіанти її вирішення.

Отримана інформація і досвід згодом допомогли нам ефективно планувати наші благодійні проєкти та отримувати конкретні результати – тобто допомога зрештою розв'язувала проблеми тих, кому призначалася. Адже одне з перших питань, яким цікавляться донори, – це звіти про ефективність допомоги: чи змогла організація закрити питання, для якого отримала кошти.

Річ у тім, що наш фонд – про розвиток локальних громад і територій. А отже, ми повинні не просто сліпо давати гроші, але навчати ними керувати, розуміти потребу й шукати варіанти розв’язання.

2. Ведіть прозору діяльність.

Питання прозорості та звітності теж одне з найважливіших. Прозорість – це фінансова звітність, наявність сайту з інформацією про діяльність і структуру фонду, зрозумілі адміністративні й організаційні витрати, доступ до аудиторських звітів..

Тому мати вебсайт з усією обов'язковою інформацією – це один із найважливіших пунктів, який має бути виконаний у питанні публічності. Усе про необхідну інформацію, яка має бути у відкритому доступі, можна знайти у законі «Про благодійну діяльність та благодійні організації».

На сайті благодійної організації має бути фінансова звітність, інформація про членів Наглядової ради з контактами, інформація про спонсорів і бенефіціарів – тобто тих, кому ви надаєте допомогу, звіти про результати ваших проєктів.

Оскільки в Україні сектор благодійності розвивається близько 30 років, то вже створені громадські структури, які є експертами в питаннях організаційного розвитку благодійних фондів. Ми у свій час зверталися до ІСАР Єднання, які нам провели повний аудит і вказали на слабкі місця та «зони росту».

Одним із важливих показників для ваших майбутніх донорів також буде цифра адміністративних витрат і її співвідношення із сумою грантових грошей, яку ви залучили. Якщо ваші адміністративні витрати зростають – це не дуже хороший сигнал для грантодавця. Це означає, що менеджмент у вашій організації неефективний.

Це потрібно моніторити, навіть якщо ваша організація ще зовсім молода. Адже з часом цей момент стане вагомим аргументом у переконанні донора спонсорувати ваші проєкти.

Читати також: З чистого аркуша: чому боротьба із шахрайством актуальна саме в період війни

3. Знайдіть партнерів.

Партнерства та співпраця дають низку переваг при реалізації спільних проєктів:

  1. Акумуляція бюджетів.
  2. Обмін досвідом.
  3. Удосконалення власного менеджменту.

Якщо кілька організацій об’єднають свої фінанси, то така синергія дасть можливість реалізувати серйозний проєкт. Приміром, фонд має ресурс в умовних 300 000 грн, а проєкт із відбудови школи, лікарні або дороги потребує 1 млн грн. Об’єднавши ресурси кількох фондів, цей масштабний проєкт можна втілити в життя. Тобто розмір вкладень організації, по суті, не змінюється, але ефект явно збільшується. Це і є «магія» спільнодії.

Партнерство – це також можливість для фонду чи організації «підтягнутися», привести до ладу внутрішні процедури та процеси, які довго відкладалися. Адже в спільних проєктах ступінь контролю й відповідальності завжди значно вищий. Потенційні грантодавці прискіпливо вивчають портфоліо, а участь у великих партнерських проєктах – це серйозний аргумент на вашу користь.

Читати також: «Зіркові» донати: як зробити благодійність цікавою для всіх

4. Вдосконалюйтеся.

Інакше кажучи, підвищуйте показники ефективності роботи благодійного фонду. Працюючи в цій сфері, ми все ще стикаємося з хибним ставленням до поняття «менеджмент» у благодійності.

Оскільки такі організації некомерційні, тобто це не бізнес, то й серйозно питати про показники ефективності немає причин – так часто вважають. Власний досвід показує, що чіткі й налагоджені адміністративні процеси економлять ресурси організації, а також допомагають їй бути прозорою.

Ба більше, є фонди, які йдуть далі своїх основних цілей. Наприклад, американська благодійна організація Good360 окрім того, що забезпечує життєво необхідні продукти постраждалим категоріям населення по всьому світу, додатково піклується про довкілля. Впроваджуючи свої проєкти, цей фонд переймається тим, як їхня та діяльність партнерів впливає на довкілля. Організація детально пише про це на своєму офіційному сайті. До речі, цей фонд Forbes вніс у сотню топових благодійних організацій США у 2021 році.

Коли я тільки починала працювати у сфері благодійності, то шукала, у кого можна було б повчитися, як правильно реалізовувати благодійні проєкти. Тоді була вражена роботою Фонду Зміцнення Громад у Хмельницькій області.

Познайомилася з його очільницею Тетяною Василик. Від неї, зокрема, дізналася, що через фонд можна не тільки «витрачати кошти» бізнесу, а й залучати кошти грантодавців. У них побачила, як робити ефективний проєкт від початку і до кінця: планувати, вивчати цільову аудиторію та її потреби, розраховувати бюджет і вести документацію та звітність. Постійний пошук шляхів «як зробити краще» і вивчення успішного досвіду колег в результаті призвів до розширення фонду, який очолюю.

Також ми почали самі подаватися на грантові конкурси. Одразу порада: не намагайтеся освоїти без досвіду мільйонні проєкти. Робіть поступово й не відступайте. Результат точно буде. Приміром, наш перший проєкт ми робили з бюджетом у 17 000 грн. Зараз же отримуємо гранти в 10 і 20 разів більші.

5. Беріть участь у рейтингах і конкурсах.

До України зараз прикута увага всього світу. Багато донорів та бізнесів планують надавати гранти під проєкти з відновлення. Однак, віддаючи гроші, іноземні організації хочуть розуміти, куди вони підуть та наскільки ефективно будуть використані.

Як донору обрати проєкт чи фонд? Звичайно, важливими чинниками будуть і прозорість вашого фонду, і наявність інформації про вашу діяльність у відкритому доступі, і ваше портфоліо. А ще – професійні рейтинги й конкурси – це вагома складова у формуванні репутації благодійної організації.

Як на працівника впливає рішення, чи є компанія, де він збирається працювати, у рейтингу хороших роботодавців, так і позиція фонду в конкурсах дає розуміння партнерам про рівень довіри суспільства та професійної спільноти до цієї установи.

Один із рейтингів, у якому взяв участь наш фонд й отримав найвищий бал, – «Компас благодійності України». Сьогодні в Україні це чи не єдиний рейтинг, який систематизує якість діяльності благодійників.

Процес участі в таких рейтингах – це не просто заповнити заявку й чекати результату. Наприклад, перед участю в цьому оцінюванні наш фонд добре потрудився: ми доопрацювали ті питання та процеси, які з різних причин відкладали – дозаповнили сайт, зробили публічною інформацію про деякі процеси.

Не треба боятися брати участь у таких рейтингах – це спонукає до розвитку та формує вашу позитивну історію, як благодійника. Навіть якщо деякі рейтинги зовсім молоді, все одно треба долучатися. Тому що це, з одного боку – можливість досягти хорошого рівня й викликати вже сьогодні довіру в донорів, грантодавців, суспільства, з іншого – переглядати свої принципи прозорості та якість благодійності, тому що у вимогах для участі виписані конкретні пункти, яким потрібно відповідати.

Уже зараз починається активний процес відбудови й розвитку економіки. Багато донорів вже заявили про своє бажання допомагати. І для того, щоб вони обрали саме конкретний фонд, треба починати готуватися вже зараз – створювати позитивну репутацію та завойовувати авторитет у галузі благодійності. Стратегічно це допоможе не лише конкретному фонду, а й окремій галузі та цілій країні ефективно відновитися.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS