З чистого аркуша: чому боротьба із шахрайством актуальна саме в період війни
Як організувати прозору працю благодійного фонду. 11 головних проблем та 4 шляхи їх розв'язання
В умовах повномасштабної війни з рф Україна виступила не лише полем бою і щитом на шляху російської експансії до Європи, а й реципієнтом величезних обсягів зовнішньої допомоги. Ця допомога надходила та продовжує надходити за двома напрямками. Перший із них – на рівні держав (перерахування безпосередньо до держбюджету або у вигляді термінування погашення зобов'язань із зовнішнього боргу до кінця 2023 року, який на момент початку війни становив близько $57 млрд), а також – надходження грантових безповоротних грошей на відновлення зруйнованої інфраструктури країни. Другий напрямок – гуманітарна та волонтерська допомога від різних іноземних і міжнародних приватних фондів, фізичних осіб і української діаспори з різних країн.
Також на території України були створені локальні фонди, які залучали гроші всередині країни – починаючи від фонду Сергія Притули, фонду «Повернись живим», U24 і закінчуючи цільовими «банками», які відкривали для збору коштів на купівлю безпілотників, автомобілів та іншого необхідного спорядження.
Ця допомога Україні та українцям обчислюється сотнями мільйонів доларів. Й основне «занепокоєння» з боку країн-донорів та міжнародних фондів полягає у ризику нецільового витрачання наданих коштів. Це цілком зрозуміло, адже у багатьох фондів та благодійних українських організацій – реципієнтів досить погано вибудовані системи контролю за витрачанням грошей організації, а команда почасти формується вже в процесі збору. Які нестикування найчастіше спливають у роботі благодійних фондів, чому так відбувається і як цього уникнути, спеціально для Mind розповідає Артем Ковбель, аудитор, партнер, Crowe Erfolg ASIS, ACFE, ASCP.
Чим «грішать» благодійні фонди?
Автору цього матеріалу довелося брати участь в аудиті низки благодійних українських фондів. І в процесі була виявлена низка проблем:
- Відсутність первинної документації (насамперед – фіскальних чеків), які б дозволили зафіксувати дату, ціну та місце купівлі певного товару.
- Відсутність фотозвітів щодо купівлі самої гуманітарної продукції.
- Не вибудований облік витрачених коштів, відсутність нормального репортингу про витрати та цільове використання грошей.
- Хаотичний набір команди, нехтування перевіркою кадрового складу фонду за процедурою KYC.
- Плинність кадрів.
- Непідписання документа NDA із співробітниками фонду.
- Відсутність внутрішніх регламентних документів у роботі фонду.
- Несумлінний менеджмент.
- Відсутність прозорої процедури онбордингу фізосіб – реципієнтів коштів фонду.
- Велика маса готівки у роботі.
- Відсутність кваліфікованого аудитора для підтвердження основної фінзвітності.
Читати також: Допомогти всім: як працюють благодійні організації
Чому не всі збори однаково корисні?
Наявність усіх цих проблем викликає побоювання у країн та організацій-донорів. І як результат – певний ступінь недовіри та небажання надавати допомогу в більших обсягах та робити це оперативніше.
Другим настільки ж фундаментальним питанням є те, чому деякі організації поводяться несумлінно – як в умовах війни, так і загалом? Які справжні причини таких дій у окремо взятих учасників/співробітників фонду?
Серед інших варто виділити такі:
- Рівень витрат починає перевищувати рівень доходів. Іншими словами, витрати зростають динамічніше за надходження. Наприклад, при збільшенні грошових оборотів і розростанні штату виникає «спокуса» орендувати представницький офіс, придбати додаткові автомобілі або іншим чином підвищити рівень повсякденного комфорту. У конкретного індивіда це може бути велика сім'я із запитами, що зростають, бажання зміцнити та продемонструвати свій статус тощо.
- Війна як залізобетонне виправдання хаотичних фінансових процесів. Багато нечистих на руку особистості переконані, що у військовій метушні ні в кого не з'явиться бажання і/або можливості перевіряти ще раз цифри. Тому можна знехтувати такими «формальностями», як надання фіскальних чеків чи звітів щодо обсягів зібраних коштів і наданої допомоги.
- Непередбачені особисті обставини, що призводять до стрімкого збільшення витрат: хвороба близької людини, від'їзд сім'ї за кордон, навчання дітей в іноземному виші тощо.
- Жага особистої наживи та нездорова пристрасть до «енергії грошей».
- Великі обсяги чужих грошей, що проходять через руки, стають каталізатором особистих вад – шопоголізму, алкоголізму, пристрасті до азартних ігор.
- Пресинг соціальних мереж. Це один із нових чинників емоційного тиску на індивіда при здійсненні неблагонадійних вчинків. Адже до соцмережі здебільшого потрапляють найкращі моменти життя людей – тобто його «рекламний» бік. А людині властиве модельне мислення – постійне порівняння себе з оточенням. І звичайно, кожному хочеться «бути не гіршим, ніж інші».
- Фактор часу + лінь – небажання чекати, прагнення заробити тут і зараз.
- Наявність сприятливої можливості привласнити чужі/спільні гроші, користуючись погано організованою системою контролю в організації та великою кількістю готівки.
Потрібно пам'ятати, що життя довше, ніж війна. Тому рано чи пізно настане час платити за рахунками. І навпаки – прозора діяльність благодійних організацій щодо освоєння донорських грошей не лише зніме хвилювання країн, що допомагають, а й стимулюватиме активніше допомагати нашій країні.
В Україні вже є приклади фондів, які знайшли методи, як зробити прозорою роботу з пожертвуваннями. Серед іншого – шляхом організації платежів у криптовалюті та випуску криптовалютних карток, а також – із чітким веденням та оприлюдненням фінансової звітності, підтвердженої професійним аудитом.
Читати також: «Зіркові» донати: як зробити благодійність цікавою для всіх
Як взаємодіяти з благодійними фондами, щоб робота була прозорою та про її результати легко було звітувати?
- За наявності потреби в чомусь написати «паперового» листа-звернення до фонду з боку реципієнта – фізичної чи юридичної особи.
- Паралельно продублювати цей лист електронною поштою.
- У зверненні перерахувати конкретні запити: номенклатурні позиції із необхідною кількістю (в ідеалі – із зазначенням цін).
- У заявці вказувати саме ту категорію товарів, якою займається конкретний фонд. Наприклад, якщо фонд гуманітарний – вказувати продовольчі товари, але не ноутбуки чи тактичний одяг, оскільки заявка може бути відхилена.
І при цьому завжди варто пам'ятати, що саме прозорість – та сама економічна зброя, яка дозволить нам виграти війну проти ворога, консолідуючи сили країн-союзників.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.