Тепер кожен знає, що блекаут – це коли довго немає електроенергії, а отже, можуть бути відсутні також опалення та водопостачання. Але не були б ми, українці, найнезламнішою нацією у світі, якби не пристосувалися до життя навіть за таких умов. Наприклад, Київ уже забезпечений на 60% електроенергією, а українські енергетики та багато іноземних країн, що нам допомагають, працюють над відновленням електропостачання в повному обсязі, і не тільки в столиці. Проте з труднощами стикнулася майже кожна галузь України. Тривалі відключення електроенергії впливають і на роботу бізнесу, який намагається хоч якось пристосуватися до ситуації та виробити алгоритм для подальшого функціонування. Як в умовах відсутності електропостачання щодня в різних районах столиці працюють сервіси для замовлення їжі, розповів Mind керівник напряму доставки їжі Bolt Food в Україні Іван Гринчук на прикладі досвіду працівників компанії.
Зрозуміло, що після оформлення замовлення в застосунку робота перш за все починається на кухні ресторану з приготування страви. Тому ефективність будь-якого сервісу доставки безпосередньо залежить від закладів харчування. Вимкнення електроенергії надзвичайно болісно вдарило по цій галузі, адже деякі ресторани просто не можуть працювати без енергопостачання.
Проте в умовах постійних змін бізнес змушений бути гнучким і швидко адаптуватися та знаходити ресурси для подальшої роботи.
Згідно з матеріалами сервісу Opendatabot з посиланням на дані компанії з автоматизації кафе та ресторанів Poster, кількість кафе й ресторанів, що працюють, в Україні майже не зменшилась, але тривалі відключення світла через масовані обстріли позначилися на їхньому обігу та організації роботи.
Наприклад, під час блекауту 16 листопада обіг українських кафе та ресторанів скоротився в середньому на 8% за тиждень, наступний блекаут, 23 листопада, також зменшив його на 8%.
Читати також: Два місяці без світла: як український бізнес виживає на тлі блекаутів
Зараз більшість ресторанів продовжують продуктивно працювати. І не зважаючи на те, що графік роботи закладів трохи скоротився, кількість замовлень від цього не зменшилася. Насправді кількість замовлень навіть збільшилась, адже світла немає і вдома в людей, тож замовлення готової їжі додому стало не просто зручним, а іноді ще й єдиним способом поїсти гарячу їжу.
На початку, коли були перебої зі світлом, багато ресторанів виходили офлайн. Проте вже зараз як люди, так і бізнеси навчилися швидко адаптуватися до будь-яких умов, тому більшість закладів знаходять можливість, щоб продовжувати працювати.
На жаль, з початком відключень ресторани не можуть приймати більш ніж 2% наявних замовлень – працівникам елементарно не вистачає часу на приготування, адже на професійній кухні багато девайсів, які працюють саме від електрики, а її відсутність значно уповільнює процес.
На платформі Bolt Food онлайн-присутність ресторанів скоротилася приблизно на 25%, але щомісяця на ній додається близько 200 нових закладів, тому загальна кількість ресторанів проти довоєнного періоду не зменшилася. Наразі основною проблемою і водночас метою ресторанів є пошук альтернативних джерел живлення для підтримання безперебійної роботи закладу.
Читати також: Темна ніч бізнесу: адаптуватися до блекауту допоможе винахідливість
Після того як їжу приготували, її запаковують і віддають на доставку. Здавалося б, швидкість останньої залежить виключно від кур'єрів, але не тільки. Через відключення електроенергії і тут виникає велика кількість проблем, для розв'язання яких немає єдиного алгоритму.
Ситуації бувають абсолютно неконтрольовані. Так, кур'єри постійно стикаються з тим, що відсутній зв’язок, а значить, не працюють інтернет, навігатор, мапа в телефоні. До того ж коли немає світла, у багатоповерхівках не можна користуватися ліфтом, а їжу потрібно доставляти і на верхні поверхи. Не забуваймо також і про те, що в кур’єра є ризик застрягти в ліфті, коли електроенергію раптово відключать.
Проте немає питань, які неможливо було б не вирішити. Люди здебільшого з розумінням ставляться до нештатних ситуацій, тому що знають, як нелегко працювати в таких умовах. У нашому застосунку ми завчасно попереджуємо користувачів, що в разі відсутності електроенергії кур’єри доставляють замовлення лише до 5-го поверху.
Проте завжди є можливість обговорити ситуацію та знайти рішення. Кур'єр може домовитись із замовником, щоб той спустився та забрав замовлення.
Інколи самі клієнти вигадують досить креативні способи, як це зробити. Наприклад, забрати замовлення з десятого поверху за допомогою спінінга. Що сказати: складні часи вимагають нових незвичайних рішень.
Читати також: Фокус на Європу: як український стартап Revisior попри війну виходить на міжнародні ринки
З початку війни ринок доставки їжі значно скоротився, але згодом почав відновлюватися. До 24 лютого сервіс Bolt Food був доступний у Києві, Львові, Дніпрі, Одесі та Харкові. У перший день повномасштабної війни в компанії вирішили не зупиняти роботу в жодному з міст.
Якщо на початку літа ми говорили про відновлення кількості замовлень приблизно до 50 %, то зараз у багатьох містах ми вже відновили роботу до довоєнних показників, зокрема в Києві. А, наприклад, у Львові кількість замовлень зросла на 30% від довоєнних цифр, у Дніпрі – на 20%.
Звичайно, якщо казати про міста, які постраждали від війни найбільше, наприклад Харків, то тут ми поки що не можемо говорити про відновлення. Ми продовжуємо там працювати, але кількість замовлень наразі значно менша порівняно з довоєнною. Загалом ми оцінюємо відновлення сфери доставки їжі близько 70–80%.
Звичайно, блекаут також вплинув на роботу сервісу, адже тепер доводиться вирішувати ще низку питань, пов’язаних з відключенням електроенергії. Але, подивившись на загальну картину, можна зробити висновок, що розширюватися та надавати якісні послуги можна й у скрутні часи.
Сервіс доставки їжі Bolt Food із ресторанів зараз отримує приблизно на 20% більше запитів до служби підтримки на тиждень, ніж раніше.
Так, майже на 50% зросли показники, що відповідають за «проблемність» при видачі замовлень. Наприклад, у ресторані немає світла, і працівники не можуть підтвердити, що замовлення вже готове.
На 60% більше звернень щодо самого процесу передачі замовлення, адже через відключення світла зазвичай не працюють ліфти або ж кур’єр чи замовник може навіть там застрягнути.
Із зрозумілих причин збільшилися і проблеми, пов’язані зі зв’язком – замовник не може додзвонитися кур'єру (+40%) або кур’єр не може додзвонитися замовнику (+80%).
На жаль, зросла кількість скасувань замовлень самими ресторанами, адже часто трапляється так, що заклад взяв замовлення в роботу, але не може його приготувати, тому просить скасувати. До підтримки сервісу надходить на 90% більше звернень щодо подібних питань, ніж було.
Збільшилася кількість випадків, коли працівники з підтримки сервісу так само не можуть зателефонувати до кур'єрів або ресторанів, тому що вони перебувають у районі, де на цей час немає світла та зв’язку. У такій ситуації, звичайно, важко все контролювати, адже просто немає можливості з’ясувати, на якому етапі перебуває замовлення, та якось допомогти. Тому сервіс підтримки просто просить усіх клієнтів чекати.
Незважаючи на складність ситуації, більшість людей із розумінням ставляться до таких проблем, тому в послуги Bolt Food дещо виросла оцінка задоволеності службою підтримки.
Служба доставки їжі додому є важливою частиною стратегії розвитку ресторану. Вона дозволяє збільшити виторг і географію шанувальників. У сучасному світі заклади харчування тісно пов’язані зі службами доставки.
Як і раніше, люди охоче замовляють смачну ресторанну їжу. Кількість замовлень на платформі не просто не зменшилася, а й збільшилася – як і заробіток кур’єрів. А команда сервісу відстежує ситуацію зі світлом та координує роботу відповідно до неї.