Темна ніч бізнесу: адаптуватися до блекауту допоможе винахідливість
Чим допомогти команді

Ті з українських підприємців, кому випадає спілкуватись із західними колегами, часто зустрічають щире здивування і навіть захоплення нашою здатністю працювати в екстремальних умовах, винахідливістю та гнучкістю. Здається, ми зробили неможливе – не просто подолали страх, але й навчились чути та відчувати війну, ставити життя на паузу під час ракетних обстрілів і швидко оживати після закінчення тривоги. Крім того, ми знаємо, що таке бути людяними та донатити левову частку прибутку на допомогу, але при цьому розвивати бізнес, виплачувати заробітну плату, платити податки. Українці не чекають допомоги від держави, українці – це і є держава, яка допомагає сама собі, тому досі існує та наближує перемогу.
При цьому кожен бізнес час від часу опиняється в стані, коли опускаються руки і здається, що чергову проблему вирішити не вдасться. За хвилями віри у себе, справу і команду, приходить хвиля зневіри, яку приносить черговий блекаут. Як бізнесу адаптуватись до «темних часів», розповідає Лідія Білас, засновниця мережі освітніх проектів MRIYDIY, співзасновниця мережі КМДШ.
Успішні кейси адаптації до «темних часів»
Щоб подолати цю зневіру, варто вийти на прогулянку Києвом. Працюють кафе і ресторани, генератори «прикрашають» тротуари і вже стали новою ознакою успішності, магазини швидко поповнюють асортимент товарами, на які виникає попит, салони краси та спортивні зали все ще заповнені. Клієнти продовжують користуватись послугами та відчувати себе живими і вдячними за чудовий сервіс, який, як твердять, особливо цінується після повернення з Європи.
Мережа супермаркетів «Сільпо» направила сили на забезпечення автономності, наразі 80 закладів із 300 мають дизельні генератори. Керівництво стверджує, що кількість автономних супермаркетів зростатиме, до кінця грудня планують збільшити цю кількість до 179, а в січні до 285. Крім того, компанія створила онлайн-мапу, на якій можна перевірити, чи працює «Сільпо» у вашому районі.
Читати також: Два місяці без світла: як український бізнес виживає на тлі блекаутів
У компанії-виробнику «Моршинської» розповіли, що адаптація до блекаутів вплинула на графік роботи виробничого персоналу. За наявності електроенергії компанія намагається працювати більше, щоб компенсувати можливе призупинення чи зменшення виробництва після відключення електроенергії та переключення на генератори. Через це повністю переплановані зміни та графіки, за потреби працюють на вихідних або вночі.
Читати також: Арешт активів «Моршинської»: як вплинуло на ринок передання в управління АРМА найбільшого виробник
Працівники IT-компанії Adaptiq мають декілька каналів комунікації, як з керівництвом, так і з іншими співробітниками, що допомагають швидко реагувати на будь-які запити про допомогу. Компанія орендує для персоналу коворкінг, в якому є генератор, душ та Starlink. Деякі співробітники також беруть на роботу дітей, до чого всі ставляться з розумінням. Коворкінг дружній до тварин, тож на роботу можна приходити з домашніми улюбленцями. За запитом працівники отримали батареї, яких вистачає на п’ять зарядів ноутбуку.
Читати також: Корективи блекауту: як «чорна п'ятниця» перетворила точки продажу на «Пункти незламності»
Ми у школі та садку MRIYDIY запустили хаб «MRIYDIY. Незламні» для батьківської спільноти. Облаштували робочі місця, де батьки наших учнів зможуть працювати, зігрітися, зарядити гаджети та випити гарячої кави, у разі тривоги – скористатися укриттям.
А як малому бізнесу знайти світло в кінці тунелю у часи блекауту?
Звісно, великим компаніям легше виділити гроші на генератори, впровадження технологічних інновацій та підтримку працівників. Малому бізнесу важко знайти близько сотні тисяч на купівлю навіть невеликого генератора та додаткові гроші на його обслуговування. Але вихід зазвичай є.
Генератор можна взяти в кредит чи оренду, кавову машину замінити на каву в джезві чи на піску. Переваги мають заклади харчування, які пропонують мангал-меню. В пригоді стають термоси та свічки. Чому б саме під час чергового блекауту не почати генерацію нових креативних ідей разом з командою про те, як адаптувати бізнес до тимчасової темряви?
Цікаво, що малий бізнес ділиться спостереженнями. Віддаючи клієнтам трошки більше, ніж було зазвичай прийнято раніше, в результаті отримують більше, адже українці залишаються вдячними, повертаються до закладу з друзями і стають відданими клієнтами тих, хто швидко адаптувався до темного часу. Знайшовши в собі силу і світло, поділившись нею з іншими, можна помножити силу і світло.
Як організувати команду під час блекауту?
Дистанційна робота. Онлайн-робота стала трендом ще під час ковідної пандемії, тож під час війни організувати роботу команди на відстані стало легше. Гнучкість та емпатія керівників допомагає організувати взаємодію найкращим чином.
Велика кількість компаній пропонує персоналу вибір – працювати з офісу або дистанційно. І в першому, і в другому випадку компанії допомагають організувати робочій процес технічно.
Найкращим виходом для того, щоб постійно мати зв'язок, є підключення до «Укртелекому» або іншого оператора, який є провайдером технології ADSL. Це дозволяє мати інтернет навіть у випадку відключення світла. Інший вихід – підключення до Starlink.
Гнучкі робочі години. Працівники вдячно ставляться за відсутність тиску щодо графіку присутності в мережі. Головний показник успішності – ефективність чи, наприклад, вчасно виконане завдання.
Сьогодення зруйнувало розуміння традиційного робочого дня, подарувавши натомість нічні години роботи, надмірну активність під час наявності електроенергії та раптові робочі паузи вдень.
Підтримка. Працівникам важливо відчувати, що компанія поряд в ці важкі часи, що роботодавець піклується та захищає, робоче місце – безпечне місце. Добре, коли в офісі реагують на сповіщання тривоги та переходять до укриття.
Важливо бути чутливим до співробітників та їх потреб, не забувати дякувати за хорошу роботу. Найголовнішим трендом сьогодення є людяність.
Нещодавно мережею прокотився черговий скандал через заклад харчування, де літню жінку попросили покинути їх стіни, хоча та хотіла лише окропу та зігрітись. Українці відреагували на це масовою відмовою відвідувати заклад.
Прояви жорсткості та егоїзму під час війни в епоху культури відміни може знищити компанію повністю або зіпсувати її репутацію на роки. Натомість розуміння клієнтів та працівників, віра у себе та свій бізнес, продовження роботи та допомога ЗСУ дає шанс бізнесу не лише жити та отримувати прибуток. Бізнес входить в історію своєю безпрецедентною життєстійкістю, адаптивністю та людяністю.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.