Воєнна символіка в рекламі: коли вона доречна та що пропонують заборонити

Законодавці пропонують захистити символи війни від комерційного застосування

depositphotos.com

ВІдсьогодні набув чинності новий закон про медіа, яким, зокрема, запроваджено поняття онлайн-медіа та передбачено процедуру позасудового вирішення спорів щодо публікацій недостовірної інформації. Частково документ зачіпає регулювання реклами в медіа і містить новели стосовно діяльності засобів масової інформації. Проте законодавець вирішив поглибити регулювання реклами, зокрема, передбачити захист авторського права щодо використання воєнної символіки. Відповідний законопроєкт щодо обмеження наявності останньої у рекламі та під час реєстрації торгівельних марок подала група депутатів ВР. Документ вже викликав зауваження спеціалістів із захисту авторських прав. Один із поглядів на нову ініціативу та аналіз законопроєкту підготувала для Mind керівник практики корпоративного управління Nota Group Ганна Жакот. Альтернативні думки юристів за цією темою Mind наразі готує до публікації і незабаром поділиться ними з читачами. 

Читайте також: «Не відповідає дійсності»: як закон про медіа дозволяє захищати репутацію

Номер і дата реєстрації: 9128 від 20.03.2023.

Автори:  Геращенко І. В., Іонова М. М., Ар'єв В. І., Павленко Р. М., Фріз І. В., Бужанський М. А., Сюмар В. П., Княжицький М. Л., Федина С. Р., Бондар М. Л., Величкович М. Р.

Альтернативи: законопроєкт не має альтернатив на момент публікації цієї статті.

Етап: 21.03.2023 законопроєкт надано для ознайомлення.

Ціна питання: реалізація положень законопроєкту не потребує додаткових витрат із Державного бюджету.

Зміст: законопроект має на меті обмежити використання військовопатріотичної тематики при реєстрації торговельних марок та в рекламі.

Аргументом для цього стає те, що з моменту повномасштабного вторгнення російської федерації на територію України військово-патріотична тематика стала підґрунтям для створення різнопланових матеріалів, зокрема з маркетинговою метою. Що у свою чергу призводить до недоречного використання трагічних подій війни, а також назв і символів постраждалих міст.

Отже, автори законопроєкту пропонують внести зміни до законодавства України, що регулює сферу торгових марок, а також реклами, а саме:

Ці заборони не стосуються виключно реклами продукції, що висвітлює події відсічі та стримування російської збройної агресії.

Позиція юристів: наразі законодавство не містить жодних заборон щодо використання назв міст, військових подій тощо в рекламі та торгових марках, направлених на реєстрацію. Саме завдяки відсутності такого механізму на полицях магазинів і на екранах девайсів з’являються відомі нам найменування, світлини, лозунги тощо. При цьому важливо також враховувати, що частина торгових марок, які використовують назви, пов’язані з військово-патріотичною тематикою, були подані до реєстрації ще до початку повномасштабного вторгнення.

Проте не завжди фактичне використання таких символів є доречним і відповідає запропонованій продукції.
Саме тому логічніше і правильніше керуватися перш за все принципами моралі, що мають в першу чергу враховуватися при проходженні експертизи заявкою на реєстрацію торгової марки (що, до речі, вже передбачено чинним законодавством і методичними рекомендаціями), а також при формуванні рекламних матеріалів для потенційних споживачів.

Однак мораль завжди була і є суб’єктивним поняттям та не має чітко встановлених меж, які можуть сформуватися хіба що з часом внаслідок відповідної практики. Мабуть, саме тому законотворці вирішили обрати варіант створення законодавчих обмежень, щоб не провокувати випадки зловживання військово-патріотичною тематикою та не накопичувати кейси, що хоч і є обурливими для більшості українського суспільства, проте все ж досягають однієї з своїх цілей – привернення уваги потенційних споживачів до продукту.

Хто буде в плюсі: законопроєкт перш за все покликаний удоволити інтереси та настрої суспільства, що може відчувати знецінення важливості певних подій і навіть зневажливе ставлення до них (у разі неетичного використання певних назв бізнесом).

Хто буде в мінусі: особи, що ще до подій 24 лютого 2022 року створили відповідні об’єкти – торгові марки чи рекламні матеріали з використанням найменувань, що за останній рік стали символами війни, витративши на це певний бюджет і здійснивши інші дії, спрямовані на популяризацію такого об’єкта (як це, наприклад, сталося з торговою маркою «Буча Комбуча», яка була подана на реєстрацію ще в листопаді 2021 року).

Висновки: закріплення обмежень на спекулятівні дії, спрямовані на вдоволення комерційних інтересів бізнесів, що можуть нанести шкоди честі та гідності українському суспільству, місцям, військовим тощо – є, безумовно, схвальною ініціативою. Її впровадження не лише дозволить задовольнити сучасні настрої суспільства, яке відчуває небезпідставну гордість за українських бійців, а й присіче недоречність використання відповідних символів із виключно маркетинговою метою.

Ці дії, як і сам законопроєкт, не були б такими необхідними, якби символи війни використовувалися лише з метою шани та збереження гідности, а не для швидкого просування та популяризації серед суспільства будь-яким методом.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS